Сумськими скульптурами Круазі зацікавились в Кабміні
Про те, що Суми можуть похвалитися творіннями відомого французького скульптора Круазі, копії яких зберігаються у Луврі, написали на сторінці Офісу віцепрем’єра з питань європейської та євроатлантичної інтеграції.
“Це здається неймовірним! У Сумах можна побачити оригінали скульптур, а в Луврі зберігаються лише їхні копії.
Часом сліди нерозривного зв’язку між Україною та культурами інших народів європейського континенту можна знайти у найбільш несподіваних місцях. Цю історію для рубрики #ЄвропаЦеМи нам надіслала Софія Дрозд з Сум.
На центральному міському кладовищі у Сумах можна побачити багато пам’ятників, які створювали італійські, французькі, російські та українські скульптори. Ще з початку ХХ століття, як запевняють на сайті Сумська міська рада, на Сумському кладовищі проводились екскурсії з оглядом “високохудожніх пам’яток”.
Найвідомішими з таких пам’ятників є скульптурний ансамбль на могилах членів сім’ї Харитоненків. Видатна родина сумських підприємців і меценатів Харитоненків відіграла неабияку роль у розбудові міста Суми наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст. Саме благодійним коштом промисловця Павла Харитоненка у Сумах з’явились неповторні Троїцький собор та костел Благовіщення Пресвятої Діви Марії, дитяча лікарня Святої Зінаїди та багато інших пам’яток і споруд.
У травні 1889 року у родині Павла та Віри Харитоненків сталося горе: через хворобу не стало їхньої малолітньої доньки Зінаїди. Цю втрату подружжя переживало дуже тяжко. Під час поїздки на одну зі скульптурних виставок у Париж невдовзі після цього, увагу Харитоненків привернула робота французького Арістіда Круазі «Янгол з дитиною», що зображала янгола, який забирав на небо маленьку дівчинку. За домовленістю зі скульптором, батьки передали світлини Зінаїди Харитоненко і у 1891 році він доопрацював обличчя дівчинки, надавши йому портретної схожості з донькою Павла і Віри. Вже після цього скульптура з італійського мармуру висотою 2,5 метри була доставлена з Парижа в Суми.
Павло Харитоненко настільки оцінив художню довершеність роботи французького скульптора, що додатково замовив йому виготовлення пам’ятника для могили свого батька і засновника родинного бізнесу – Івана Харитоненка. Саме так у 1894 році з’явилась на світ ще одна блискуча праця Круазі – скульптурна група «Голгофа» (інша відома назва – «Розп’яття»). Вона складається з двох частин: верхня зображає розп’яття Ісуса Христа, а нижня – Богоматір та апостола Іоанна Богослова. Усі людські фігури натуральної величини з того ж білого італійського мармуру.
Довгий час скульптурний ансамбль Круазі у Сумах вважався найкращим надгробним пам’ятником у Європі. За його створення Павло Харитоненко заплатив нечувану для тих часів суму – 2 мільйони золотих рублів, а сам скульптор у 1900 році був нагороджений у себе на батьківщині Золотою медаллю. Точна копія цих скульптур зберігається у музеї Лувру, а на могилі самого Арістіда Круазі у його рідному Фаньоні встановили ідентичну до сумської (але бронзову) скульптурну групу «Голгофа». В Україні ці скульптури визнані пам’ятками національного значення”.
Щоправда, на сторінці урядовця не звернули увагу на те, що сумські скульптури Круазі потребують реставрації, аби запобігти руйнації мрамору.