Максим Гузенко про законопроєкт №2194: «Громади стануть справжніми господарями землі»
В Україні триває земельна реформа, відповідно до якої Верховна Рада України ухвалює цілий пакет законопроектів. Зараз на розгляді знаходяться одні з ключових законопроектів, які й мають її запустити на місцях. Законопроєкт №2194 – один із таких. Нещодавно його винесли на повторне друге читання із трьома тисячами правок, з яких депутати розглянули вже більше 2000. Ми поцікавилися у народного депутата України Максима Гузенка, яка його позиція щодо цього закону та що він дасть громадам.
Максиме Васильовичу, що передбачає законопроєкт №2194 і чому він такий важливий для громад?
В інформаційному полі останнім часом дуже багато «вкидів», направлених дискредитувати цей документ. А все тому, що деяким нечистим на руку бізнесменам хочеться зберегти ті корупційні схеми, які роками «культивувалися» в земельній сфері. Підприємства, які 10 років платили по 2-3% орендної плати, а тепер без всякого конкурсу хочуть преукладати договори під 12%, на мою думку, не чесні на руку. Адже всі ці 10 років їх вантажівки розбивали дороги громад, користувалися інфраструктурою, але при цьому підприємства платили мізерну орендну плату. Беззаперечно, є доброчесні фермери, які вкладали в громади чималі кошти: будували і церкви, і стадіони, і фельдшерсько-акушерські пункти, і дороги ремонтували за свій рахунок, але таких небагато. 12% – це мінімум, який орендар зараз має платити, тому, на мою думку, раціональніше і економічно доцільніше виставляти зараз усі земельні ділянки на аукціон. Я впевнений, що цифри будуть куди привабливіші, ніж 12%. Це своєрідне продовження децентралізації – ОТГ візьмуть на баланс не тільки фінансування установ, а й отримають землі як інструмент додаткового поповнення бюджету. Кажучи просто, ОТГ зможуть, наприклад, створити на цих землях комунальне підприємство, здати їх в оренду під хороші відсотки чи використовувати самі. Разом із цим, громади набувають і контролюючої функції щодо самовільного захоплення земель, їх псування, зможуть посилювати контроль заповідних територій і т.д. Також уже є працюючий алгоритм захисту пасовищ від розорювання, організація так званих «громадських пасовищ», адже це також дуже важливо, держава зараз усіляко підтримує закупку та уримання великої рогатої худоби і фізичними особами, і фермерськими господарствами, а без пасовищ це все марно.
Після передачі землі в ОТГ місцеві жителі активно почали подавати заяви для виділення 2 га для ведення особистого селянського господарства, як ви до цього ставитеся?
Чесно кажучи, досить спірно! По-перше, я розумію, що право на отримання такої землі гарантовано кожному громадянину Конституцією України і тому логічно, що люди хочуть скористатися цим правом. Але з іншого боку, ми розуміємо, що для кожного бажаючого землі не вистачить і буде несправедливо комусь земельну ділянку виділити, а комусь ні. Крім того, лише одиниці після отримання землі починають займатися селянським господарством, більшість із них відразу віддаються в оренду першому-ліпшому фермерському господарству, а то і агрохолдингу.
До того ж навряд чи орендна плата зробить когось багатшим чи сильно вплине на фінансове становище громадянина.
Земельна реформа тільки починається, вона буде відточуватися та покращуватися, пропонувати алгоритми використання та залучення інвесторів. А якщо завтра все роздати, ще й не зрозуміло кому, бо часті випадки, коли заяви подають люди із запорізької, дніпропетровської та інших областей заяви в сумські громади, то в такому випадку ні про які надходження до бюджету мова не йде. Безумовно, в нашій країні йде війна, є велика кількість атовців, яким, однозначно, землю потрібно давати, більш того – залишати резерв для таких випадків.
Поясніть, будь ласка, яким чином громада зможе здати в оренду землю та створювати комунальні підприємства для її обробки?
Буде електронний земельний аукціон. Громада виставляє певну ділянку на аукціон, щоб здати її в оренду. Повідомляє про це в друкованих та електронних ЗМІ, на сайті Прозорро, вказуючи дату. Орендар реєструється в системі електронного аукціону і приступає до торгів. Таким чином громада може отримати якомога вищу оренду за землю, бо на аукціоні буде ринкова конкуренція.
Або якщо територіальна громада ці землі не роздасть, а збереже і створить комунальне підприємство, орендуватиме чи придбає техніку, найме людей на роботу, які живуть у цій громаді, то користі і фінансової вигоди буде набагато більше!
Можемо порахувати на прикладі!
Наприклад, до Роменської ОТГ Держгеокадастр передав близько 8000 га. Грубо припустимо, що орної землі лише половина, тобто 4000 га. Орієнтуючись на ціни цього року, прибуток з одного гектара, наприклад, кукурудзи – від 20 000 до 35 000 гривень! Чистого прибутку з 4000 га комунальне підприємство може отримати за найскромнішими підрахунками – 80 мільйонів гривень, а це майже половина річного бюджету міста Ромни. За ці гроші можна відремонтувати абсолютно всі дороги за 2 роки, збудувати декілька садочків, шкіл або лікарню, оновити весь комунальний транспорт або систему водопостачання по всій громаді! Більше того, це величезна кількість робочих місць, за які знову ж будуть платити податки із заробітної плати в громаду, а ще це практика для студентів та сезонний заробіток для пенсіонерів.
Є альтернативний варіант – через аукціон віддати цю землю в оренду. Зараз оренда одного гектара коштує від 4000 грн, з 8000 га маємо 32 000 000 гривень щорічно! Тому перспективи колосальні, було б бажання.
Зрозуміло. Але ж, думаю, що в цій системі теж можна знайти лазівки, коли орендатор зможе «домовитися» з орендодавцем?
Цей закон і покликаний унеможливити оренду чи продаж землі «для своїх» за попередньою домовленістю. Також неможливо буде дати неточну інформацію чи заблокувати когось з учасників без підстав. А чим більше учасників торгів на лоті, тим більше шансів отримати вищі проценти за земельну ділянку. Держава ліквідувала корупційну схему з Держгеокадастром, тепер ці всі процеси зав’язані на місцевій владі. Проте я все одно наголошую, що жителі громади мають контролювати цей процес також. Адже землі, які перейдуть у власність ОТГ, це не власність голови громади чи депутатів, це власність усіх жителів громади. Тому й розпоряджатися нею треба спільно.
Дякую вам за пояснення.