Як на Сумщині втілюють реформу старшої школи
У місті Ромни на громадському обговоренні спілкувались про моделювання мережі профільних закладів, нові підходи до фінансування та управління освітою. Його організувало Міністерство освіти і науки України у партнерстві зі Швейцарсько-українським проєктом DECIDE- “Децентралізація для розвитку демократичної освіти” за підтримки Сумської обласної військової адміністрації в Ромнах. Суспільне побувало у Роменському ліцеї, аби дізнатися, як на Сумщині впроваджують реформу на практиці.
“Навчання мені дається легко, бо я стараюсь. Я змалку зрозумів, старанність в навчанні відкриє мені багато шляхів в майбутньому. Це мій ключ до щастя і успіху”, – каже десятикласник Максим Шрамко.
Він мріє стати інженером, каже, особливу увагу приділяє фізиці.
“Треба вивчати фізику і добре, що в нас наразі проводяться прогресивні реформи. З ними навчання стає легшим і таким чином ми можемо більше уваги приділяти тому предмету, який нам буде потрібен в майбутньому”, – говорить школяр.

“Я навчаюсь в 11 класі, шкільна реформа вплинула на моє навчання. Можливість навчатися очно – це найкраща для мене мотивація далі рухатись, складати надалі іспити в омріяний університет і навчатися саме в Україні”, – каже Аліна Теремко.

“Я хочу вступити до Києва. Мрію бути слідчим. З 9 класу так вирішила”, – додає одинадцятикласниця Карина Страфун.
За словами директорки Роменського ліцею Олени Юракової, реформа старшої школи – це логічне продовження “Нової української школи”.
“Якщо розглядати реформу старшої школи, її , на мою думку, не можна відривати від реформи “Нової української школи”. Вона розпочалася ще в початковій школі і ми вже бачимо результати. Діти в нашому ліцеї знають, що таке лабораторні роботи з хімії, лабораторні і практичні роботи з фізики й це вже старт профільної школи. А взагалі, як на мене, це мрія кожного вчителя, кожного із батьків, коли діти будуть обирати предмети і йти, починаючи з 9 клас. Куди вони хочуть вступити і ким вони хочуть зрештою бути. Зараз, на жаль ми не повністю відчуваємо реформу в базовій школі з 5 по 9, тому що нам багато чого перекреслила війна. Ворог руйнує і освіту нашу, але ми тримаємось”, – каже директорка.

Директорка департаменту освіти і науки Сумської облдержадміністрації Вікторія Гробова говорить: у Сумській області формується мережа академічних та професійних ліцеїв.
“Вже два роки ми працюємо над мережею закладів освіти. Над тим, щоб були в нас потужні профілі. Це підготовка вчителів, ми підбираємо сильних математиків, фізиків, хіміків, тобто в першу чергу ми звертаємо увагу на природничо-математичний профіль. І ми побачимо, як працює початкова ланка, як гімназія з 1 по 9 клас. Нині у нас за кількістю дітей, по територіальній доступності, по наявності гуртожитків за рішеннями місцевих рад це 69 закладів. Це не тільки школи, а і заклади професійної освіти і фахові коледжі. Ми поділяємо зараз ліцеї, тобто старшу профільну школу, ми поділяємо на дві профілізації – це академічні ліцеї, які створюються на базі закладів загальної середньої освіти і професійні коледжі, або професійні ліцеї. Все буде залежати на 1 вересня 2027 року скільки буде дітей. Зараз ми робимо розрахунки по 8 класу. На сьогодні це понад 10 тисяч дітей”, – говорить Вікторія Гробова.
За словами заступниці міністра освіти і науки України Надії Кузьмичової, підготовка до впровадження старшої профільної школи триває з 2024 року.
“Ми бачимо динамічну картинку. Сумська область належить до тих, де мережа достатньо гарно спроєктована, але будемо повертатися до цих особливостей. Те, що було гарно спроєктовано на 2024 рік, на жаль, має тенденцію до необхідності перегляду, або певну зону прикордонних громад, до них мати підвищену увагу і дивитися, як розгортатимуться там події в першу чергу з точки зору кількості дітей, які залишаються в цих закладах освіти. Мережа є, вона динамічно переглядається громадами з точки зору врахування обставин, які є на Сумщині, але, якщо говорити по таких формальних ознаках – це про кількість дітей, яку ми бачимо і прогнозуємо, то цю мережу можна називати достатньо гарно продуманою”, – каже Надія Кузьмичова.

За її словами, цьогоріч в Сумській області фінансування на оновлення освітніх просторів отримали 8 закладів. Загальна сума державної підтримки – 22,7 млн грн. Громади також долучилися, надавши від 10 до 15% співфінансування.
“Якщо говорити в цілому про реформу старшої профільної школи – це два спрямування. Частина – це академічні ліцеї і підготовка до вищих навчальних закладів і друга частина – це професійні ліцеї. І це опанування за три роки професії і при цьому здобуття свідоцтва про повну загальну середню освіту. Тобто, старша профільна школа, вона не монолітна і дитина після 9 класу обирає ту траєкторію, яку вважає для себе кращою. З 1 вересня 2027 року, всі діти, які навчатимуться на цей момент в 10 класі, всі вони мають навчатися або в академічних ліцеях або в професійних коледжах. Це означає, що зараз ми знаходимось за два роки до, і ми пілотуємо певні моделі, як має бути втілена старша профільна школа. Окрім пілотування держава виділяє кошти на переоблаштування просторів для того, щоб і учнівство і вчительство відчули, як має змінитися і простір для того, щоб там можна було здобувати більш поглиблені знання і формувати такі компетентності”, – зазначає Надія Кузьмичова.
Підписуйтесь на нас у ТЕЛЕГРАМ
Підписуйтесь на нас в ІНСТАГРАМ