Мобілізація та бронювання: інтервʼю з начальником сектору оборонно-мобілізаційної роботи Сумського ТЦК та СП
Військовослужбовці до 45 років здебільшого спрямовані до штурмових підрозділів. Старші — до підрозділів забезпечення, артилерії, інженерних військ та інших структур Сил оборони, розповів в інтерв’ю Суспільному начальник сектору оборонно-мобілізаційної роботи Сумського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки Сергій Монукало.
Суспільне також запитало про те, чи дійсно в Україні хочуть розформувати ТЦК та створити з їхніх працівників понад 10 бригад, яка частка в Сумському обласному територіальному центрі комплектування військових та цивільних та чи мобілізовані на Сумщині відразу потрапляють на Курщину.
Розформування ТЦК
Наскільки відповідає дійсності інформація, що в Україні хочуть розформувати ТЦК та створити з їхніх працівників понад 10 бригад? Якщо це раптом станеться, хто займатиметься мобілізацією і в чому буде різниця?
Так, дійсно є такі виклики блогерів, деяких депутатів та інших, які в засобах масової інформації, в різних месенджерах вкидують таку інформацію: якщо ми розформуємо всі ТЦК взагалі по Україні, то маємо можливість сформувати 10 бригад за кількістю. Але ж ніхто не показує другу сторону медалі, що 90% військовослужбовців ТЦК – це ті, які вже відвоювали. Це обмежено придатні, поранені, особи, які уже не можуть проходити службу в бойових частинах. А склад бойової бригади — 90% складається з придатних до військової служби.
Навіть в самій абревіатурі ТЦК — це територіальний центр комплектування та соціальної підтримки. Тобто, крім того, що ТЦК займається призовом по мобілізації, призовом на контрактну службу, він ще займається опікунством тих сімей, супроводженням сімей загиблих, нарахуванням військових пенсій, веденням справ військових пенсіонерів. Це дуже великий об’єм роботи. Це спілкування з галузевими архівами, з іншими складовими Сил оборони, щоб люди, які віддали своє все життя і службу присвятили Збройним силам України, отримали подальше супроводження.
Якщо ми віддамо ці функції, наприклад, пенсійному фонду, він і так… У нас пенсіонерів дуже багато, не спроможні виконувати свої на належному рівні функції. Якщо ми призов покладемо на рекрутингові центри, ми вже це проходили і як показує практика, що більшість призивається, навпаки, через ТЦК. От, тому що ТЦК — це не тільки призов, це заходи оповіщення, заходи бронювання, заходи надання права на відстрочку, це введення бази “Оберіг”, котра наразі об’єднала декілька реєстрів.
Сергій Монукало, начальник сектору оборонно-мобілізаційної роботи Сумського обласного ТЦК та СП. Олег Вороненко/Суспільне Суми
Озвучено, що замість територіальних центрів комплектування потрібно створити більше, як ви сказали, рекрутингових центрів. Тобто рекрутингові центри з цим не справляться?
Рекрутинг буде вузьконаправлений. Це тільки вони можуть агітувати по мобілізації, запропонувати певні посади військових частинах, а також агітувати на військову службу за контрактом. Решта функцій, які перерахували — це соціальний супровід сімей військовослужбовців, які загинули, поранені або нарахування військових пенсій і не будуть спроможні цим справлятися.
На вашу думку, це відбудеться, чи все залишиться на рівні розмов?
Все залишиться на рівні розмов, тому що цього не допустять. Це в цьому вбачається знову підступи Російської Федерації, тобто все це робиться з однією метою: зірвати заходи мобілізації.
В центрах комплектування є військові, є цивільні. Яка частка у нас в Сумському територіальному центрі комплектування військових, цивільних? Скільки у нас військових з територіальних центрів комплектування вже наразі, можливо, на фронті побували, скільки повернулися?
Близько 90% всіх військовослужбовців ТЦК вже пройшли через бойові дії саме на Сумщині. У ТЦК зараз проходять службу військовослужбовці не тільки з Сумщини, тому що отримали поранення в різних бойових частинах і були призвані по мобілізації ці військовослужбовці теж з різних регіонів нашої країни.
І тому за своїм станом здоров’я їх перевели в ТЦК. У нас проходять службу з Запорізької області, військовослужбовці з Київщини, Житомирщини, майже з усіх областей і вони виконують своє завдання нічим не гірше.
Працівники, тобто держслужбовці, їх складова частина близько 40%, решта 60% — це військовослужбовці. Це загальний підрозділ охорони, а також відділи, які займаються по напрямках. Окремо займаються солдатами, сержантами, окремо займаються офіцерами запасу, окремо займаються пенсіонерами військовими і окремо займаються супроводженням сімей щодо соціального статусу сім’ї загиблих, всі оформлення всіх допомог, всіх нарахувань.
Це вже списані військовослужбовці, чи вони все ж таки діючі?
Ні, це діючі військовослужбовці, але за висновком ВЛК, вони придатні до служби у підрозділах забезпечення або територіальних центрах комплектування.
Передбачено в законодавстві, щоб працівники територіальних центрів комплектування все ж таки виїздили на передову?
В разі надходження розпорядження вищих штабів, щодо необхідності направити відрядження до бойових військових частин з метою надання бойового досвіду тимчасово, випадки є, але туди відправляються тільки ті, які за станом здоров’я придатні. Обмежено придатні, вони вже непридатні до служби в штурмових бойових частинах.
Є така частка, які наразі воюють?
Дуже невелика частина, нуль цілих, тому що їх уже майже нема в рядах ТЦК.
Тобто давайте підсумуємо перший блок щодо розформування ТЦК?
Ще згадалось, що колись уже ж таке було. За часів незалежної України до 2014 року всі на той момент районні міські військомати були розформовані. Їх звели до мінімуму, залишили на посадах одного воєнкома і держслужбовців, які були військовослужбовцями, решта — цивільні особи. І до чого це призвело? У 2014 році знову ми прийшли до того, що ми їх сформували, визначили їм завдання, набрали повний штат і тільки після цього ми змогли зробити ці шість черг мобілізації.
Другий етап, коли райони всім не подобались, перейменували, функції додали, що не виконання завдання, що вони не потрібні, що всі справляться без ТЦК — це коли всіх начальників ТЦК перевели в бойові бригади.
І третій етап, який зараз намагаються ввести в дію, нікому не відомо, буде воно, не буде, щодо розформування ТЦК. От функції залишаться. Все одно людей хтось повинен супроводжувати по мобілізації, по контракту.
Також це робота з галузевим архівом Міністерства оборони, виключно з військовими структурами. Хто як не військовий знає взаємодію, знає який документообіг оформлення цих документів. По-перше, КЗпП нам каже про восьмигодинний робочий день. На жаль, це не вдається, особливо, коли у нас триває війна. 24/7, йде постійний рух, постійно йдуть заходи мобілізації в плановому порядку, відправка тих же команд — одні ввечері, одні зранку, одні вночі, одні в суботу, другі в неділю. Це постійний рух. Ми його зупинити не можемо. Цивільному треба доплачувати за це і мало хто згоден працювати, тому що він вибрав для себе цивільну посаду. В основному це жінки. Більше працівників ТЦК — це жінки, які вже і у віці, і мають діточок.
Який у вас відсоток жінок працює?
Переважно 60-70% — це жінки на посадах держслужбовців і службовців. Чоловіки в основному військові.
Мобілізація
Як ви сказали, що без мобілізації на сьогодні ніяк. Для вмотивованих існує військова служба за контрактом для невмотивованих — мобілізація. На вашу думку, це дійсно так?
Ні, тут я з вами не погоджуюсь. Ми піднімали питання, що у нас збільшилась кількість рекрутингових центрів. Рекрутинговий центр — це не тільки заохочення чи мотивація поза контрактом, а й по мобілізації. Він для цього і створюється, так само і в ТЦК працюють ці рекрутери. У нас в ТЦК спеціальний відділ рекрутингу є, який займається агітацією цивільного населення, молоді, підлітків, щоб змотивувати. І контрактник від мобілізованого наразі не заробітною платою, нічим не відрізняється.
Демотивація може бути в тому, що людина хоче в одну військову частину йти, але не завжди виходить, що в ту військову частину він може потрапити, в залежності від віку чи за станом здоров’я. Ну, мріє він стати десантником. Він за станом здоров’я придатний в ТЦК, тому він в підрозділі забезпечення. Ми всіляко підбираємо, все одно проводимо рекрутинг, до кожного індивідуально підходимо, і спонукаємо, тобто намагаємося всі бажання військовозобов’язаного виконати. В яких він військах, на якій посаді, по якій військовообліковій спеціальності його примінити, туди ми відправляємо в ті навчальні центри, де він здобуває базову військову підготовку. Потім вже після проходження базової, вони потрапляють у військову частину.
Для Сумщини є план по мобілізації? Скільки потрібно за місяць, за пів року, за певний період мобілізувати?
Мобілізація не має планового характеру. Вона йде розпорядчим методом. Приходять певні розпорядження в ту чи іншу частину, якась формується частина, в якоїсь доукомплектовується поповнення втрат, санітарних поранень, їх треба поповнити і як такого конкретного плану немає, тобто прийшла певна кількість і все. Сумщина, як і інша область, виконує своє завдання.
Кого зараз найбільше потребують на фронті?
Неможливо сказати, де найбільше чи найменше мобілізують. Усіх переважно направляють до навчальних центрів. Після військової частини напряму можуть бути призвані тільки ті військовозобов’язані, які проходили службу не більше 10 років тому, були звільнені й за станом здоров’я придатні, близько 90%, проходять через навчальні центри.
Молодь до 45 років здебільшого спрямована до штурмових підрозділів. Люди старші за 45 років — до підрозділів забезпечення, артилерії, інженерних військ та інших структур Сил оборони, таких як прикордонники, Національної гвардії чи Державної служби.
Кількість мобілізованих залежить від кількості осіб, які перебувають на військовому обліку в конкретному регіоні. Наприклад, у нашій області може здаватися, що мобілізують більше, ніж у деяких, наприклад, у західних регіонах України. Проте це пояснюється лише різницею в числі облікованих військовозобов’язаних.
Зараз процес мобілізації автоматизований за допомогою системи “Оберіг”. Наприклад, у Запорізькій області може бути більше військових частин, які потрібно укомплектувати, ніж у Сумській, і це впливає на кількість мобілізованих у регіонах.
Усе залежить від потреби держави. Якщо є необхідність укомплектування певних підрозділів — це робиться.
Чи всі військовозобов’язані оновили дані?
Не всі громадяни вчасно оновили свої дані. Раніше виникло те, що це необхідно зробити до визначеного терміну, щоб уникнути покарання. Цифровізація процесів оновлення даних і взаємодії з громадянами спростила ці процедури, але також запровадила чіткі механізми відповідальності. Для цього було три методи: перше — особиста явка до ТЦК, друга — це через ЦНАП і третя через “Резерв +”.
Надсилання повісток через замовні листи дозволяє спростити фіксацію факту оповіщення. У випадку, якщо лист повертається як неотриманий, це розглядається як належне повідомлення особи про її обов’язок. У таких випадках відповідні структури мають право ініціювати розшук і здійснювати подальші заходи згідно з чинним законодавством.
Таким чином, система оповіщення та оновлення даних набула більшої ефективності, одночасно даючи громадянам можливість виконувати свої обов’язки в законний і зручний спосіб.
Я додав завершення, узагальнивши інформацію та підкресливши логіку й наслідки дій.
Багато вже таких людей, яких подали у розшук і яка частка тих, хто не оновив дані?
Так, є люди, які не оновили свої дані. Для їх оповіщення надсилаються повістки, щоб з’ясувати їхній статус. Повістки приходять автоматично.
Якщо брати загальну кількість військовозобов’язаних, то переважна більшість оновила свої дані. Це пояснюється тим, що більшість людей працюють або навчаються, а їхня інформація з різних джерел використовується автоматично.
Загалом відсоток тих, хто не оновив свої дані, не є значним. Орієнтовно це близько 10-15% від загальної кількості військовозобов’язаних. Сюди входять усі, хто має оновити свої: і ті, хто працює в інших країнах, і ті, хто перебуває за кордоном, і навіть особи, які не підлягають призову через обмежену придатність. Більшість із тих, хто не оновив дані це, як правило, безробітні. Частина з них вже перебуває у розшуку.
Як можна змінити свій статус? Щоб не бути в розшуку і чим це загрожує “бути в розшуку”?
Найпростіше — це з’явитися до ТЦК. Проте багато людей бояться навіть самої абревіатури “ТЦК”. Чому склалося враження, що ТЦК лякає, наче це якась каральна структура.
Переважна більшість людей, які ухиляються від контакту з ТЦК, мають право на відстрочку: вони навчаються, є багатодітними батьками, членами сімей загиблих військовослужбовців тощо. Але через психологічний бар’єр, страх або дезінформацію вони уникають з’явлення до установи.
Відповідно до чинного законодавства, якщо особа перебуває в розшуку, поліція має право здійснити адміністративне затримання. Це означає, що людину можуть примусово доставити до ТЦК із застосуванням фізичної сили, зокрема вдягнуті кайданки. Після цього протоколу складено адміністративне правопорушення: або за порушення правил військового обліку, або за недотримання закону про мобілізацію.
Мінімальний штраф за таке порушення становить 17 тисяч гривень. Хоча для багатьох це значуща сума, її несплачують до подальших санкцій. У такому випадку матеріали передаються до виконавчої служби, яка може заблокувати рахунки, а також накласти арешт на майно боржника, щоб стягнути штраф у судовому порядку.
Ще раз хочу звернути увагу на те, що багато військовозобов’язаних, спілкуючись із представниками ТЦК, насамперед цікавляться своїми правами. Однак про обов’язки, які також є важливою частиною, часто забувають. Хочу нагадати, що це не вибір, а конституційний обов’язок. Обов’язком кожного є з’явитися для оновлення своїх даних. Також є обов’язок виконувати мобілізаційні розпорядження й іти служити. Це не лише вимога закону, але й захист наших сімей.
Центри комплектування звинувачують у збільшенні випадків самовільного залишення частин, оскільки до війська потрапляють багато немотивованих людей. На вашу думку, це відповідає дійсності?
Ні, ця інформація не достовірна. Що стосується покарання для тих, хто залишив військову частину, хочу зазначити: нещодавно президент підписав закон, відповідно до якого, якщо військовослужбовець вперше самовільно залишив військову частину, йому дається можливість повернутися і йому нічого не буде.
По-перше, важливо розуміти, що всі “закиди” про те, що військові частини залишають немотивовані люди, є безпідставними. Процес мобілізації передбачає кілька етапів підготовки й перевірки. Спочатку людина проходить медичну комісію. Потім, у базі ТЦК, вона проходить різні тести, включно з тестуванням на психологічний стан, щоб виявити ризики, наприклад, суїцидальні проблеми чи інші проблеми, які можуть негативно вплинути на саму людину.
Наступним етапом є навчальний центр. Тут військовослужбовці проходять злагодження, потримують початкову військову підготовку й здобувають першу військову спеціальність. Вони поступово адаптуються до умов служби, працюючи в одному колективі, потім в іншому, і, зрештою, у третьому. Це поетапний і добре організований процес, який сприяє формуванню ефективних військових підрозділів.
Але ж чому це СЗЧ?
Тому що у будь-якої людини є почуття страху. Це більше про самозбереження. І те, як показує практика, не після першого бою людина покидає службу, а морально, психічно не витримує.
Чи є в нас така статистика, яка частка на Сумщині тих, хто самовільно залишив частину?
Ні, ми не ведемо таку статистику. Цим зараз опікується військова служба правопорядку, яка відповідає за розшук і облік таких випадків. Тому інформації про кількість осіб, які перебувають у розшуку, та про те, як вони розшукуються, у нас немає. Це не наша функція, і, чесно кажучи, вистачає інших завдань.
Щодо закону, який нещодавно підписав президента, так це означає, що така людина не буде судима чи утискатися з боку інших військовослужбовців. Якщо сталося так, що вона десь не витримала психологічного тиску, злякалася чи не впоралася з природою, то їй надається право вибрати іншу військову частину. Для цього потрібно лише подати відповідну заяву. Наприклад, військовослужбовець, який раніше служив у Запорізькій області, може працювати в Харківській чи в Сумській області. Це один із механізмів мотивації, і я вважаю, що він має працювати. Людині дається другий шанс, і це важливий крок назустріч тим, хто поступився.
Чи буде надалі якесь покарання для тих, хто самовільно залишив частину і не повернувся?
Тут уже не адміністративка, не штраф. Кримінальна відповідальність — реальний термін з відбування покарання.
Навіть в умовах війни це може бути?
І в умовах війни. Можливо, хтось вважає, що дочекається завершення війни, а там, можливо, забудуть за нього. Ні, відкривається справа без строку давності. По тих статтях засуджують без строку давності.
Погіршення заходів нашої мобілізації на Сумщині не відчувається. Тому ті, хто боїться йти до ТЦК, звертаються до рекрутингових центрів, а ті, хто не боїться, йдуть прямо до ТЦК та СП.
Ні, люди йдуть у навчальні центри. Далі вони розподіляються залежно від фахових здібностей, стану здоров’я та інших категоріїй. Щодо військових частин, які перебувають на Курщині, ми не можемо точно знати, чи вони беруть участь у бойових діях зараз.
Видача повісток
Які види повісток є, як їх вручають, чи особисто, чи в “Дії”, чи через пошту?
Повістки не зазнали суттєвих змін. Тепер їх можна роздрукувати через автоматизовану систему “Оберіг”. Повістка може бути без підпису, з електронним підписом КЕП, що є частиною процесу цифровізації. Тепер не обов’язково, щоб начальник районного ТЦК власноруч підписав повістку — достатнього електронного підпису.
Незалежно від способу доставки, повістки мають однакову юридичну силу, що підписані електронним підписом або власником. Ті, що підписані КЕП, можуть направлятися на підприємство, де уповноважені особи роздадуть їх людям. Для патрулювання та рознесення на місцях скупчення людей складаються індивідуальні повістки.
Існує два види повісток: перший — для уточнення облікових даних, який також є контрольним документом для проходження ВЛК. Після цього людина може отримати бойову повісту. Після цієї повістки людині потрібно вирушити додому і зібрати речі для подальшої мобілізації. Бойова повістка є підставою для тимчасового звільнення від роботи під час мобілізації.
Встановлений певний термін. Людина визнана належним чином оповіщеною у таких випадках:
- Коли на підприємство надходить розпорядження, і керівник повинен отримати повістку працівника під підпис.
- Коли під час патрулювання вулицями або в місцях збору людей співробітники ТЦК та СП зупиняють людину на підставі перевірки її військово-облікових документів і вручають повістку.
- Коли повістка надсилається через Укрпошту, рекомендованим листом з повідомленням з’явитися у ТЦК.
Якщо людина отримала повістку особисто, і через три дні не з’явилася, можна подати її в розшук. Наприклад, якщо повістка була вручена 9 числа, а людина не прийшла до 10, то з 14 числа ми можемо подавати в розшук. Але є й інша ситуація: людина могла потрапити в лікарню через хворобу або інші непередбачені факти, які можна підтвердити документами. Якщо є підтвердження, розшук не оголошується, і відтерміновується.
Якщо повідомлення було надіслано через пошту, то також є три дні для отримання. Людина повинна отримати повідомлення, і лише тоді починається відлік терміну для виконання обов’язку. Важливо, що вона повинна особисто отримати повістку, а не хтось інший, якщо тільки не йдеться про законного представника. Після отримання повістки, якщо протягом трьох діб людина не з’явилася за місцем призначення, на четвертий день можна ініціювати розшук.
Також є варіанти, коли людина не приходить з важливих причин, таких як хвороба, перебування в лікарні чи інші форс-мажорні ситуації. В таких випадках необхідно надати підтверджуючі документи, і тоді терміни можуть бути перенесені. Наприклад, якщо людина була в лікарні, вона повинна подати довідку.
У будь-якому випадку, якщо повістка була вручена належним чином, особа не з’явилася в установлені терміни без підтверджених причин, то розшук може бути оголошений без додаткових пояснень.
Якщо через пошту прийшла повістка, то скільки часу має пройти, щоб людина з’явилася і щоб ви не поставили її в розшук?
Надійшов лист, через сім діб буде повертатися і тоді подаються матеріали вже на розшук.
На електронну адресу? В “Дію”?
До статистики: скільки людей у нас знаходиться в розшуку?
В розшуку 10-15%. Це є ті, що от і вручені. Ті, яким вручені, які не прибули або які не оновили дані, через Укрпошту були оповіщені.
Якщо людина не з’явилася по повістці, якщо знаходиться у розшуку, чи можуть заблокувати, наприклад, картки, перебіг якихось коштів?
Коли вже будуть матеріали передані в виконавчу службу, це вже функція виконавчої служби. Вона блокує рахунки. Через суд можуть лишити право керування автомобілем. Поки що таких випадків конкретних немає, але уже матеріали є на опрацюванні. Це суд приймає, триває розгляд цих справ. І коли будуть висновки, ми вам повідомимо.
Бронювання
Багато підприємств були задоволені тим, що їхні працівники отримали бронювання на рік вперед. І, в принципі, не хвилювалися. Але як з’ясувалося, до 1 грудня все це діяло і ті, хто був заброньований, втрачають ці можливості, тому що підприємства потрібно знову перевірити на критичність. Які ключові нововведення з 1 грудня 2024 року?
Був проведений аудит, коли з’ясувалось, що на деяких підприємствах, які намагались зловживати, виявилось по 100% військовозобов’язаних заброньованих. Частина заброньованих по 45-й постанові, частина заброньованих по 76-й. І сукупно 100% заброньованих. А завдання і функції, які покладені або критична, або виконання мобзавдань при аудиті не виявили таких. З цією метою було нововведення, щоб не було ніяких корупційних складових. Всі бронювались через портал “Дію”, але при певних умовах.
Перше, розглянемо 45-ту постанову. 45-та постанова – це безпосередньо оформлюється бронювання територіальними центрами комплектування. Сюди входять органи місцевого самоврядування та інші структури, які виконують мобілізаційні завдання або прямі замовлення з Міністерства оборони військовими частинами. Що собою передбачає мобзавдання? Це надання певних послуг. За ті послуги оформлюються акти виконаних робіт, як це перевіряється і Міністерством оборони або інша складова Сил оборони перераховує кошти цьому підприємству. Якщо його не виконують, значить ті люди не підлягають бронюванню по цій постанові. Органи місцевого самоврядування бронюються по переліках посад і професій, теж визначені Кабінетом Міністрів.
І друга – 76-та постанова, це підприємства, які визначаються критичними. Критичність підприємств визначають два органи у нас: або органи місцевого самоврядування, обласна військова адміністрація,або по направленості бронюється Міністерством економіки по галузях, тобто по галузевих комісіях. І там є відповідні критерії, такі як заробітна плата, один із параметрів, який наразі підвищений. Друге – це відсутність заборгованості по сплатах податків. І третє – виконання певних завдань, для визначення критичності.
Заробітна плата повинна бути у працівників не меншою 20 тисяч гривень. Це у працівника, який буде заброньований?
Це середня заробітна плата по підприємству і борги по підприємству. Знову виходить, що тепер в незалежності 45-76, якщо в сукупності підприємства підпадає і під критичне і під перелік посад і професій, то разом не більше 50% заброньованих від чоловіків.
Жінки не беруться до уваги. Беруться до уваги ті військовозобов’язані, які наразі працюють. Бо деякі почали додавати своїх військовозобов’язаних, які колись працювали, були призвані, увільнені з роботи, але вони їх рахували, то тепер тільки наявні працівники, які в статусі військовозобов’язаних. Тобто працює 50 військовозобов’язаних, дозволяється забронювати 25, 50%.
Деякі підприємці занепокоєні тим, що все ж таки підприємство було визнано критичним, бронювання дали, на рік вперед, а зараз знову потрібно це підприємство перевірити на критичність. Наскільки це відповідає доцільності на сьогодні?
Ось нова 76-та постанова, котра до кінця року дозволить підприємствам провести доповідні свої документи щодо критичності заробітної плати, підтвердити свою критичність. Чітко визначено, вони підтверджують ті свої параметри, що їм бронювання продовжується. Але ж 28 лютого все бронювання переходить на нові рейки.
А ті вже, які не до 1 грудня були заброньовані, відповідно будуть проходить новий етап бронювання. Уже підтверджують свою критичність, уже зарплату підтверджують, ті всі заборгованості, тому що були випадки при аудиту, чому це все відбулося. Бронь на рік дається. Перед тим, як стати критичним, підприємство підняло зарплати, 20 і більше тисяч гривень, набрало штат працівників військовозобов’язаних, потім отримало статус критичності. Забронювавши, воно зарплату знизило, працівників звільнило і рік до наступного підтвердження бронювання.
Детальніше про бронювання через “Дію”, оновлений механізм 1 грудня. Наскільки швидше оброблятимуться дані у “Дії”?
Це гарантують фахівці “Дії”. Ми вже не впливаємо на ці моменти. Ми по факту бачимо уже в самому реєстрі. Якщо керівник бронюватиме працівників через “Дію”, ці дані автоматично підтягуватиме. Так же саме, якщо в певних випадках розбронювали, теж ми це бачимо – це буде в автоматично.
Це буде залежати від документів, від правильності бронювання. Але ж, якщо людина не уточнила облікові дані і знаходиться в розшуку, незалежно підприємство являється критичним, некритичним, має мобзавдання, немає мобзавдання. “Дія” не підтягне. Так, буде відмітка стояти. Вона не пропустить систему. Тобто, доведеться все одно приходити до ТЦК і вирішувати там питання щодо бронювання.
Щодо строку дії відстрочок: розкажіть детальніше, будь ласка.
Припустимо, якщо це 45-та постанова виконання мобзавдання пів року, потім вона автоматично продовжується, якщо завдання продовжується до кінця особливого періоду. Не обов’язково особисто приходити, а приходить відповідальна особа за цей напрямок. Щодо 76-ї постанови, там було чітко встановлено на рік.
Але не довше до 28 лютого 2025 року, правильно?
Так, поки так.
В соцмережах було повідомлення від міського голови Конотопа Артема Семеніхіна, що на його підприємствах, за розпорядженням Володимира Артюха, забирають усіх працівників і в критичних таких підприємствах. Наскільки це відповідає дійсності, що можуть забрати всіх, без виключення?
Такого розпорядження голови не чув, я особисто не бачив. Тільки побачив Telegram-канал заяви одіозного Артема Семеніхіна. Так, дійсно, був проведений аудит підприємства, яке має критичність і тих підприємств, які мають мобзавдання. На підставі цього було засідання комісії, які були створені при військових адміністраціях. Там члени комісії входили у відповідні компетентні структури за всі галузі, щоб це була адекватна комісія, не в одноосібному порядку ухвалювала своє рішення. І було вирішено деяким підприємствам скасувати критичність. Під цю марку потрапили деякі підприємства житлово-комунального комплексу: ЖЕК, теплоцентралі. Але ж вони критичні? Вони були залишені без статусу критичності. Але один з підпунктів – це середня заробітна плата.
Тобто, на той момент, коли вони бронювались, у них зарплата відповідала критеріям. Після цього якимось чином вона не відповідала. І от деякі, хто підтвердив статус критичності – перебронювались. Деякі, які не спроможності були підтвердити статус критичності, от, якби перебувають у повітрі.
І на підставі того, що вони броньовані, лише були скасований статус критичності, вони автоматично лишаються статусу бронювання. На підставі тих рішень, тих комісій, які надійшли в наші райони ТЦК, було видане розпорядження для виклику для уточнення облікових даних. Ті люди дійсно являються в ТЦК, уточнюють облікові дані, переважна більшість з них мають право на відстрочку, або за станом здоров’я проходять ВЛК. От, тобто ніяких там вказівок. Без перебільшення, його слова не відповідають дійсності.
Якщо брати все ж таки бронювання з 1 грудня цього року, критичність підприємств, як довго буде перевірятися? Тобто люди будуть не заброньовані впродовж трьох місяців, поки знову перевірятимуть критичність підприємств. Чи все ж таки вже з 1 грудня можна заборонюватися через “Дію”?
Все залежить від керівника підприємства, від підготовки належних документів. Тобто з 1 грудня керівник надає всі ці документи, комісія в певні строки розглянула, надала підприємству статус, або підтвердила цей статус. І все, автоматично ці працівники перебронювались. Тут немає
Наскільки зловживають саме цими критеріями на Сумщині? Яка статистика у нас з цього прикладу?
Статистика невелика із певних причин, тому що до цього була заробітна плата, особливо в комунально-житловому комплексі, вона залежала від тарифів. Вони не знаходяться на дотації, щоб держава щось доплачувала. Вони комунальні підприємства. працюють від тарифів. Ми бачимо, що тарифи у нас більш-менш стабільні, тобто зарплата у них там стабільна. І тому, яке буде рішення прийнято тими відповідними комісіями, все залежить від них.
По статистиці можна сказати, що якщо не відкрито ні одної кримінальної справи за зловживання, значить, ми більш-менш прозорі в цьому плані.
Щодо заробітної плати: тобто це не обов’язково, щоб працівник отримував 20 тисяч гривень, це загальносередня по підприємству?
Загальносередня.
Якщо вона виходить, то 50% працівників підприємства можуть бути заброньовані.
Абсолютно точно.
Підписуйтесь на нас у ТЕЛЕГРАМ
Підписуйтесь на нас в ІНСТАГРАМ