Сумські перевізники: «Нас загнали у безвихідне становище. Це катастрофа.»
Не встиг сумський виконком затвердити нові тарифи на проїзд у маршрутках (через підняття цін на паливо на 52% з моменту попереднього підвищення), як із 1 вересня газ знову подорожчав. І не просто подорожчав, а на рекордні 5 гривень!
Такого стрибка цін ще не було, говорять сумські перевізники. Підприємці шоковані тим, що відбувається у тарифній політиці в Україні — вона просто вбиває галузь пасажироперевезень: НКРЕ затверджує нові ціни кілька разів на рік і не дає можливості нормально працювати.
Так, розрахунки, які сумські перевізники подавали 10 серпня, були зорієнтовані на ціну в 20,50 грн за літр. Згідно з ними, вартість проїзду мала становити від 10 до 13 грн, а до Піщаного – від 13 до 16. Тепер же ці розрахунки неактуальні та мають бути знову переглянуті.
«Чим думає керівництво країни? У нас ціни на паливо, автівки та запчастини — уже такі, як у Європі, а зарплати й ціни на проїзд залишаються українськими. Це просто маразм. В Європі крім того існує і пільга на паливо для транспорта, який обслуговує населення. У нас же мало того, що ціна однакова, так ще і компенсація за пільговиків у маршрутках не закладена в бюджеті, хоча в законі прописана. Виходить, що два місця в кожній автівці возимо за свій рахунок, і дітей по 2 гривні теж. Але у той же час комунальному транспорту компенсують перевезення пільговиків… Як у таких умовах і з таким ставленням до підприємців можна нормально працювати? Ми перевозимо не заради перевезень, це не «місія» наша, як дехто вважає. Це куплений за наші кошти транспорт і, звісно, ми маємо на ньому заробляти, а не просто платити податки, зарплати та їздити собі у збиток», — говорять сумські підприємці.
Не дивлячись на постійний негатив, переважно з боку активістів та політиків (які при цьому часто їздять на своїх авто), сумські перевізники останні в Україні підняли ціну до 7 грн, нехтуючи своїми правами та інтересами. Вони до останнього зберігали старий тариф на фоні постійного підняття цін в Україні. «Б’ємо по хвостах, а потім дивуємося, чому такий транспорт? У нас однакова ціна з тролейбусом, але тролейбус отримує 80 млн на рік компенсації та допомоги, при цьому транспорт їм купляють за бюджетні кошти, а нам ніхто нічого не купляє і нічого не компенсує», — наголошують перевізники.
Утиск прав сумських підприємців і в тому, що в період карантину Суми — єдине місто в Україні, де заборонили перевозити стоячих пасажирів. Водіїв за це штрафують на 17 тисяч за людину. При цьому не зрозуміло, чим ті, хто сидить пліч-о-пліч, відрізняються від тих, хто стоїть поруч, — ризик зараження точно не менший. «Пасажиропотік у рази зменшився. Особливо в період карантину, коли половина підприємств або закрилися, або перейшли на віддалену роботу. Велика частина сумчан виїхала працювати за кордон. Людей стало дуже мало», — додають підприємці.
Логіка зрозуміла: якщо не платить держава – то мають платити громадяни. Звісно, що новина про подорожчання проїзду в маршуртках уже сколихнула сумчан. Така ж участь чекає і на комунальний транспорт. Хоча до останнього у містян зазвичай чомусь менше претензій.