На Сумщині оштрафували оператора ринку за зберігання продуктів у антисанітарних умовах
З 20 вересня 2019 набула чинності вимога імплементувати систему безпечності харчових продуктів НАССР підприємствах, в тому числі і малих потужностях, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та обігу харчових продуктів.
Вимоги до розробки та запровадження системи НАССР регламентовані наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 01.10.2012 № 590 «Щодо розробки, впровадження та застосування постійно діючих процедур, заснованих на принципах Системи управління безпечністю харчових продуктів (НАССР)» (далі – НАКАЗ № 590). Відповідно до зазначеного наказу оператори ринку повинні не лише створити пакет документів, які будуть регламентувати постійно діючі процедури, але й забезпечити їх неухильне та постійне виконання.
Виконання вимог законодавства з даного питання підлягає перевірці державою шляхом аудиту системи НАССР, який здійснюється державними інспекторами Держпродспоживслужби, що пройшли відповідне навчання та мають відповідні сертифікати.
У листопаді 2019 року державними інспекторами Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області було проведено аудит постійно діючих процедур, заснованих на принципах НАССР у оператора ринку, що здійснює свою діяльність у м. Охтирка.
Під час перевірки було виявлено ряд порушень Наказу № 590 та за його результатами складено акт, протокол та видано припис про усунення виявлених невідповідностей та порушень.
Так, під час заходу державного нагляду у суб’єкта господарювання виявлено наступні порушення.
У приміщенні для зберігання кондитерських виробів проломана стіна, стеля з тріщинами, на коробках з продукцією пил від штукатурки. У виробничому цеху на підлозі відсутнє покриття, у приміщенні для зберігання борошна та круп на стінах місцями відсутня плитка, тріщини. Все це не дає змоги ефективно проводити миття та дезінфекцію, сприяє накопиченню бруду та розмноженню патогенних мікроорганізмів, що може призвести до мікробіологічного та фізичного забруднення харчових продуктів.
У приміщенні для зберігання кондитерських виробів та в приміщенні для зберігання рису, борошна, цукру, гречки, пшона лампи розжарювання не захищені плафонами, що може призвести до попадання скла в харчовий продукт, чим може спричинити шкідливий вплив на здоров’я людини.
Не у всіх працівників потужності є підтвердження проходження медичного огляду.
Правила безпечного поводження з токсичними сполуками та речовинами, дії у разі неправильного поводження з ними не задокументовані, та не доведені до відома персоналу, який працює з такими речовинами. Недотримання правил поводження з токсичними сполуками підтверджує те, що відбувається накопичення отрути для гризунів, з легким доступом до неї персоналу, що створює хімічну загрозу для життя та здоров’я людей.
Не забезпечено належні умови для зберігання готових харчових продуктів, допоміжних матеріалів для переробки харчових продуктів, предметів та матеріалів, що контактують з харчовими продуктами. Не розроблено процедури контролю за непридатними харчовими продуктами. Зокрема, відсутні умови для зберігання борошна та круп (відсутні двері), в одному холодильнику зберігаються риба сира, масло, протермінований хліб та інше. На прилавку в торговому залі реалізовувалися биті, забруднені послідом яйця, що заборонено правилами реалізації. Все вищенаведене може призвести до контамінації патогенними чи умовно патогенними мікроорганізмами та отруєння людей. Крім того, більшість плодоовочевої продукції зберігається і реалізується в торговому залі з порушенням температурних режимів, що створює загрозу для життя та здоров’я людей.
За виявлені в ході аудиту порушень до оператора ринку було застосовано штрафні санкції у сумі 41 730 грн. на підставі п.1 ч.1 ст. 65 Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин, законодавства про харчові продукти та корми».
Суб’єкт господарювання не погодився з постановою про накладення штрафу та оскаржив її до суду.
Головним управлінням було доведено в суді законність винесеної постанови про накладення штрафу в зв’язку з чим рішенням окружного адміністративного суду м. Києва від 23.12.2019 по справі №640/24650/19 про визнання протиправною та скасування постанови було відмовлено оператору ринку в задоволенні позову.