Активісти довели незаконність дій сумського губернатора
Публікація матеріалу “Губернатор Сумщини пішов проти прем’єра Гройсмана” на сайті “Сумські дебати” стала приводом для активістів спільно із юристами серйозно дослідити законність утворення за розпорядженням голови Сумської ОДА комісії з вивчення питання щодо додержання законодавства у сфері природних ресурсів на території Сумської області. Про це у Фейсбуці написав Андрій Пархоменко, зауваживши, що хотів дізнатися: на чиєму боці правда – Гройсмана чи Клочка?
Цитуємо, що вдалося довести шляхом нехитрого співставлення законодавства:
“Розпорядженням голови Сумської обласної державної адміністрації №574-ОД від 17.11.2016 «Про утворення комісії з вивчення питання щодо додержання законодавства у сфері охорони природних ресурсів на території Сумської області», створено комісію з відповідною назвою та затверджено Положення про її діяльність і склад. До складу комісії включено представників регіональних контролюючих органів – Держгеокадастру, Держекоінспекції та МВС України.
Водночас статтями 16, 28 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» визначено, що державний контроль і перевірки в сфері використання та охорони лісів і природних ресурсів здійснюється місцевими адміністраціями в межах, визначених законами України та належить виключно до компетенції адміністрації.
Відповідно до положень розділу 6 регламенту Сумської обласної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови адміністрації Клочком М.О. 08.09.2015 №423-ОД до завдань таких комісій не віднесено здійснення функцій контролю, а виключно дорадчого органу.
Окрім того, ст. 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» установлено, що виключно законами встановлюються органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, створення вищевказаної комісії із функціями державного нагляду (контролю) виходить за межі повноважень місцевих державних адміністрацій.
Більш того, положенням про цю комісію до її компетенції віднесено одержання від підприємств, установ та організацій – інформації, залучати експертів та спеціалістів, проведення обстеження земель, вкритих лісом, місць заготівлі і переробки лісових ресурсів, транспортних засобів, що перевозять деревину та продукти її переробки.
Проте, відповідно до ст. ст. 20-2, 35 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» та ст. ст. 31, 94 Лісового кодексу України функція контролю у сфері охорони навколишнього природного середовища та лісових відносин віднесано виключно до повноважень відповідних центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у цій сфері – Державних екологічної інспекції та лісової охорони України.
Також, згідно ст. 91 Лісового кодексу України обстеження, зупинка транспортних засобів та їх огляд, відвідування територій, де здійснюються добування, зберігання та перероблення продуктів лісу належать виключно до компетенції посадових осіб державної лісової охорони.
Статтею 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» встановлено, що орган державного нагляду (контролю )не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійсненнядержавного нагляду (контролю).
Тобто вищезазначеним розпорядженням місцевої державної адміністрації протиправно наділено комісію функціями, які вже віднесено до повноважень відповідних державних органів та не належть до компетенції місцевої державної адміністрації.
Водночас, Департаментом екології та природних ресурсів та заступником голови Сумської облдержадміністрації 22 та 23 листопада ц.р. направлено на адресу ОКАП «Сумиоблагроліс» та його дочірніх підприємств запити із повідомленням, що вищезазначеною комісією заплановано перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства та вимогою надати ряд оригіналів документів та транспорт.
Відповідно ст. ст. 1, 5 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (надалі Закон) вищавказані дії цих посадових сіб свідчать про фактичне здійснення заходів державного нагляду (контролю), які поділяються на планові та позапланові перевірки. Проведення перевірок без відповідних підстав забороняється.
Статтею 7 Закону визначено порядок проведення планових та позапланових перевірок, їх підстав, зокрема завчасне повідомлення, видання наказу про перевірку, оформлення посвідчень на проведення заходу та їх пред’явлення суб’єкту перевірки і реєстрація у відповідному журналі, що членами комісії при наданні вищевказаних запитів та відвідуванні безпосереднього адміністрації дочірнього підприємства – не було виконано (не пред’явлено).
Цією ж нормою Закону встановлено, що у разі не пред’явлення вищевказаних документів суб’єкт господарювання має право не допускати посадових осіб до здійснення заходу (перевірки). Ці особи повинні не втручатися і не перешкоджати здійсненню господарської діяльності.
Також ст. 4 цього Закону не допускається вилучення у суб’єктів господарювання оригіналів їхніх фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів.
Особливо звертаємо увагу, що п. 3 Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» у 2015 та 2016 роках перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб – підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік (до категорії яких відноситься дочірні підприємства ОКАП «Сумиоблагроліс») контролюючими органами здійснюються виключно з дозволу Кабінету Міністрів України.
З огляду на викладене, створення вищевказаної комісії та її подальша діяльність суперечить установленому законодавством порядку і способу здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони природних ресурсів.
Водночас ОКАП «Сумиоблагроліс» та його дочірні підприємства готові до співпраці із Сумскою обласною державною адміністрацією, відповідними органами влади і контролю, однак слід відмітити, що вищезазначені порушення можуть призвести до визнання протиправними результатів перевірок природоохоронного законодавства та дасть можливість порушникам законодавства уникнути встановленої відповідальності.”
Тоді виходить, якщо комісія навіть виявить злісного порушника, то цього негідника доведеться відпустити – адже створена вона незаконно, а отже, і рішення її нелегітимні. Тільки навіщо це губернаторові Миколі Клочку – поки не зрозуміло.