За що платимо: споживач виграв суд у «Сумитеплоенерго»
Чи знаєте ви, що як споживач маєте право на повну інформацію про отриману послугу, її обсяг та складові оплати? Наразі отримати її у деяких постачальників комунальних послуг дуже складно.
Законами України гарантується кожному споживачу комунальної послуги безперешкодний та безоплатний доступ до інформації, у тому числі шляхом розміщення її у відкритому доступі в мережі Інтернет. Але, як розповів наш читач, який виграв судову справу про захист прав споживачів у ТОВ «Сумитеплоенерго», не всі правові норми виконуються. Зокрема, він звернувся до ТОВ «Сумитеплоенерго» з проханням надати детальний розрахунок розподілу обсягу спожитих комунальних послуг між споживачами багатоквартирного будинку, в якому він має квартиру. На своє звернення таку інформацію він не отримав, після чого і написав заяву до суду.
В ході судових засідань Зарічний суд м. Суми встановив, що права споживача на безперешкодний доступ до інформації, передбачений Законами України, порушені. А постачальник комунальної послуги ТОВ «Сумитеплоенерго» не забезпечив доступ до інформації, зокрема про:
– фактичні обсяги споживання за попередні періоди;
– стан розрахунків споживачем за спожиту послугу, у тому числі про заборгованість (при наявності);
– ціни/тарифи, їхні складові;
– порівняння цін/тарифів на послугу в різних регіонах України;
– якісні характеристики послуги;
– порівняльний середньомісячний розмір плати за спожиту послугу за категоріями споживачів та інші…
У законі про теплопостачання визначено, що споживач повинен платити за фактично спожиту теплову енергію. Це перший принцип. Другий – об’єм послуги, спожитої будинком, визначається загальнобудинковим лічильником. Третій – розподіл між споживачами спожитої у будинку послуги з постачання теплової енергії та визначення оплати за неї здійснюється відповідно до затвердженої Мінрегіонрозвитку Методиці. Саме згідно з Методикою повинна бути визначена кількість теплової енергії, яка йде на загальнобудинкові потреби – опалення місць загального користування (під’їздів, підвалів тощо) та безпосередньо житлових та нежитлових приміщень.
ТОВ «Сумитеплоенерго» постачає послугу лише до будинкового лічильника, а далі розподіл відбувається згідно з Методикою, і право кожного споживача у будинку перевірити, чи правильно зроблений розподіл послуги в будинку, чи правильно рахує загальнобудинковий лічильник.
У будинку має бути самоконтроль, а це можливо лише тоді, коли ТОВ «Сумитеплоенерго» виконає вимоги Законів України щодо забезпечення доступу споживачам до інформації.
А як зараз виходить? Сусід замінив батарею і замість п’ятисекційної, яка в нього була, встановив велику з додатковими секціями, а ще поставив батарею і на балконі. Теплоенергії в квартирі використовується набагато більше, а оплата така ж, як і у сусіда знизу, де стоїть стара маленька батарея. Отже, якщо буде самоконтроль у будинку, то мешканці самі зможуть відкоригувати суму виплати з квартири, на основі детального розрахунку розподілу обсягу спожитої теплоенергії між споживачами, склавши відповідний комісійний акт або запросивши енергоаудит.
У 2015 р. вступив у дію Закон України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку». Цей Закон регулює правові, організаційні та економічні відносини, пов’язані з реалізацією прав та виконанням обов’язків співвласників багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління.
Зарічний суд виніс рішення на користь споживача, зобов’язавши ТОВ «Сумитеплоенерго» у термін, визначений судом, забезпечити доступ до визначеної Законами України інформації шляхом забезпечення споживачу доступу до електронних систем обліку розрахунків.
Хочу звернути увагу читачів, що це рішення суду стосується лише одного конкретного будинку в місті, але ж він не один.
Підписуйтесь на нас у ТЕЛЕГРАМ
Підписуйтесь на нас в ІНСТАГРАМ