Електрифікація залізниці: переваги чи проблеми для Білопілля і Ворожби
9 листопада у Києві на форумі “Велике будівництво: нова залізниця” представили проєкт швидкісного залізничного сполучення. Тоді міністр інфраструктури Олександр Кубраков озвучив перелік міст, частини залізничних шляхів до яких не всюди електрифіковані.
“Велика електрифікація. Ми плануємо щонайменше 500 км наших залізничних шляхів електрифікувати до 2024 року. Важливі напрямки – це Ужгород, Чернівці, Луцьк, Житомир, Чернігів, Суми, Черкаси, Кропивницький, Миколаїв, Херсон, Маріуполь. Це, по суті, для нас – питання державного суверенітету, тому що ми розуміємо, що більшість цих регіонів – прикордонні, їх потрібно з’єднати нормальним залізничним сполученням. Люди мають доїжджати до столиці, пересуватися між містами на комфортних потягах, протягом 4-5 годин”, — сказав Кубраков.
На думку експерта громадської організації “Всеукраїнський центр реформ транспортної інфраструктури” Дмитра Власенка, введення в обіг швидкісних потягів буде можливим тільки після модернізації самих доріг.
“Їх треба вводити тоді, коли їм є по чому їхати нормально. Тобто підвищення експлуатаційної швидкості повинне бути зроблене шляхом модернізації колійного господарства. Повісити дроти – це одне. А якщо швидкість дозволена на рейках 100 кілометрів, а Хюндай може їхати до 160, то потрібні ще капіталовкладення у колійну інфраструктуру”, – зазначив він.
За документами “Укрзалізниці” електрифікувати планують 54 км шляху від Ворожби до Сум. Як зазначено у міністерській бюджетній програмі на 2021 рік, на проєктно-вишукувальні роботи мають витратити понад 16,5 млн грн. Роботи з самого будівництва електромережі планують розпочати у 2022 і завершити їх за два роки.
Електрифікація цієї ділянки, безумовно, пройде і через Білопілля
Які проблеми матимуть жителі міста через ці роботи? Про це попередив присутніх на нараді перший заступник Білопільського міського голови Олександр Кожухов. Він, зокрема, зазначив:
– Електрифікація цієї ділянки дороги не лише пришвидшить час їзди до Києва, а й викличе певні незручності для білопільців. Приміром, одразу з роботами з переобладнання колій треба будувати пішохідний перехід над коліями, адже їх загородять і перейти з мікрорайонів «Сільгосптехніки» чи «Тернівської» до залізничного вокзалу вже через рейки буде неможливо. Необхідно збудувати перехід над коліями, бо не лише пасажирам не дістатись до вокзалу, а й дітям – до школи.
Також порушували питання збереження робочих місць. За словами заступника міського голови, у Білопільській громаді буде встановлено два регульовані залізничні переїзди, тож збільшиться кількість людей, які їх обслуговуватимуть. Окрема тема – роботи під шляхопроводом – мостом, який у народі називають «кобилою».
«У Білопіллі, на Сумщині, частину колій збираються заглибити в землю. Інакше ділянка, яка проходить під автомобільним мостом, не впишеться в проєкт електрифікації залізниці. Йдеться про відрізок шляху від Ворожби до Сум.
За словами Білопільського міського голови Юрія Зарка, раніше ця залізнична ділянка була дуже жвавою. Поїзди тут ходили постійно, кожні 15 хвилин. Зараз їх значно менше, але є надія, що електрифікація пожвавить рух. Для цього потрібно вирішити проблему з мостом у Білопіллі.
– На цьому мосту свого часу було дуже багато аварій. Поворот був під кутом 90 градусів, тому багато машин вилітало на цю колію і було дійсно чимало трагічних випадків. У 2019 році зроблено поточний середній ремонт, значно укріпили палі і в першу чергу збільшили конструкцію, зроблені пішохідні переходи через міст. Бетонні конструкції руйнувалися, камені просто падали на поїзди, на залізничну колію, тому укріпили спеціальною, дуже потужною бетонною сумішшю, – говорить Юрій Зарко.
– Міст був визнаний занизьким для електрифікації ділянки залізниці під ним, тому розглядали кілька варіантів: підіймати міст, або зносити його і робити тоді просто залізничний переїзд, або поглиблювати колію. Наскільки я розумію, найдешевшим, найшвидшим буде – поглибити ділянку колії, – зазначив міський голова.
Тож поки чекаємо оформлення всіх документів і початку робіт. Сподіваємося, що зупинка поїзда залишиться на станції Білопілля (бо одразу дві зупинки в межах 10 кілометрів швидкісні поїзди не роблять), а проїзд подорожчає несуттєво.
Як це вплине на Ворожбу?
24 листопада питання електрифікації ділянки колії «Ворожба – Суми» обговорювали і у Ворожбі під час робочої зустрічі керівництва громади з народними депутатами України Ігорем Васильєвим, Максимом Гузенком і представниками «Південної залізниці».
У ході зустрічі її учасники зупинилися на найбільш проблемних питаннях, що стосуються ворожбянської громади. Це – і подальше існування підприємств на території громади у зв’язку з такою електрифікацією, і можливе скорочення робочих місць на залізниці, і зниження ставки земельного податку, який сплачує АТ «Укрзалізниця».
Як зазначено в інформації на офіційній сторінці Facebook Ворожбянської міської ради, представники регіональної філії «Південна залізниця» запевняють, що після проведення робіт із електрифікації з’являться додаткові робочі місця, що дасть змогу забезпечити роботою працівників навіть у разі скорочення деяких посад і структурних підрозділів.
Ігор Васильєв та Максим Гузенко у свою чергу зазначили, що є можливість укласти меморандум між громадою та керівництвом АТ «Укрзалізниця» щодо недопущення звільнення працівників, де вони, як народні депутати, будуть виступати гарантами.
Також Ігор Васильєв зазначив, що у разі зниження відсоткової ставки земельного податку можливою буде компенсація такої суми шляхом надання субвенції громаді.
Які ж зміни принесе з собою початок електрифікації для Ворожби, чи не потягне за собою низку проблем для її жителів і працівників залізничної станції та наскільки вплине на економіку міста зменшення земельного податку, ми поцікавилися у заступника Ворожбянського міського голови Дмитра Опришка:
– Робити якісь конкретні прогнози та висновки після однієї лише зустрічі з представниками «Південної залізниці» – поки що зарано. Більш зрозумілою ситуація стане після зустрічі та обговорення проблемних питань із представниками «Укрзалізниці» та «Південно-Західної залізниці», яку ми плануємо провести вже на початку нового 2022 року, – зазначив Дмитро Опришко.