Правоохоронці інформують громадян про види шахрайств та способи їх уникнення
Аферисти використовують будь-які засоби, щоб знайти нову жертву — телефон, особистий контакт або Інтернет. Вони завойовують Вашу довіру і, коли ви потрапляєте до них на гачок, просять надіслати чи віддати особисто гроші, після чого зникають. Існує багато сценаріїв, які вони використовують, але ви можете захистити себе і своїх друзів та рідних, озброївшись знанням про найпоширеніші види шахрайства.
Найбільш розповсюдженим видом шахрайства є телефонне. Воно пов’язане з виманюванням реквізитів банківських карток або іншої конфіденційної інформації. Зловмисники, зателефонувавши на телефон жертви, представляються співробітниками банку та, нібито з метою зберегти кошти на банківському рахунку клієнта, повідомляють громадянам неправдиву інформацію на кшталт заблокування картки, існуючу необхідність уточнення контактних даних, хакерську атаку на систему банку і подібне. Люди, не розуміючи небезпеки, добровільно називають свої персональні дані, а потім з їхніх рахунків зникають грошові кошти.
Афера з надзвичайною ситуацією спрямована на емоційні переживання людини та сильне бажання допомогти тим, хто потрапив у біду. Шахраї телефонують друзям або родичам, видаючи себе за жертв, та змальовують екстрену ситуацію. Наприклад: мене було заарештовано; мене пограбували; я потрапив до лікарні, при цьому благаючи про допомогу.
Афера з надзвичайною ситуацією може набувати різноманітних форм і масштабів. Це може бути афера з рідними чи близькими, коли аферисти телефонують літнім людям, стверджуючи, що це їх онук чи онучка, якій терміново необхідні гроші.
Всім відомий такий вид афери як обмін «старих» грошових купюр на «нові». І у цих випадках зловмисники, користуючись довірою найчастіше літніх людей, приходять до них додому з пропозицією поміняти заощадження на нові купюри у рамках «грошової реформи», потім вручають жертві конверт, заповнений нарізаним папером у середині або ж взагалі обіцяють повернутися із «оновленими купюрами» пізніше.
Досі знаходить жертв вид шахрайства, пов’язаний зі «зняттям порчі». Цей напрямок відомий у практиці вже досить давно, і розрахований він на уразливу категорію населення: літніх, хворих людей або дітей. Як правило аферисти психологічно тиснуть на громадян, запевняючи, що їх рідні, або ж вони самі, невиліковно хворі й допомогти позбавитись недуги традиційна медицина не в силі. Налякані постраждалі готові зробити усе задля власного «зцілення», тож і йдуть на будь-які умови зловмисників, залишаючись надалі без своїх цінностей та грошей.
Також одним із розповсюджених видів шахрайств є Інтернет-покупки. Продавець виставляє низьку ціну, але просить обов’язково передоплату, повну або часткову. В таких випадках покупець оплативши товар, його частину чи вартість доставки досить часто залишається ні з чим. Основне правило покупок в Інтернеті – передоплату вносити тільки перевіреним продавцям, в інших випадках оплачуйте товар після отримання. Також звертайте увагу на відгуки щодо продавця тих чи інших товарів або послуг.
Продаючи товар через інтернет, за допомогою бірж оголошень, також можливо стати жертвою шахрая. Під приводом оплати вашого товару шахрай буде намагатися взнати усі дані вашої платіжної картки, за допомогою яких зможе зняти гроші з вашого рахунку. Щоб вберегти себе від збитків, необхідно запам’ятати, що для оплати на вашу картку достатньо знати номер з 16 цифр, в жодному разі не повідомляйте строк дії картки та СVV код (знаходиться на зворотній стороні картки); для оплати на вашу картку не потрібно отримувати жодних СМС повідомлень чи підходити до банкомата, не повідомляйте шахраям дані з СМС повідомлень, які надходять на вашу картку, та не проводьте жодних операцій у банкоматі на їх вимогу.
Якщо ви стали жертвою шахраїв, перше, що потрібно зробити – звернутися в поліцію. Зателефонуйте за номером «102», або вирушайте до найближчого відділення.