Сумська ОДА не зацікавлена в ефективному та прозорому використанні коштів?
Чому в Сумській ОДА прозорість використання коштів при допорогових закупівлях суттєво знижується з року в рік?
З 2016 року в Україні запроваджено систему електронних закупівель ProZorro. Згідно закону “Про публічні закупівлі” в обов’язковому порядку виключно із використанням даної системи розпорядники бюджетних коштів мусять проводити закупівлі із застосуванням електронних торгів для товарів та послуг вартістю понад 200 тис.грн. та робіт вартістю понад 1,5 млн.грн.
За договорами меншою вартістю розпорядники також за бажанням можуть застосовувати систему електронних торгів. І якщо орган державної влади зацікавлений у ефективному та економному прозорому використанні коштів платників податків, то саме так і робиться.
Для прикладу, більш ніж 9 із 10 допорогових закупівель Сумської ОДА у 2016 році були конкурентними, пише sumy.today.
Навіть розпорядженням голови Сумської ОДА було рекомендовано структурним підрозділам здійснювати публічні закупівлі з максимальним використанням електронної системи закупівель Prozorro, у тому числі по закупівлях, вартість предмету яких не перевищує сум, визначених Законом України «Про публічні закупівлі»,
У 2017 році питома вага закупівель, за якими проводилася передбачена процедура публікації намірів про здійснення закупівлі, збору пропозицій учасників, електронного аукціону та відбору більш економічно привабливої пропозиції серед кілької конкурентів, знизилася до 77%.
Протягом майже усього 2018 року аж до 27 грудня усі допорогові закупівлі Сумської ОДА здійснювалися на конкурентній основі.
Аж раптом протягом останніх робочих днів року прямими договорами було розподілено понад 1,5 млн грн.
дата |
лот |
сума планова |
сума фактична |
конкуренція |
економія |
% економії |
підрядник |
2018 рік |
|||||||
20.04.18 |
папір |
28 800 |
27 182 |
так |
1 618 |
6% |
ТОВ СТВ Лтд |
27.04.18 |
настільні лампи |
4 000 |
3 864 |
так |
136 |
3% |
ТОВ Тотал Корпорейшн |
27.04.18 |
знищувач документів |
5 900 |
4 555 |
так |
1 345 |
23% |
ТОВ Бразер Груп |
18.05.18 |
телефони |
5 000 |
4 766 |
так |
234 |
5% |
ФОП Синюченко |
21.05.18 |
рамки а4 |
18 000 |
8 520 |
так |
9 480 |
53% |
ФОП Пелих |
08.06.18 |
канцтовари |
31 115 |
25 988 |
так |
5 127 |
16% |
ТОВ “ВКФ ВВ” |
10.10.18 |
офісні крісла |
54 000 |
51 059 |
так |
2 941 |
5% |
ФОП Печений |
15.11.18 |
комутатори |
120 000 |
103 899 |
так |
16 101 |
13% |
ФОП Жарко |
15.11.18 |
проектор |
55 000 |
46 400 |
так |
8 600 |
16% |
ФОП Винограденко |
15.11.18 |
екран |
200 000 |
152 000 |
так |
48 000 |
24% |
ФОП Антощук |
27.12.18 |
обладнання для відеоконференцій |
93 284 |
93 284 |
ні |
0 |
0% |
ФОП Лаврик |
27.12.18 |
сервери |
189 240 |
189 240 |
ні |
0 |
0% |
ПП Лантек |
27.12.18 |
жорсткі диски |
189 880 |
189 880 |
ні |
0 |
0% |
ПП Лантек |
27.12.18 |
ноутбуки ,компи |
184 423 |
184 423 |
ні |
0 |
0% |
ФОП Малюта |
27.12.18 |
ПК, МФУ, монтіори |
189 275 |
189 275 |
ні |
0 |
0% |
ФОП Малюта |
27.12.18 |
мережеве сховище |
189 360 |
189 360 |
ні |
0 |
0% |
ПП Лантек |
27.12.18 |
шафи, системи охолодження |
184 540 |
184 540 |
ні |
0 |
0% |
ФОП Лаврик |
27.12.18 |
сервери |
157 700 |
157 700 |
ні |
0 |
0% |
ПП Лантек |
27.12.18 |
процесори, память, блок живлення |
189 815 |
189 815 |
ні |
0 |
0% |
ПП Лантек |
ВСЬОГО |
2 089 332 |
||||||
КОНКУРЕНТНІ |
521 815 |
25,0% |
93 582 |
18% |
економія |
||
НЕКОНКУРЕНТНІ |
1 567 517 |
75,0% |
281 118 |
упущена вигода |
Сумська ОДА, насправді, не винайшла велосипед – масове витрачання коштів в останні дні року є сталою практикою чи не для всіх бюджетних установ країни.
З чого можна зробити висновок, що цьогорічна урядова ініціатива щодо заборони фінансування видатків протягом останніх днів бюджетного року є цілком доречною.
Таким чином, сумарно за підсумками 2018 року частка конкурентних допорогових закупівель апарату адміністрації склала диш ¼ допорогових сум, а ¾ було використано без застосування конкурентних процедур.
В 2019 ж році питома вага конкурентних закупівель зменшилася до 2,5% проти 97,5% прямих договорів у вартісному вираженні.
За даними системи ProZorro, протягом року було укладено 10 договорів із допороговими сумами (менше 200 тис.грн), і лише за 1 з них здійснювався конкурсний відбір переможця.
дата |
лот |
сума планова |
сума фактична |
конкуренція |
економія |
% економії |
підрядник |
2019 рік |
|||||||
15.03.19 |
друкована продукція |
169 395 |
169 395 |
ні |
0 |
0% |
ТОВ “ЗМІСТ УА” |
03.04.19 |
канцтовари |
28 500 |
25283 |
так |
3 217 |
11% |
ФОП ЛЕБЕДИНЕЦЬ С.П. |
03.07.19 |
меблі |
194 023 |
194 023 |
ні |
0 |
0% |
ФОП НАБОКОВ В.П. |
25.07.19 |
послуги у сфері ІТ |
55 400 |
55 400 |
ні |
0 |
0% |
ТОВ “ІНФОРМАЦІЙНА БЕЗПЕКА” |
12.09.19 |
жалюзі |
58 131 |
58 131 |
ні |
0 |
0% |
ФОП БОНДАРЕНКО І.В. |
25.11.19 |
програмне забезпечення |
55 000 |
55 000 |
ні |
0 |
0% |
ТОВ “ФОСС-ОН-ЛАЙН” |
25.11.19 |
послуги обслуговування ПЗ |
167 500 |
167 500 |
ні |
0 |
0% |
ТОВ “ФОСС-ОН-ЛАЙН” |
12.12.19 |
обладнання техзахисту |
90 000 |
90 000 |
ні |
0 |
0% |
ТОВ “ІНФОРМАЦІЙНА БЕЗПЕКА” |
19.12.19 |
сервери |
150 000 |
150 000 |
ні |
0 |
0% |
ФОП БОДЮЛ Ю.І. |
23.12.19 |
сервери |
150 000 |
150 000 |
ні |
0 |
0% |
ФОП БОДЮЛ Ю.І. |
ВСЬОГО |
1 117 949 |
||||||
КОНКУРЕНТНІ |
2,5% |
28 500 |
3 217 |
11% |
економія |
||
НЕКОНКУРЕНТНІ |
97,5% |
1 089 449 |
122 974 |
упущена вигода |
Як свідчить аналіз конкурентих закупівель, рівень економії в результаті електронних торгів коливався від 3% до 53% за кожним окремим випадком у 2018 році. Середній рівень економії протягом року серед конкурентних допорогових закупівель становив 18%.
У 2019 році рівень економії за конкурентною процедурою становив 11%.
Зекономлені кошти розпорядник мав змогу використати для інших закупівель для покриття поточних потреб апарату ОДА, проте внаслідок проведення неконкурентних процедур розмір упущеної вигоди для протягом двох останніх років потенційно склав близько 400 тис.грн.
Схожа ситуація мала місце і в окремих самостійних структурних підрозділах ОДА.
Для прикладу, Управління капітального будівництва протягом 2016-2017 років здійснювало допорогові закупівлі за конкурентною процедурою, а вже у 2019 абсолютно всі “допороги” здіснювалися шляхом підписання прямих договорів.
Загальна сума опублікованих УКБ протягом 2019 року договорів на закупівлю робіт вартістю менше 1,5 млн.грн. чи товарів і послуг до 200 тис.грн, згадним розпорядником склала 10,9 млн.грн.
Враховуючи, що середній показник економії коштів на конкурентних надпорогових закупівлях УКБ протягом даного періоду склав 12%, розмір упущеної вигоди від неконкурентних “допорогів” потенційно складає 1,3 млн.грн.
Чому у стінах обладміністрації останнім часом вирішили відступити від попередньої практики ведення конкурентних закупівель навіть без обов’язкової вимоги закону – невідомо. Звісно, дана ситуація не є порушенням, проте таким чином упущені додаткові можливості, оскільки зекономлені кошти могли бути спрямовані на вирішення потенційних оперативних проблем, на які не вистачило коштів бюджету ОДА.
Таким чином не можуть не радувати внесені у вересні 2019 зміни в законодавство про публічні закупівлі, завдяки яким з квітня поточного року всі закупівлі вартістю понад 50 тис. грн проводитимуться на конкурентній основі через систему ProZorro, а бюджети всіх рівнів матимуть додаткову економію коштів.