У Ромнах чиновники вирішили купити через “ProZorro” ретромобіль
Управління ЖКГ провело тендери на закупку двох одиниць спецтехніки для вивезення нечистот. Описи ж предметів закупівлі максимально конкретизували. Наштовхує на думку: дійсно отримали асенізатори “ті, що треба”?
Впровадження електронної системи держзакупівель, здавалося б, мало звести нанівець усі корупційні схеми в державних тендерах. “ProZorro” працює за принципом “усі бачать усе”. Це наче ввімкнути світло в кімнаті – і корупціонери таргани розбігаються в різні боки – проводять аналогію активісти.
Та той, хто шукає, завжди знайде… “лазівки”, щоб обійти “ProZorro”. Про подібні випадки “трублять” по всій Україні, а найпоширенішим способом обманути систему фахівці-аналітики називають розмитий опис предмету покупки.
Роменські ж посадовці зробили навпаки – вдалися до дуже конкретного та детального опису того, що мали на меті придбати. Першими увагу на цей факт звернули блогери проекту Інституту масової інформації “Ні корупції!”. “Погляд” же вирішив дізнатися, чим зацікавили борців із корупцією можновладці Ромен.
Як ідеться в матеріалі, що розміщений на “Ні корупції!”, міська влада Ромен провела два закупівлі з придбання спецтехніки. Предметом закупівлі по першому став “Спеціалізований вантажний автомобіль ЗИЛ 130, рік випуску – не раніше1983, з цистерною асенізаційною об’ємом 8 м. куб. з вакуумною помпою КО 520”.
Такий детальний опис явно суперечить законодавству, адже, як говорить стаття 22 ЗУ “Про публічні закупівлі”,”Технічна специфікація не повинна містити посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника”.
Наводить на сумніви й чітко прописаний рік випуску – «не раніше 1983». Чому автомобілеві має бути понад тридцять років? Навряд чи він матиме задовільний стан, пропрацювавши стільки. Хіба що така любов посадовців до “ретро” зумовлена бажанням зекономити? Так і це навряд, бо вартість покупки склала 175 тисяч гривень, у той час як на популярних інтернет-майданчиках для торгівлі авто є набагато нижчі цінові пропозиції за “молодші” автомобілі.
Цікаво, що єдиним учасником цієї процедури закупівлі стала ФОП Тамара ОГАНЕСЯН, яка запропонувала саме ЗІЛ-130, 1983 року випуску з вакуумною помпою КО 520.
Окрім того, ФОП Тамара ОГАНЕСЯН “засвітилася” ще в одній аналогічній процедурі – «Автомобіль МАЗ-5337, не пізніше 1994 року випуску, двигун дизельний, цистерна об’ємом – 8-10 м.куб» за 190 тисяч міська влада також купила в неї. І, як читачі вже здогадалися, ФОП ОГАНЕСЯН також стала єдиним учасником цих торгів.
Напрошується висновок: уся тендерна документація була чітко прописана під конкретного продавця.
Це зовсім не так, запевняє Ірина ЛОМАКОВИЧ. «Сама система “ProZorro” відкидає те, що ми під когось робимо», – говорить вона. Той же факт, що дві машини з чітко описаними характеристиками виявилися наявними в однієї (і тільки в однієї!) людини, посадовицю чомусь не здивував.
Той, хто зацікавлений продати свій товар, обов’язково подасть заявку, стверджує пані ЛОМАКОВИЧ. «Якщо я бачу, що потрібен “ЗІЛ”, а в мене є “МАЗ” чи “КРАЗ” із бочкою, і я хочу його продати, я також граю в цій системі і виставляю пропозицію», – говорить посадовиця. Вона впевнена: можна запропонувати свій товар, навіть якщо він не відповідає тим характеристикам, які вказані організаторами закупівлі.
Та якому продавцеві прийде в голову, якщо він має “КАМаЗа”, подати свою заявку тим покупцям, які шукають “ЗІЛ”? І чому просто не вказати предметом закупівлі “асенізаційний автомобіль”? Ірина Валентинівна говорить: марка “ЗІЛ” вказувалася для того, що не до кожної вигрібної ями в місті можна під’їхати, наприклад, “МАЗом”. Що ж до комплектації, то вона стандартна, то чому й не вказати? Стосовно віку автомобіля, стверджують, відштовхувалися від ціни, адже “за такі гроші, як були, тільки б/в автомобіль і можна купити”.
У будь-якому разі, ЗІЛ, говорить посадовиця, іще не придбали, його купівля – у планах на поточний рік. А МАЗ у цього продавця вже придбали, і він працює в місті.