За партою по одному та бургери замість супу: Як готуються до карантинного навчального року в Конотопі
Директорка школи №2 Олена Матвійчук розповідає, що до нового навчального року почали готуватися ще на початку літа і розглядали будь-які варіанти: як дистанційний, так і традиційний. Після рекомендацій МОЗ почали посилену підготовку, але ще багато всього під питанням. Постійно виникають нові вимоги служб, а коштів у бюджеті школи все менше.
Почали готувати школу до нового навчального року на початку літа
— Вчителі нашої школи пройшли досить складне навчання влітку. 99% педагогів школи мають сертифікати Microsoft Teams для навчання учнів дистанційно. Також ми зробили електронний журнал та електронний щоденник. При чому, так сильно за це взялися, що нам міська рада виділила кошти у розмірі 9 тис грн, щоб ми могли реалізувати цей проєкт. Також вчителі саме нашої школи тестуватимуть онлайн-уроки на платформі «Наша школа».
Ми все це зробили на випадок того, що потрапимо в червону зону й нам доведеться повертатися до дистанційного навчання
Коли слухали різні вебінари на карантині, то зрозуміли, що потрібно навчатися жити в нових умовах.Тому почали готувати школу ще влітку, щоб зробити середовище безпечним для учнів та мати можливість продовжити навчання у традиційній формі.
Антисептики, маски, рушнички та хто за це платитиме
— Є бюджет міста: кошти розподіляють на кожну школу, а потім заклади освіти розпоряджаються ними самі. Коли з’явилися рекомендації МОЗ та МОН, ми спочатку порахували наші кошти, а потім кошти, які потрібні для реалізації цих рекомендацій.
Порахували, що в нас має бути один антисептик на тиждень, а інші заклади визначили собі інакше. Думаю, що у всіх достатньо коштів, щоб забезпечити дотримання умов з постанови №42
Кошти на антисептики та інші речі ми використовуємо з бюджету школи. Через відділ освіти зробили закупівлю з розрахунку один антисептик на одне приміщення. Ми порахували, що одного, а він великий за розміром, має вистачити на один тиждень. Антисептик стоятиме на вході та в класних кімнатах.
З архіву школи
Також закупили одноразові рушнички для вбиралень та для їдальні. Запаси рідкого мила в нас є. Коли була нарада директорів, виникла слушна думка: замість того, щоб витрачати колосальні кошти на рушнички, краще раз закупити електросушарки. Якщо кожен заклад забажає собі їх придбати, вийде сума понад 50 тис грн. У цьому випадку потрібно проводити торги й на це піде приблизно місяць.
Тому ми закупили поки що рушнички, але все ж таки сподіваємося в перспективі на сушарки. Вартість їх приблизно становить 3 тис грн. Їх потрібно як мінімум дві: біля вбиральні та їдальні. Ці кошти, скоріш за все, доведеться закладати в бюджет школи наступного року.
Термометри закуплятимуть централізовано. Однак, нашому закладу пощастило, бо на базі школи був пункт ЗНО і в нас лишилися термометри. Якщо в нас їх не заберуть, то на сьогодні їх достатня кількість
За цією постановою температуру вимірюватимуть лише у працівників школи. Педагоги кожен урок починатимуть з того, що встановлюватимуть самопочуття дітей. Якщо дитина себе погано почуває, їй вимірюватимуть температуру. Якщо медпрацівник виявить симптоми вірусу, дитину ізолюють від решти учнів та вона чекатиме на прихід батьків.
Що стосовно масок, то для вчителів основна вимога — мати маски, які потрібно змінювати кожні три години з розрахунку на тиждень.Також ми закупляємо їх для дітей, які забудуть маску вдома.
Утилізація масок проводитиметься в урни, які закриваються. Також на вулиці має бути контейнер спеціально для них. Однак він у нас один, тому хочемо придбати ще пластиковий контейнер.
Якщо зробити перерви в різний час, одні учні заважатимуть іншим навчатися
— Найскладніше в організації — щоб уроки починалися для учнів у різний час та перерви були не одночасно. Наприклад, якщо зробити перерви в різний час, то діти з третього поверху рухатимуться до вбиралень першого поверху й заважатимуть тим, що в цей час навчаються. У цьому є велика проблема, яку ми зараз намагаємося вирішити.
Складно також забезпечити вимогу про відстань між учнями в 1,5 м. У нашій школі є сім класів, які мають по 30 учнів. Ми б хотіли об’єднати їх у дві підгрупи, щоб вони сиділи по одному. У класи до 20 учнів таких проблем не буде.
Ковід поставив нас в умови постійного виходу за межі традиційного мислення та традиційного уроку. Успішним буде той, хто вийде за рамки звичного
Найголовніше — щоб вчителі зголосилися на цей експеримент. Наприклад, урок у 8-Б класі, в якому 32 учні. 16 учнів сидять в одному класі, 16 — в іншому. В одній підгрупі 25 хвилин триває математика, а в іншій в цей час географія. Потім п’ятихвилинна перерва, щоб діти вийшли, провітрили приміщення і зайшли назад. Потім міняються: в одних географія, в інших — математика по 25 хв.
Звісно, вчителі перепрацьовуватимуться. Але так ми знімемо побоювання батьків. Часто вони мене зустрічають особисто й запитують: «У нас багато учнів у класі, що ви з цим збираєтеся робити?» Коли проговорюю їм такий варіант, то вони заспокоюються та радіють. Хоча, є різні думки на цю тему.
Думаю, що ми впораємося зі всім, але найголовніше — бажання вчителів. Їм все ж таки два рази доведеться читати один і той самий матеріал. При цьому, натхненно
Стосовно маршрутів дітей по школі: діти заходитимуть до школи через два входи. Також плануємо розділити школу червоною стрічною на дві частини. Поки що це не можемо зробити, бо коридори пофарбовані. Це не складна вимога.
До того ж, погода у вересні сприяє тому, що можна проводити безліч уроків на свіжому повітрі. Я читала досвід шкіл Києва, які купують спеціальні намети для занять надворі. Для нас це занадто вартісно, але все ж таки є уроки, які можна проводити за межами класної кімнати.
Бургер та сік за 22 гривні
— Питання харчування в їдальнях поки що відкрите. Орієнтовно, буде булочка з м’ясом і салатом та сік, псевдо бургер, який відповідає калорійності. Нам пояснили у відділі освіти, що таке харчування коштуватиме 22 гривні. Для дітей 1-4 класів: половину сплачують батьки, половину — бюджет міста. Але для учнів 5-11, окрім вразливих категорій, — все сплачують батьки й це досить затратно.
Тому для нас питання харчування ще відкрите. Для порівняння: раніше вартість першої страви у нашій школі становила 9 грн, а другої — 12. При чому, була справжня битва за цю ціну, бо в інших школах платять більше. То чи зможуть діти харчуватися на суму 22 гривні в день — питання. Тому зараз робимо запити щодо гарячих страв, які зможуть обрати діти. Також буфетну продукцію можна буде замовляти й так виходити із положення, яке склалося.
Нові вимоги з’являються, але коштів уже немає
— У нас ще буде перевірка Держспоживслужби із записом на відеокамеру. Нам прислали таблицю з тим, що перевірятимуть: наявність антисептиків та плакатів. Останні приходитимуть централізовано з відділу освіти, але прості ми можемо зробити самі. Також потрібно встановити режим харчування по перервах. За одним столом має бути чотири дитини, а відстань між столами — 1,5-2 метри.
Раніше ми харчували одразу сто дітей на двох перервах, а тепер зможемо лише п’ятдесят і на трьох
Наразі нам потрібно підготувати величезний пакет документів та отримати потрібні підписи в акт готовності школи до навчального року. Наприклад, у пожежників, охорони праці. Проте, дуже мало коштів, щоб виконати вимоги служб. Уже розпис бюджету є, але постійно з’являється щось нове.
Основне наше завдання — надолужити згаяне
— Ми хотіли почати навчальний рік з того, що вивести дітей на природу, в яри. Вони через карантин та канікули довго не бачилися, і це б могло бути гарним стартом. Але є батьки, які вважають, що таким чином ми позбавляємо дітей канікул. «Чому не можна зробити це 6 вересня й найняти автобус?» А потім ми в них запитуємо: «Ви оплатите автобус, де посадите дітей через один?» Мовчать.
Ми всі маємо усвідомити, що не можна під час навчання здійснювати екскурсії. Потрібно надолужити те, що вже упущено. Якість знань — це відповідальність як вчителів, так і батьків та учнів.
Батьки за час карантину побачили, що навчати дітей складно. Найважче для них, мабуть, саме мотивувати дітей навчатися
Учні, які ставилися до дистанційного навчання свідомо та сумлінно, мають менше проблем. Але в чималої частини учнів таки прогалини є. У МОН повідомили, що ми маємо місяць, щоб надолужити згаяне, тому займаємося тим, що визначаємо теми уроків на місяць.