Відкритий лист вчителів англійської мови Сумської класичної гімназії

ВІДКРИТИЙ ЛИСТ ВЧИТЕЛІВ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ СУМСЬКОЇ КЛАСИЧНОЇ ГІМНАЗІЇ.

«Саме володіння іноземною мовою є тією рисою, яка відкриває новий всесвіт для українських громадян», – Петро Порошенко.

В той час, коли ми живемо в умовах глобалізації і успішність інтеграції України в світовий простір залежить ,в тому числі, і від того, як сучасна молодь володіє англійською мовою як засобом міжнародного спілкування в Сумській міській раді заходились «оптимізувати» навчальний процес у школі.
Написати цей лист нас змусила незгода з тим , як вони розуміють цей процес оптимізації. Суть проблеми в тому, що вже на початку 2018 року управління освіти і науки Сумської міської ради проінформувало про неможливість подальшого фінансування поділу на підгрупи при вивченні англійської мови в нашій гімназії. Це дуже стурбувало та збентежило. Гімназія, яка працює за програмою поглибленого навчання англійської мови не зможе реалізувати право учнів отримувати якісні знання з предмету , а це означає, що під загрозою сама ідея поглибленого вивчення іноземної мови. Як можна вчити(якісно , звичайно,) іноземній мові цілій клас , де 36 учнів? І півкласу теж важко, особливо, якщо це поглиблене вивчення.
Може хтось пам’ятає навчання іноземної мови в нашій радянській школі цілим класом за старими підручниками? І який результат цього навчання? Нульовий! Неможливо навчити іноземній мові, читаючи лекцію, бо це процес формування навичок. Ви можете уявити собі, що пілотів літаків навчають, просто розповідаючи їм, що треба робити та як. Таке може бути? Звичайно, ні, бо треба отримати навички, а це можливо лише практично. Це означає, що КОЖЕН учень на уроці іноземної мови повинен читати, аудіювати, говорити та писати. КОЖЕН учень на КОЖНОМУ уроці. Лише тоді буде результат. А тепер математика- 10 учнів в групі-4.5 хв. на кожного учня на уроці, 36 учнів-1.25 хв. на уроці. Ви зможете вивчити англійську мову за 1 хвилину в день? От так і льотчик не зможе літати. А учень , який вивчає іноземну мову поглиблено, повинен показати вищий пілотаж на ЗНО-рівень В2 за міжнародною Європейською шкалою оцінювання. Ось чому наказ МОН України від 20.02.2002 № 128 “Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах” регламентує поділ класу на групи з 8-10 чоловік у кожній при поглибленому вивченні іноземної мови. І ніхто цей наказ не відміняв. Так що, цього не знає управління освіти і науки Сумської міської ради? А якщо знає, то чому його не виконує порушуючи тим самим права вчителів, учнів та іх батьків? Кажуть, що не передбачили такі кошти на оплату вчителям,не врахували поділ на підгрупи і тоді встає питання-чому? Не було бажання вивчити проблему? Чому багато років поспіль було фінансування поділу (згідно наказу МОН) на три підгрупи , а зараз ,вони кажуть, що немає коштів. І тому сьогодні під загрозою якість викладання іноземної мови та загроза звільнення кваліфікованих вчителів. Ми не зможемо забезпечити наших учнів якісним навчанням за поглибленою програмою, якщо в нас буде лише приблизно дві хвилини на кожного учня на уроці. Як можна підготувати до рівня достатнього для того, щоб вільно спілкуватись з носіями мови,читати неадаптовану літературу, писати листи, резюме, есе, твори, вільно розуміти іноземного співрозмовник? Це і є саме той рівень В2, який нам треба забезпечити. В «Загальноєвропейських рекомендаціях з мовної освіти» цей рівень має наступні компетентності:

• – Розуміє основні ідеї складних текстів на абстрактні і конкретні теми, в тому числі технічні теми, що стосуються його/її спеціалізації.
• -Може взаємодіяти з певною мірою побіжності та безпосередньості, що робить регулярну взаємодію з носіями мови можливою без напруги для кожної зі сторін.
• -Вміє робити чіткі, детальні повідомлення по широкому колу питань і може викласти свій погляд на основну проблему, показати переваги та недоліки різних варіантів.

А ще є друга, не менш болюча, сторона питання-це те, що саме така «оптимізація» призведе до скорочення часів, а, значить, і ставок вчителів. Зараз в гімназії працює 28 вчителів іноземної мови і за їхніми «пропозиціями» треба звільнити 2/3 , якщо не буде поділу на групи, або 1/3 при поділі на 2 підгрупи. І що цим вчителям робити? Який вихід вони пропонують? Розсилають зразки заяв на згоду з неповним навантаженням. А що це означає? Це означає те, що кваліфіковані , підготовлені вчителі змушені будуть шукати підробітку , щоб гідно існувати. І як це буде впливати на якість їхньої роботи? Ці вчителі, взагалі, якщо молоді, можуть зовсім піти із школі та поповнити лави заробітчан десь поза школою. Яка ж це оптимізація? До чого призведе така недолуга економія? Держава витрачала кошти на підготовку вчителя, а його пропонують звільнити і тим вирішити проблему нестачі грошей. Це дуже небезпечна гра. Не можна економити на майбутньому своєї держави. Немає зайвих вчителів в наших школах. Кожен вчитель на вагу золота, бо він забезпечує наше майбутнє. Кожного вчителя треба підтримувати не лише словами, а й справами. Тому і держава піклується про фінансове забезпечення українського вчителя.

От і прем’єр міністр Володимир Гройсман сказав на засіданні уряду: «Якимось чином гратися у зменшення заробітної плати на місцях вчителям неприпустимо. Тому я просив би усіх голів адміністрацій, міських голів, будь ласка, платіть освітянам сповна. Все те, що було потрібно від уряду, ми зробили. На більшості території України усе нормально, але є й такі, хто не розуміє потреб освіти, не розуміє, що вчителя треба поважати. Але ми будемо повертати цю повагу у кожному куточку України».
Представники державної влади на місцях повинні допомагати державі в цьому питанні ,а не шукати, як зекономити на вчителі. Тому було б нашим чиновникам правильним починати оптимізувати , по перше, свою роботу та виконувати накази МОН ,щоб забезпечувався якісний процес навчання.

Ми дуже сподіваємося на те, що буде порозуміння і наші питання не запишуться риторичними. Можливо, цей лист комусь здасться доволі емоціональним, але він і є таким, бо це дуже болить!

 

Поділитися в соціальних мережах