Соціальна реклама від КРАІЛ попереджає про розвиток лудоманії
На початку року регулюючий державний орган КРАІЛ, який займається контролем та забезпеченням належного функціонування легалізованого нині грального бізнесу в Україні, відзвітував про появу на вулицях столиці першої соціальної реклами, яка наголошуватиме на небезпеці ігрової залежності. Дотримання принципів відповідальної гри є сьогодні одним з пріоритетних завдань комісії, а вони саме включають подібну турботу про гравців та захист їх прав. Проте не всім поява подібної реклами виявилась до вподоби, а дехто навіть відверто називав експеримент невдалим. Ми розглянемо обидві позиції, висновки ж робіть самі.
Поганий імідж та складнощі інтерпретації.
Тут необхідно розпочати з того, що попри легалізацію грального бізнесу та начебто перехід такої діяльності під контроль влади все ще не виглядає, як чітко налагоджений механізм. Звичайно, свої корективи вносить нинішня ситуація, країна знаходиться у стані війни, яка сьогодні стосується сьогодні абсолютно всіх верств населення та кожного виду діяльності. Азартні ігри в цьому сенсі не виключення, якщо ми говоримо про них з боку тих, хто надає подібні послуги. На додачу до цього маємо нестійке законодавство, яке досі переживає період формування та, на думку багатьох, вимагає доопрацювання.
Процес прийняття суспільством легалізації азартних ігор ускладнюється ще й негативними враженнями від цього бізнесу, яке склалося ще за часів неконтрольованої діяльності сотен гральних закладів у кожному місті країни. Тож не дивно, що дехто сприйняв появу подібного соціальної реклами як зайве нагадування про власне існування азартних ігор. Тим більше, що за сьогоднішніх реалій суспільство знаходиться у занепокоєному та нервовому стані, в якому можливий пошук розради та відволікання від проблем. Власне, саме і повідомляє нам реклама від КРАІЛ, нагадуючи, що азартні ігри – це лише розвага. Нижче, меншим шрифтом, додано, “а не спосіб побудувати добробут”, проте така побудова може сприйматися пересічним поглядом саме як схвалення або ж навіть спонукання до гри. Та чи розвага це?
Тобто основною проблемою, яка і поставила під сумнів доречність такої реклами, є безпосередньо її сприйняття, як пропаганди.
На кого насправді спрямована реклама
З іншого боку мета і завдання соціальної реклами цілком зрозумілі – на ній ми бачимо піраміду, побудовану з карт, яка, на думку авторів, не стійка та обов’язково має впасти. Іншими словами, зображена неможливість довгострокових прибуткових відносин із азартними іграми. Дійсно, будь-яка подібна розвага у підсумку витягає з гравця значно більше, ніж приносить, втім власне на цьому і побудований азартний бізнес у всьому світі.
Головне питання, яке має бути пропрацьоване такою рекламою – попередження розвитку лудоманії, проте в Україні склалася стійка думку, що ця проблема не є гострою у суспільстві навіть після легації казино. Врешті решт, поява подібної реклами це лише один з елементів комплексної роботи з аудиторією таких закладів. Окрім нього існують наступні:
- Належне інформування з боку закладів про небезпечність виникнення залежності;
- Інформування про можливість самообмеження;
- Ведення єдиного реєстру осіб, які схильні до залежності, з метою обмеження їм доступу до гри;
- Надання гравцю безпосередньої допомоги – консультацій, контактів лікарів та медичних закладів.
Дієва соціальна реклама – це та, яка допомагає змінити поведінку суспільства, але у випадку із рекламою азартних ігор вона ще й не мала б стати їх антирекламою, тож декому, можливо, вона і здалася занадто м’якою.