На Сумщині “по-чорному” піарять кандидатів у Президенти
У лютому газети Сумщині поширювали матеріали з ознаками замовності та «чорного» піару проти деяких кандидатів у Президенти. Спостерігачі ОПОРИ зафіксували 5 таких матеріалів проти Володимира Зеленського та Юлії Тимошенко.
ОПОРА проаналізувала 45 номерів 25 обласних та районних друкованих видань, які виходять на території Сумщини. 16 публікацій, де згадуються прізвища кандидатів у Президенти, оформлені неналежним чином . І хоч з паспортних даних деяких видань можна зрозуміти, що ці публікації розміщені на платній основі, позначки, передбачені законодавством про рекламу, відсутні.
Ще частина матеріалів містять ознаки «чорного» піару, негативне забарвлення та оціночні судження відносно окремих кандидатів на пост Президента, а дані опитування громадської думки як підтвердження тез публікацій мають ознаки маніпулятивності.
Зокрема, у газеті «Ваш шанс» №8 від 20.02.2019 року надруковано статтю «Зеленский – не новое лицо».
У цій статті, яка займає газетну шпальту, містяться оціночні судження негативного забарвлення відносно кандидата Зеленського. Зокрема, тези «Вот тогда у Коломойского и родилась идея сделать себе «маску» в виде Владимира Зеленского…», «… Зеленский – это всего лишь инструмент Коломойского. Те, кто знает Коломойского лично, не сомневаются в том, что Зеленский – на 100% подконтрольный ему человек, и что если «Слуга народа» выиграет выборы, то он 100% будет делать то, что скажет ему его шеф» , «Каждый, кто проголосует за Зеленского, отдаст свой голос за сохранение старой корупционной системы и за прежних «господ жизни…» тощо можна вважати оціночними судженнями, оскільки вони не можуть бути витлумачені як такі, що містять фактичні дані, з огляду на характер використання мовних засобів.
Матеріал поданий як авторський. Окрім тексту, стаття містить зображення кандидата на пост Президента Володимира Зеленського. Позначки та оформлення відповідно до чинного законодавства про рекламу відсутні. Згідно з даними паспорта видання, матеріал опублікований на платній основі.
За даними спостерігачів ОПОРИ, у лютому таку ж статтю розмістили видання «Панорама», «ДС-Експрес», «Білопільщина», «Сільські горизонти», «Новий погляд».
У телефонній розмові редактор видання «Сільські горизонти» повідомила, що даний матеріал – це суто вибір редакції і розміщений на безоплатній основі.
Ще одне видання «ДС-Експрес» надрукувало статтю «Зеленський. Голобородько, Коломойський. За кого голосуватимуть українці». Посилаючись на матеріали фільму телеканалу «Прямий» «ЗЕлене світло для Коломойського», автори публікації подають оцінку діяльності Зеленського. У кінці статті про самого Зеленського написано так: «Навпаки, він дуже прагматичний, меркантильний, фактично безпринципний, особливо коли йдеться про владу. гроші і ширші горизонти для бізнесу свого олігархічного правителя». Відповідних позначок, що матеріал розміщений на правах реклами, немає.
Ця ж газета надрукувала матеріал «До другого туру виходять Порошенко і…Коломойський». Автор статті коментує результати соціологічного опитування Київського міжнародного інституту соціології «Центр Разумкова «Соціс». Сама назва статті є оціночним судженням. Матеріал поданий як авторський без відповідних позначок.
У штабі Володимира Зеленського ОПОРІ сказали, що не реагують на «чорний» піар та будь-які інші провокації.
Ім’я ще однієї кандидатки на пост Президента – Юлії Тимошенко – також висвітлювалось у деяких публікаціях друкованих видань регіону у негативному світлі. Як приклад – стаття у газеті «Ваш шанс» №7 «Тимошенко очолила рейтинг маніпуляторів». Видання публікує дані дослідження, не вказавши території, яку охоплювало це дослідження, розміру та способу формування соціологічної вибірки опитаних, методу опитування, точного формулювання питань та можливої статистичної похибки. Крім того, не зазначено замовників опитування. Незважаючи на те, що у публікації, окрім Юлії Тимошенко, згадуються інші кандидати на пост Президента. заголовок цієї публікації має негативне забарвлення відносно кандидатки – учасниці виборчих перегонів. Автор публікації не зазначений, лише вказано, що це передрук з інтернет-видань.
«Дурманом сладким веяло» – газетний матеріал (видання «ДС-Експрес»)спрямований проти Юлії Тимошенко, яку у статті названо найбрехливішим політиком. Підставою для такого висновку у статті подані також результати згаданого вище опитування громадської думки.
«Редакторам ЗМІ варто пам’ятати про професійні стандарти діяльності під час виборів, залишатись політично незалежними та не публікувати замовних матеріалів» – зауважує координаторка громадського спостереження ОПОРИ за виборами в Сумській області Ірина Стегній.
Як зазначив радник з юридичних питань Громадянської мережі ОПОРА Павло Романюк, ч. 5 ст. 64 закону України «Про вибори Президента України» заборонено розміщення завідомо неправдивих відомостей про кандидатів на пост Президента України. Відповідно до п 2. ст. 56 Закону України «Про Вибори Президента України» визначено, що інформаційні агентства та засоби масової інформації повинні поширювати повідомлення про перебіг виборчого процесу, події, пов’язані із виборами, базуючись на засадах достовірності, повноти і точності, об’єктивності інформації та її неупередженого подання. Розповсюдження матеріалів, що містять завідомо неправдиві відомості може мати ознаки здійснення передвиборної агітації у формах і засобами, що суперечать Конституції або законам України, за що передбачена адміністративна відповідальність у вигляді накладення на розповсюджувача штрафу в розмірі від 30 до 50 неоподаткованих мінімумів громадян (ст. 212-10 КУпАП). У той же час передбачена відповідальність і для засобу масової інформації, який розміщує матеріали з порушеннями передбаченого законом порядку ведення передвиборної агітації. Штраф може бути накладений Державним комітетом з питань телебачення та радіомовлення у розмірі від 10 до 50 неоподаткованих мінімумів громадян (ст. 212-9 КУпАП).
Засіб масової інформації, що оприлюднив інформацію, яку кандидат на пост Президента України вважає явно недостовірною, не пізніш як через три дні після дня оприлюднення таких матеріалів, але не пізніш як за два дні до дня виборів зобов’язаний надати кандидату на пост Президента України, партії, щодо яких поширено недостовірні відомості, на їх вимогу можливість спростувати такі матеріали. Окрім цього, в цій же частині Закону зазначено, яким саме способом публікується таке спростування.
Довідково: Спостереження ОПОРИ спрямовано на незаангажовану оцінку процесу підготовки та проведення виборів, сприяння чесним та вільним виборам, попередження порушень. Із жовтня 2018 року Громадянська мережа ОПОРА проводить масштабну кампанію спостереження за виборами Президента. З моменту офіційного старту виборчої кампанії до спостереження залучено 204 спостерігачіпо всій країні. А 31 березня 2019 року та в разі проведення другого туру до них долучаться ще понад 1 500 спостерігачів. Вони також здійснюватимуть паралельний підрахунок голосів (PVT – parallelvotetabulation) з метою отримання результатів виборів, набагато швидших за офіційні та точніших за екзит-поли. Крім того, ми моніторимо використання бюджетних ресурсів у цілях непрямої агітації, навчаємо правоохоронні органи щодо особливостей виборчого процесу, запустили мережу громадських омбудсменів із захисту виборчих прав громадян, оцінили виконання Україною рекомендацій міжнародних місій щодо виборчої реформи та займаємося просвітою виборців.