30 вчителів із Сумщини успішно пройшли сертифікацію-2020
Пілотну добровільну сертифікацію вчителів початкової школи 2020 року успішно пройшли 902 педагоги. Про це повідомив тимчасово виконуючий обов’язки Міністра освіти і науки Сергій ШКАРЛЕТ.
За інформацією Управління Державної служби якості освіти у Сумській області, 30 із 32 учителів початкових класів Сумської області успішно пройшли вивчення практичного досвіду роботи та подолали пороговий бал сертифікації.
«Це був надзвичайний рік, коли освітянська спільнота, як і решта суспільства, зазнала величезного впливу пандемії COVID-19. І я хотів би подякувати усім нашим учителям, керівникам закладів освіти та всім, хто працює в освіті, за їхні героїчні зусилля», – зазначив Сергій Шкарлет.
Він підкреслив, що запорукою успішної реалізації реформи «Нова українська школа» є професійно підготовлені за новими стандартами вчителі. У зв’язку з цим на законодавчому рівні було запроваджено сертифікацію вчителів, метою якої стало виявлення та заохочення педагогічних працівників з високим рівнем педагогічної майстерності, які володіють методиками компетентнісного навчання і новими освітніми технологіями та сприяють їх поширенню.
«Так, у 2019 році в Україні розпочався пілотний проект із сертифікації педагогічних працівників, який реалізується Міністерством освіти і науки спільно з Українським центром оцінювання якості освіти та Державною службою якості освіти України, і триватиме до 2021 року», – повідомив очільник МОН.
Сертифікація передбачає:
оцінювання фахових знань та умінь учасників сертифікації шляхом їх незалежного тестування;
самооцінювання учасником сертифікації власної педагогічної майстерності;
експертне оцінювання професійних компетентностей учасників сертифікації шляхом вивчення практичного досвіду їхньої роботи.
У 2020 році реєстрація для участі у сертифікації тривала 15-31 січня. Протягом цього часу 1711 вчителів подали заявку на реєстрацію – цьогоріч ліміт заявок на сертифікацію було збільшено до 2000 порівняно з 1000 у 2019 році. За результатами опрацювання надісланих вчителями документів Український центр оцінювання якості освіти зареєстрував 1591 учасника сертифікації, заявки яких відповідали вимогам.
Сертифікація-2020 складалась із трьох етапів, порядок яких було змінено порівняно з сертифікацією 2019 року.
Перший етап – незалежне тестування – відбувся 29 лютого. В ньому взяли участь 1552 педагоги. За результатами тестування до участі в наступному етапі було допущено 1045 вчителів.
Наступний етап – подання анкет самооцінювання та їх вивчення Державною службою якості освіти – тривав з 25 березня до 13 квітня. За його результатами до участі в третьому етапі було допущено 1040 педагогів.
Строки проведення третього етапу – вивчення практичного досвіду роботи – було змінено через карантин і пандемію COVID-19. Водночас було розпочато роботу над альтернативними моделями його проведення. За результатами роботи було внесено зміни до методики та інструментарію вивчення практичного досвіду роботи учасників сертифікації.
«Враховуючи карантинні обмеження, пов’язані з поширенням коронавірусної інфекції, етап вивчення практичного досвіду роботи учасників сертифікації був проведений з використанням електронних платформ. І тут слід відзначити роль Державної служби якості освіти, яка змогла адаптувати процедури оцінювання під дистанційні технології. Для його організації Службою було відібрано та підготовлено 1132 незалежних експерти, більшість з яких брали участь у сертифікації 2019 у якості експерта чи учасника. Цього року згідно з рішенням комісії Державної служби якості освіти визначено, що пороговий бал становить 72 бали», – повідомив Сергій Шкарлет.
Вивчення практичного досвіду роботи учасників сертифікації передбачало оцінювання 10 професійних компетентностей, які розкривалися через 25 показників.
Основними методами збирання інформації були:
анкетування директора та заступника директора школи, а також керівника методичного об’єднання, до якого входить учасник сертифікації;
інтерв’ю з учасником сертифікації за орієнтовним переліком питань;
аналіз і розв’язування учасником сертифікації педагогічних ситуацій (кейс-завдання).
Враховуючи карантинні обмеження, етап експертного оцінювання професійних компетентностей відбувався з використанням електронних платформ – Zoom, Microsoft Teams, GoogleMeet тощо.
Учасники сертифікації до початку вивчення практичного досвіду їх роботи отримали доступ до посібників, які Служба використовувала при розробці педагогічних ситуацій.
«Інформація про успішне проходження сертифікації у вигляді графічного зображення сертифіката буде розміщена в кабінетах учасників не пізніше 16 грудня. Педагоги, які успішно пройшли сертифікацію, отримають 20% надбавку до заробітної плати. Крім того, успішне проходження сертифікації зараховується також як проходження чергової або позачергової атестації педагогічним працівником, а також є підставою для присвоєння йому відповідної кваліфікаційної категорії та педагогічного звання», – зазначив очільник МОН.
Довідково. Сертифікація – це зовнішнє оцінювання професійних компетентностей вчителів. Мета сертифікації – виявити і заохотити вчителів з високим рівнем майстерності, які володіють методиками компетентнісного навчання і новими освітніми технологіями та сприяють їх поширенню.
Першу пілотну сертифікацію у 2019 році успішно пройшли 705 педагогів із 857 зареєстрованих. Сертифікація-2020 мала низку новацій: ліміт учасників збільшено до 2000, змінено порядок етапів.
Нагадаємо, Міністерство спільно з Державною службою якості освіти розробили методичні рекомендації з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах загальної середньої освіти.