Сумська облрада запустила конкурсну процедуру на обрання керівників: подробиці
До повномасштабної війни керівників комунальних закладів підприємств, установ та закладів обирали на посади за результатами конкурсів. Така процедура мала на меті прозорий, відкритий та демократичний підхід до визначення претендента на крісло директора освітнього, медичного та інших закладів, засновником яких є Сумська обласна рада.
В умовах воєнного стану до законодавства внесли зміни. Так, згідно з ЗУ «Про правовий режим воєнного стану», – зараз особи, які претендують, зокрема, на посади керівників комунальних підприємств, установ, організацій призначаються без конкурсного відбору на підставі: заяви, особової картки встановленого зразка та документів, які підтверджують громадянство України, освіту та досвід роботи. У такому випадку граничний термін перебування на посаді особи, яку призначили без конкурсу, – 12 місяців із дня припинення чи скасування воєнного стану. Контракт із керівником укладається напряму з головою облради, що в деяких випадках викликало негатив у суспільстві та безпосередньо в колективах, як це було, приміром, з недавнім призначенням директора Сумського обласного госпіталя.
Щоб позбутися негативу
Попри законодавчі норми, які в умовах воєнного стану дозволяють обійтися без конкурсних процедур, у Сумській обласній раді все ж вирішили до них повернутися. Ще в листопаді 2023 року на сесії було прийнято рішення «Про порядок призначення і звільнення керівників підприємств», (згодом таке рішення було в липні 2025 року), де передбачено проведення конкурсу на зайняття посад керівників комунальних підприємств (зокрема в галузі медицини, культури та освіти). «Коли розпочалося повномасштабне вторгнення, а відтак була введена дія військового стану, ніхто не міг спрогнозувати, як буде розвиватися ситуація на прикордонній Сумщині, – зазначив перший заступник голови Сумської обласної ради та голова конкурсної комісії Вадим Лисий. – Із безпекових міркувань, пов’язаних із бойовими діями, проведення конкурсів було недоречним – тож на рівні держави були запроваджені відповідні зміни. Однак визначена законом процедура проведення конкурсів не була скасована. Як показав час, навпаки, вона потребує вдосконалення, впровадження більш дієвих механізмів прозорості та рівноправних умов для претендентів. Війна, на превеликий жаль, триває. Військовий стан – теж. По їх закінченню ми матимемо купу проблем як в стислі терміни провести конкурс із великою кількістю в.о., з якими уклали контракт – до призначення директора установи за результатами проведення конкурсного відбору. Це, як передбачає законодавство, потрібно буде зробити протягом року із дня припинення чи скасування воєнного стану. Насправді це досить великий об’єм роботи та навантаження – співпраця з членами комісії, збір та вивчення документів, спілкування з кандидатами, відеофіксація тощо. Всі процедурні позиції мають бути витримані».
Про проведення конкурсів, наголошує Вадим Лисий, в обласній раді задумувалися й раніше. Керівники підприємств та закладів, по суті, призначалися на час дії військового стану. Інколи – в одному закладі змінювалося декілька виконуючих обов’язки. «Наскільки довго триватиме військовий стан – ніхто з нас передбачити не може, – говорить голова конкурсної комісії. – У багатьох із керівників контракти вже позакінчувалися, бо війні вже понад три роки. Хтось із людей виїхав, вийшов на пенсію. Заклади ж працюють, а призначення їх очільників відбувається непрозоро. Аби знівелювати ситуацію з «призначеннями в кабінетах», ми запустили процедуру конкурсів. Плануємо їх провести по усіх закладах, де завершилися контракти керівників та по нових призначеннях».
Перший конкурс – на 14 жовтня
11 вересня було оголошено конкурс на посаду директора КНП Сумської обласної ради «Медичний клінічний центр інфекційних хвороб та дерматології імені З.Й. Красовицького». Оголошення опубліковане на Єдиному вебпорталі вакансій у сфері охорони здоров’я та сайті Сумської обласної ради. Прийом документів тривав до 28 вересня, які комісія розгляне 30 вересня, а сам конкурс заплановано на 14 жовтня.
«Ми розпочали публічну та прозору процедуру конкурсу на керівника одного з ключових медичних закладів області, яка прописана на законодавчому рівні, – зазначив Вадим Лисий. – Головне завдання – залучати професійних та відповідальних управлінців, які призначатимуться через конкурс. До конкурсної комісії включені представники від Сумської обласної ради, профільного міністерства та департаменту (управління) обласної державної адміністрації, громадських об’єднань, профспілки і що важливо – трудового колективу, обрані на загальних зборах. Кандидати на посаду керівника мають озвучити власне бачення розвитку закладу на 3-5 років із конкретними кроками щодо реформування, підвищення ефективності роботи, запобігання корупційним ризикам та залучення інвестицій, що своєю чергою забезпечить розвиток підприємства.
Колектив отримає керівника на відкритих конкурентних засадах. Такий шлях є демократичним – всі бажаючі можуть подаватися на конкурс. У такому випадку рішення приймається колегіально, а не одноосібно. Сподіваюсь, такий підхід дозволить зняти напругу стосовно так званих кулуарних призначень керівників.
До того ж конкурсна процедура захищає обраність керівника – колектив його підтримав, комісія теж. Із людиною укладається контракт на 3-5 років, і вона працює!».
Підписуйтесь на нас у ТЕЛЕГРАМ
Підписуйтесь на нас в ІНСТАГРАМ