“Європейська солідарність” пропонує запровадити компенсації приватним перевізникам Сум
Із 1 жовтня вартість моторного палива газу метану на державних автомобільних газових компресорних станціях “Укравтогаз” збільшилася до 37,7 грн. Враховуючи знижки, його реальна ціна – 34-35 грн. На цю вартість тепер триматимуть курс приватні перевізники, які змушені будуть відповідно змінювати тарифи. За офіційним курсом це 1420 американських доларів за 1 тис. куб. м – ціновий рекорд! Адже ще на початку року ціна за куб газу була 8-9 грн (350$).
Вартість цього раніше доступного та екологічного палива тепер для власників транспортних засобів стає збитковою. А відповідно ця ситуація – критично важлива для міста Суми, де ринок приватних перевезень – дуже популярний серед пасажирів. Питання надважливості цієї події для обласного центру у Фейсбуці підняв екснардеп, а нині депутат облради від “Європейської солідарності” Олег Медуниця.
“Суми – піонери у використанні газу-метану як автомобільного палива. Ще в радянські часи на заводі Фрунзе розпочиналася перша в СРСР державна програма по виробництву АГНКС. В Сумах на 260 тис. населення 8 таких. В багатомільйонному Києві всього 4. 90% маршруток в місті на метані. Велика кількість вантажівок працюють на цьому виді палива. Міжміські автобуси також використовують цей газ. Таке його стрімке подорожчання вдарить найбільше саме по цьому сектору. Гостро постане питання підняття тарифів за проїзд. Зрештою саме ті, хто користуються послугами маршруток, мають за це заплатити. Хоча є варіанти. За декілька днів приватні власники зрозуміють ступінь економічної прірви і зрештою змушені будуть зупинитися. Підняти вартість проїзду навіть при бажанні влада не зможе, адже це регуляторний акт і є терміни його прийняття”, – пише депутат.
На переконання Олега Медуниця, стримати можливу кризу приватних пасажиропревезень у Сумах можна лише шляхом виплати власникам транспорту компенсацій – на кшталт виплат комунальному підприємству “Електроавтотранс”.
“Як на мене, слід застосувати компенсаторні механізми. Наприклад, відшкодувати частину вартості палива. Взяти за базовий рівень ціни на газ у вересні 2021 року, а це 23 грн за куб. м, решту доплатити за рахунок громади і не допустити різкого підняття вартості проїзду. Коли ж психоз на біржах припиниться і вартість газу впаде, сподіваюся, це станеться у кінці опалювального сезону, такі виплати автоматично закінчаться. Це складна схема, але може бути адресною і дієвою”, – вважає обранець.
Інший варіант, на думку депутата, – це лише підняття ціни на проїзд, аби всі витрати від здорожчання палива перекласти на плечі пасажирів маршруток. “Ну є ще третій варіант управлінського рішення. Зробити вигляд, що нічого не відбулося і не вчиняти жодних дій, поки ситуація сама собою якось не вирішиться. Це найгірший варіант і, як на мене, зараз найбільш реалістичний. Але проблема сама нікуди не зникне і проблема загостриться”, – додає Олег Медуниця.
За розрахунками фахівців у галузі транспорту – аби стримати зростання тарифів на проїзд, потрібно не менше 70-90 млн грн компенсації на рік. На перший погляд, гроші немаленькі, та якщо порівняти зі щорічними 100 мільйонами гривень для КП “Електроавтотранс”, то сума здається цілком адекватною.