Мерія Сум не може заборонити використання пластикової атрибутики на цвинтарях
Таку відповідь, посилаючись на чинне законодавство, дала місцева влада на електронну петицію «Заборонити використання пластикової атрибутики для вшанування пам’яті померлих в ім’я «чистого» майбутнього для живих».
Текст петиції:
«Пластикові квіти (вінки) на кладовищах – злободенність нашої сучасності. Більшість жителів міста, особливо старше покоління, масово купують штучні квіти, аби вшанувати пам’ять своїх рідних і близьких, мотивуючи це тим, що «вони красиві і не в’януть», хоча основна причина – це їхня дешевизна в порівнянні з цінами на живі квіти.
До того ж, багато хто вважає, що живим дарують живі квіти, а мертвим потрібні обов’язково мертві. І якщо залишити на могилі живу квітку, відбудеться чи не демонічний обряд. Однак все це не більше, ніж забобони.
Традицію «прикрашати» могили штучними квітами або вінками не підтримують ні екологи, ні комунальники, ні навіть священики. На вигляд нешкідливі пластикові квіти завдають шкоди природі і навіть небезпечні для людини!
На жаль, не всі знають, що штучні квіти за свій життєвий цикл виділяють чималу кількість токсичних речовин. Коли вони становляться непридатними (вицвітають і втрачають форму), їх просто викидають, закопують в землю або ще гірше – спалюють, щоб звільнити місце для нових. А при розкладанні (спалюванні) пластикової ритуальної атрибутики в навколишнє середовище виділяються шкідливі речовини (в більшості своїй канцерогени), які отруюють навколишнє середовище (ґрунт, повітря, ґрунтові води) і негативно впливають на здоров’я людей (можуть навіть викликати онкологічні захворювання). Терміни розкладання пластику становлять від 100 до 500 років. Виходить, що штучні квіти будуть розкладатися довше, ніж тривалість життя людини.
Навіть пластикові пляшки становлять меншу біду, оскільки можуть піддаватися переробці. А ось штучні квіти – ні. І все через складність встановлення типу пластика для грамотного сортування відходів, бо квіти (вінки) виготовляються з різних видів штучних матеріалів. Так, серцевина квітки може бути зроблена з пінопласту, пелюстки з поліестеру або латексу, а всередину стебла, виготовленого з полівінілхлориду, нерідко вставляється металевий стрижень. До того ж різні забруднення (той же пісок) додатково ускладнюють переробку.
Священнослужителі також підтверджують той факт, що штучні квіти і вінки з кожним роком все більше забруднюють навколишнє середовище. На кладовищах накопичують гори сміття (більша частина якого складають штучні квіти, що відстояли «річну зміну»), яке практично не вивозиться і не утилізується (а спалювати таке сміття небезпечно). І чим «старше» кладовище, тим більше небезпека.
Духовні настоятелі переконують, що на могилу близьких найкраще принести живі квіти, оскільки в штучних квітах відчувається «фальш», адже така пластикова атрибутика не несе ніякого смислового навантаження. До того ж, пластикова квітка не має нічого спільного з християнською вірою. Люди купують «пластик», в першу чергу, з міркувань довговічності. Однак вічною повинна бути, в першу чергу, пам’ять. Виявляти пам’ять і повагу до померлих ми повинні не «мертвими» пластиковими вінками і квітами, а живими … На могилу треба йти з чистим серцем, а не зі сміттям! Душі наших близьких не потребують матеріальних речах, найкращим поминанням для покійних є щира молитва.
Тому в багатьох європейських країнах під загрозою великих штрафів заборонено приносити подібні прикраси на кладовища. Дозволені тільки живі квіти і віночки з них – вони не тільки втішають, а й допомагають організму справитися з горем. Можна приносити з собою живі квіти як данину пам’яті про покійних, висаджувати біля могил багаторічники, карликові чагарники або просто зробити доглянутий газон без квітів. Як варіант – можна прикрасити могилу живими квітами в горщиках.
Прошу підтримати петицію та заборонити використання пластикової атрибутики для вшанування пам’яті померлих в ім’я «чистого» майбутнього для живих!!!»
Відповідь на петицію:
«За результатами розгляду Вашої електронної петиції «Заборонити використання пластикової атрибутики для вшанування пам’яті померлих і ім’я «чистого» майбутнього для живих!», розміщеної на веб-порталі «Єдина система місцевих петицій» (https://e-dem.in.ua/sumy/Petition/View/2098), повідомляємо наступне.
Вимоги на вироби ритуального призначення регламентовані республіканськими стандартами та технічними умовами.
Так, діючий РСТ 1624-88 (Вінки похоронні) п.2.2.2 передбачає використання для виробництва вінків штучних квітів та листя які повинні відповідати вимогам РСТ 1375-87.
Діючий стандарт РСТ 1375-87 (квіти штучні) п.1.4.1 передбачає, що для виготовлення квітів, вінків, букетів і корзин можуть використовуватись різноманітні матеріали в т.ч.
поліетелен високого тиску по ГОСТ 16337-77
поліетилен низького тиску по ГОСТ 16338-77
полістирол по ГОСТ 20228-87
полістирол пінний по ОСТ 6-05-202-78
плівка поліетилентерефталатна по ГОСТ 24234-80
Отже, стандарт РСТ 1375-87 (квіти штучні, в т.ч. на основі полімерних матеріалів) розповсюджується на штучні квіти в т.ч. для букетів декоративних в корзинах, вінків.
З огляду на вищевикладене, використання ритуальної атрибутики (вінки, корзини квітів, букети) виготовлених з полімерних матеріалів (пластмаси) на теперішній час відповідає чинному законодавству і заборона їх використання не несе жодних правових наслідків.
Дане питання потребує вирішення на державному законодавчому рівні, а заборона на місцевому рівні містить ознаки перевищення владних повноважень.
На сьогоднішній день, державна екологічна політика спрямована на досягнення стратегічних цілей, в тому числі шляхом управління відходами та ресурсами, повернення у господарський обіг ресурсоцінних матеріалів, поступового обмеження використання окремих виробів з пластику у харчовій промисловості. Одним із завдань є розвиток і вдосконалення природоохоронного законодавства та підвищення рівня його дотримання, включаючи наближення законодавства України до права Європейського Союзу, посилення відповідальності за шкоду, заподіяну довкіллю, відповідно до міжнародних зобов’язань України.
Водночас, питання зменшення обсягів використання пластикової атрибутики для вшанування пам’яті померлих може вирішуватись шляхом просвітницької роботи серед населення, посилення контролю в сфері несанкціонованої торгівлі на вулицях та ринках міста та іншими заходами, що не суперечать вимогам Закону України «Про місцеве самоврядування».
Відповідно до ст. 8 Конституції України в Україні визнається та діє принцип верховенства права. Частиною третьою статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» регламентовано, що виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених чинним законодавством України.
Відповідно до частини першої статті 18 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що не перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на договірній і податковій основі та на засадах підконтрольності у межах повноважень, наданих органам місцевого самоврядування.
Вимогами пункту б статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що до відання виконавчих органів міських рад належать, зокрема, здійснення відповідно до законодавства контролю за належною експлуатацією та організацією обслуговування населення підприємствами житлово-комунального господарства, торгівлі та громадського харчування, побутового обслуговування, транспорту, зв’язку, за технічним станом, використанням та утриманням інших об’єктів нерухомого майна усіх форм власності, за належними, безпечними і здоровими умовами праці на цих підприємствах і об’єктах; прийняття рішень про скасування даного ними дозволу на експлуатацію об’єктів у разі порушення нормативно-правових актів з охорони праці, екологічних, санітарних правил, інших вимог законодавства.
Відповідно до частини четвертої статті 23 Господарського кодексу України передбачено, що незаконне втручання органів та посадових осіб місцевого самоврядування у господарську діяльність суб’єктів господарювання забороняється.
Положеннями статті 19 Конституції України регламентовано, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України».