Очільниця Служби якості освіти Сумщини розповіла про особливості дистанційного навчання
Про ефективність навчання школярів за дистанційною формою в інтерв’ю розповіла начальниця управління Державної служби якості освіти України у Сумській області Алла Рябуха.
Поки школярі під час карантину змушені навчатися онлайн, соцмережами гуляють жарти та анекдоти про заблоковану у телефоні вчительку, повільний інтернет, один комп’ютер та троїх дітей. Та насправді і учням, і їхнім батькам, а тим більше педагогам наразі нелегко.
Алло Петрівно, то які перші результати дистанційного навчання? Чи йде воно за планом розробників системи?
Не буду голослівною. Щоб це з’ясувати Державна служба якості освіти провела опитування учасників освітнього процесу. Загалом участь у ньому взяло понад 180 000 респондентів: 100 000 батьків, 40 000 учнів, 37 000 вчителів та 3 343 керівників шкіл. За результатами анкетування 50 % учнів 9-11-х класів подобається навчатися дистанційно. Проте більшості школярів все ж таки бракує «живого» спілкування з учителями та однолітками.
60% батьків відмітили важкість у мотивації дитини до навчання, 5 % відповіли, що складність полягає у відсутності будь-яких ґаджетів.
79% вчителів-респондентів вважають, що для підвищення якості онлайн-навчання учнів їм потрібно вдосконалити методику організації освітнього процесу із застосуванням технологій дистанційного навчання. Адже в умовах карантину 46% педагогів витрачають значно більше часу на підготовку до проведення навчальних занять.
Найскладнішим у процесі реалізації дистанційного навчання в час пандемії є налагодження зв’язку з учнями – про це повідомили 72 % директорів. При цьому 57 % вперше зіткнулися з використанням технологій онлайн-навчання.
Цікаво, чи були залучені до опитування учні сільської місцевості?
Так, 17% з опитуваних учнів вказали, що мешкають у селах, а 14% − селищах міського типу.
Батьки скаржаться, що в різних школах і навіть класах дистанційне навчання побудоване за різними принципами. Чи є тут єдина модель, якої мають дотримуватися педагоги?
Ні. Єдиної моделі дистанційного навчання не існує. Порядок використання технологій дистанційного навчання заклади освіти визначають самостійно.
То як же тоді об’єктивно оцінити досягнення учня?
Зараз важливо надавати підтримку учням, створювати простір для їхнього самооцінювання й самоосвіти.
Потрібно фокусуватися на процесі навчання, формувати систему заохочення. Здійснювати оцінювання для навчання, а не для контролю. Зараз важливо надавати підтримку учням, створювати простір для їхнього самооцінювання й самоосвіти. Для учнів вирішальним має стати розвиток компетентностей: уміння вчитися, працювати з інформацією, оцінювати свій індивідуальний поступ, брати відповідальність за результати власного навчання.
У соцмережах демонструють різні плани роботи для вчителів під час карантину. Чи потрібно такі плани оформлювати?
Керівникам закладів освіти рекомендовано затвердити заходи щодо виконання працівниками методичної, організаційно-педагогічної роботи, наприклад, розроблення індивідуальних планів професійного розвитку (підвищення кваліфікації педагогічних працівників, самоосвіти тощо). Ніяких інших планів і звітів не передбачено.
Як мотивувати дитину до дистанційного навчання?
Тут необхідно дуже змістовно і серйозно готуватись. Мотивувати до навчання онлайн дуже складно. Ні за день, ні за тиждень не народиться ідея, як правильно мотивувати дитину, оскільки все розпочинається зі змісту навчання. Якщо у нас не готовий зміст і розуміння, що ми хочемо донести під час дистанційної форми навчання, то ми не можемо говорити про мотивацію. Якщо батьки не розуміють, що відбувається зараз з дітьми, то ніякої мотивації ні у батьків, ні у дітей, відповідно, не буде. Те саме з учителями, якщо вчителі розгублені і можуть спілкуватись тільки по Вайберу, то безумовно їм дуже складно мотивувати.
Вчителі вже зараз повинні почати роботу з розробки стратегій щодо того, як у майбутньому можна буде використовувати дистанційні форми навчання.
То які ж основні вимоги до якісної освіти у період карантину?
Найголовніше – це вмотивований учень. Перш за все – якісний інтернет та технічні засоби навчання. Не менш важливі і якісні навички учителя. Ну і, мабуть, найголовніше – це вмотивований учень. А батьки мають виступати у якості координаторів з організаційних питань – створювати дитині комфортні умови для навчання.
Що має зробити директор школи для якісної організації процесу навчання дистанційно?
Перш за все – проаналізувати матеріально-технічну базу закладу освіти та технічні можливості учнів і педагогічних працівників для організації та роботи за умови дистанційного навчання.
Важливо і обрати одну для всіх учасників процесу платформу та кілька сервісів інтернету для здійснення дистанційного навчання. Звісно ж, треба скласти та оприлюднити розклад занять (консультацій), при цьому враховуючи час проведення занять, технічні можливості учнів та вчителів, санітарні вимоги, освітні програми, навчальні плани закладу освіти, та рекомендації
Має бути налагоджений постійний дистанційний зв’язок з педагогічним колективом з метою координації роботи та повідомлення усіх важливих новин.
Директори шкіл не мають вимагати від вчителів форм звітності під час проведення дистанційного навчання. Адже дистанційне навчання – для тих хто ХОЧЕ і хто МОЖЕ навчатися дистанційно!
Чи маєте для вчителів поради, які зроблять для них процес дистанційного навчання більш організованим та чітким?
Дуже важливо не перевантажувати учнів домашніми завданнями. Перш за все має бути план роботи та чітко визначений термін вивчення матеріалу. Слід створити для учнів позитивну мотивацію до навчання, підтримувати з ними емоційний зв’язок. Має бути чіткий критерій оцінювання навчальних досягнень учнів. Діти повинні чітко знати, за що і скільки балів вони можуть отримати.
Вчителі мають постійно комунікувати з батьками, бо саме вони – перші помічники дитини в умовах дистанційного навчання.
Не секрет, що гаджети і в тому числі комп’ютер у великій кількості шкідливі для здоров’я школярів…
Звісно, тому вчителям треба врахувати санітарні норми щодо об’єму домашніх завдань та часу перебування учнів за комп’ютером. За можливості, не потрібно організовувати дистанційне навчання для учнів 1-4 класів, або звести його до мінімуму, обмежившись проведенням бесід-консультацій.
Деякі учні та їх батьки скаржаться, що іноді підводить техніка, а не знання…
Так, звісно це буває. А щодо того, що не залежить від технічних несправностей, то разом з учнями обговорюйте правила поведінки під час комунікації. Розробіть чіткі правила: коли один говорить, інші вимикають мікрофони, уміти слухати і слухатися, не перебивати, навчити учнів вмикати свій мікрофон тоді, коли вчитель називає його ім’я; тощо.
Що порадите учням, аби дистанційне навчання принесло результат?
Виконувати завдання вчасно та доброчесно, вчасно виходити на онлайн зв’язок з вчителем. Не забувати, що вчитель – також людина, і він має право на відпочинок, тому спілкуватися з ним слід тільки в робочий час або узгоджувати з ним час спілкування індивідуально. І не забувати, що карантин – це не канікули!
Але чи є в області школи, які зрозуміли суть дистанційного навчання та побудували його правильно?
Звісно. Як приклад – це Сумська спеціалізована школа I ступеня 30 «Унікум». Там окрім дистанційного навчання школярі здійснюють ще й дистанційне спілкування. Вони листуються, розповідають про свої захоплення, враження. Проводять онлайн зустрічі на різні теми. Діти підтримують спілкування онлайн, це заохочує їх до навчання.
А як щодо досвіду дистанційного навчання в інших країнах? Чи є щось близьке особисто Вам?
Я особисто рекомендую всім вивчати та переймати досвід чеських колег. Чеська шкільна інспекція рекомендує школам не намагатися проводити дистанційне навчання в величезних масштабах, а зосередитися на профільних предметах – саме тих знаннях та навичках, які знадобляться для подальшої освіти. Там приділяють багато уваги практиці і повторенню вже охопленої навчальної програми.
Чеська шкільна інспекція рекомендує школам забезпечувати постійний зворотний зв’язок з усіма учнями і оцінювати їх зусилля і доступ до дистанційної освіти. А оцінки, що нараховуються за завдання, виконані в період дистанційного навчання, не впливають на підсумкові. У Чехії беруть до уваги тільки результати учнів протягом очного навчання.
Чи особисто Ви вважаєте дистанційне навчання в українських школах досконалим?
Ні. Бо це нове, а нове не може бути досконалим. Більш того, я вважаю, що карантин та дистанційне навчання – це своєрідний виклик українській школі, перевірка її на сучасність. Ми побачили багато моментів, які треба вдосконалювати. Я вважаю, що в цьому є свої плюси і додаткові вектори розвитку української школи!