82% неPROZORROсті сумського виконкому. У інших розпорядників – ще гірше
Керівництво міста надає недостовірну інформацію журналістам, переконуючи, що більшість допорогових закупівель міськвиконкому здійснюється на конкурентній основі. Але це абсолютно не відповідає дійсності.
У приміщенні Сумської міської ради відбувся брифінг щодо підсумків роботи виконавчого комітету із питань закупівель товарів, робіт та послуг протягом минулого року. Розповідали про те, як усі підрозділи стараються, про переможну віртуальну економію, про зради від немісцевих постачальників,
Заступник міського голови Степан Пак навіт ь переконував, що більшість допорогових закупівель (тобто, придбання вартістю менше від законодовчо обов’язкової для відкритих торгів суми у 200 тис. грн для товарів і послуг та 1,5 млн грн для робіт, прийняття рішення про конкурентність яких законодавець залишає на совісті місцевих розпорядників коштів) також проводяться на тендерній основі.
Які молодці – тим більше, що наразі діє рекомендація Сумської міської ради здійснювати допорогові закупівлі також із застосуванням сиcтеми електронних торгів ProZorro, закріплена рішенням від 29.12.2016 №1638-МР, але, схоже, всі про неї давно забули (чи й не збиралися її дотримуватися з самого початку).
Але чи так це насправді?
Ми проаналізували допорогові закупівлі самого виконкому, кількох окремих юросіб та комунальних підприємств нашого міста.
Для прикладу допорогові закупівлі підпорядкованих виконавчому комітету структурних підрозділів протягом 2018 були конкурентними лише у 18,4% випадках, решта ж 81,6% або 9,5 млн.грн. витрачених на закупівлі товарів, послуг та робіт допорогової вартості були розподілені прямими договорами у закритих кабінетах чиновників. Серед найсерйозніших угод ремонти в адміністративних приміщеннях, капремонти тролейбусів, соціологічні дослідження та розробка стратегії, обладнання систем відеоспостпереження та закупівля оргтехніки.
Цікаво, чи вирізняються прозорістю найкрупніші споживачі сумського бюджету розвитку, що є самостійними структурними підрозділами міської ради, та найбільші міські комунальні підприємства?
Управління капітального будівництва та дорожнього господарства протягом минулого року підписало допорогових договорів на загальну суму 96,1 млн. бюджетних гривень. На конкурентних засадах – лише 77 тис., що становить 0,1% від загальної суми. Тобто, 99,9% допорогів УКБ були непрозорими. А це: капітальні ремонти прибудинкових територій (т.зв. євродвори), ремонти дворових доріг, будівництво дитячих майданчиків та реконструкція спортмайданчиків, реконструкція будівлі, грального поля та дитячого майданчика НВК №16.
Серед основних безконкурентних контрагентів УКБ-2018 традиційно були компанії групи “Зеніт-Брук” та ТОВ “Дитячі та спортивні майданчики”.
Департамент інфраструктури міста минулого року на допорогових закупівлях “з’їв” 111 млн.грн. коштів платників податків. І абсолютно всю суму до копійки було розподілено без жодного натяку на конкуренцію шляхом підписання прямих догововорів із потрібними підрядниками.
Зокрема, шляхом укладання неконкурентних угод ремонтувалися ліфти та системи ОДС, внутрішньобудинкові мережі, покрівлі та фасади житлових будинків, здійснювався ремонт тротуарів, облаштовувалися лінії освітлення, проводилися роботи з озеленення та прибирання.
Відзначився минулоріч і “Електроавтотранс”, не провівши жодної конкуретної допорогової закупівлі. 18,6 млн., звісно, не 111 як у Департаменту, але факт залишається фактом – рівень конкуренції без примусу у сумського комунального перевізника дорівнює “0”.
За допомогою електронних торгів на ProZorro КП придбавало лише те, на що його змушує Закон: це були багатомільйонні контракти на закупівлю тролейбусів, автобусів, шин, пального.
“Все що не заборонено – дозволено (навіть враховуючи рекомендаційний характер рішення міськради)”, – мабуть вирішили у стінах депо, та всі запчастини, комплектуючі, електрообладнання, металопрокат, контактний провід, послуги з ремонту транспорту, мережі та приміщень, системи навігації, металопластикові вікна, тисячі штук ламп та ін. придбавали поза конкурсом. Так само за прямими договорами витрачено понад мільйон гривень на закупівлю продуктів харчування та обладнання їдальні, сотні тисяч на друк абонементних та проїзних квитків, десятки тисяч на послуги із заміру пасажиропотоку та розміщення інформаційних сюжетів та ТБ.
“Міськводоканал” із 25,7 мл.грн. підписаних угод на допорогові суми, на конкурентних засадах визначив підрядників у 7% випадках.
23,9 млн.грн. (або 93%) розподілено прямими договорами на придбання охоронних та юридичних послуг, послуг з повірки лічильників, оренди обладнання, послуг з ремонту, відновлення асфальто-бетонного покриття, закупівлі природнього газу, ремонтних матеріалів, інвентарю, офісної техніки.
Чи був 2018-й рік якимось унікальним в даному напрямку?
Загалом – ні. Особливою приязню до ProZorrих закупівель Сумська міська рада ніколи не вирізнялася.
І у 2017-му ситуація з допорогами виглядала приблизно аналогічно.
Але за окремими розпорядниками все ж на графіки ще більше “почервоніли”.