У сумських школах зустрічають поліцейські: для чого потрібні офіцери служби освітньої безпеки
На Сумщині з січня цього року в рамках пілотного проєкту «Офіцери служби освітньої безпеки» у школах працюють правоохоронці, яких наразі утримують за рахунок державного бюджету. Їх головне завдання: гарантувати безпеку дітей та дорослих під час освітнього процесу. У Сумах учасниками проєкту стали 25 шкіл. Тож ідемо знайомитися з освітніми захисниками!
Не охоронець, а фахівець із питань безпеки
Перший заклад – Сумська початкова школа №30 «Унікум». Уже на порозі нас зустрічає офіцер служби освітньої безпеки Андрій Тронько. Говорить, що відразу побачив, що на територію зайшла стороння людина – по периметру школи та в самому приміщенні працюють камери спостереження. На моніторі, який заходиться на рецепції, зображення фіксують 9 камер, тож «чужих» офіцер безпеки бачить відразу. Тут є й «тривожна кнопка» для виклику наряду поліції.
– Свого часу в рамках міського проєкту «Безпечна школа» нам одним із найперших встановили систему відеонагляду, – розповідає директорка школи Лариса Сопіна. – Тепер захист став ще міцнішим – після зимових канікул у нас з’явився офіцер безпеки. Він у нас працює на підставі угоди, яку школа підписала з управлінням поліції охорони. Із паном Андрієм ми погодили графік роботи (з 7.30 до 18.00), враховуючи те, що у нас школа подовженого дня. Загалом він знаходиться в закладі до останньої дитини. Також познайомили нашого захисника з дітьми, батьками – у другому півріччі у нас з’явилося сучасне відремонтоване укриття, розраховане на 330 місць, і школа вийшла на очне навчання.
Офіцер безпеки зустрічає учнів на рецепції (батьки далі не йдуть, виключення – за потреби) та протягом дня допомагає адміністрації слідкувати за порядком та безпекою в закладі. Андрій постійно на місці. Під час «повітряної тривоги» разом з дітьми спускається в укриття, до цього – перевіривши, чи всі школярі вийшли та чи всі евакуаційні виходи закриті.
До речі, учнів із офіцером служби освітньої безпеки по черзі знайомили в облаштованому «Класі безпеки». Головне для адміністрації школи, аби діти зрозуміли, що офіцер – це дорослий друг і захисник. «Ми передусім знайомили шкільного офіцера з кожним класом. Це тривало всього 10-15 хвилин, та що це значило для наших дітей – чоловік – у формі, на службі! – продовжує Лариса Миколаївна. – Добре, що така людина з’явилася у нашій школі. У нас виходить гарний тандем».
У шкільного офіцера безпеки є повноваження. Зокрема, до них входить забезпечення пропускного режиму, огляд приміщень закладу освіти та прилеглої території на наявність підозрілих предметів, комунікація з екстреними службами, виклик поліції та особисте реагування на правопорушення, профілактичні бесіди з дітьми тощо. До того, як приступити до роботи, діючі працівники поліції охорони проходять навчання та стажування у Вінницькому вищому професійному училищі Департаменту поліції охорони.
Поліцейські обладунки та форс-мажорні ситуації
Офіцер на робочому місці знаходиться в бронежилеті, має при собі рацію для екстреного зв’язку з черговою частиною, бодікамеру, металошукач, кайданки, газовий балончик та ПР (поліцейський кийок). Звісно, що це все спеціальне спорядження може бути застосоване тільки в разі потреби при надзвичайних ситуаціях.
«Нас готували до того, як попереджувати правопорушення та інші загрози, проводити евакуацію, спілкуватися з дітьми, – розповідає Андрій Тронько. – Інколи в присутності класного керівника доводиться «розрулювати» дитячі конфлікти… Вони зазвичай у початковій школі нескладні».
– Та користі з цього багато, – зазначає педагог-організатор Анна Єрмакова. Адже чоловік у формі для дітей є впливовою та поважною людиною! «Один із важливих моментів у роботі – спілкування з дітьми. Ми залучаємо офіцера до профілактичних бесід. Два тижні в школі тривав цикл бесід стосовно мінної небезпеки, разом із паном Андрієм ми проводили заняття в «Класі безпеки», – додає педагог.
Окрім можливих викликів, які пов’язані з війною, вистачає й реальних форс-мажорних ситуацій – повідомлень про мінування сумських навчальних закладів (які, на щастя, не підтвердилися). Але ж такі чиїсь «жарти» додають нервів та клопоту. «Добре, що черга таких анонімних дзвінків припала на той час, коли діти були на дистанційці, – продовжує офіцер служби освітньої безпеки. – Та в закладі знаходилися працівники, тож двічі довелося організовувати евакуацію дорослих, аби відповідні служби все перевірили. В укриття не спустишся, бо воно знаходиться в будівлі школи – існує загроза. На такі випадки передбачені інші місця, де можна перебути».
«Наш пан капрал – на своєму місці!»
Сумська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №9 – одна з найбільших у місті. Тож появу офіцера служби освітньої безпеки у закладі зустріли схвально. «Мені як заступнику директора з виховної роботи дуже імпонувало, що саме офіцер безпеки може розповісти учням про безпечну поведінку, правила поводження в закладі освіти, укритті, алгоритм дії при «повітряній тривозі», навіть – про правила здорового способу життя, – зазначає Ірина Булгакова. – Нам дуже була потрібна така підтримка. Ну, і звичайно, ця людина обізнана та навчена тому, як запобігти можливим загрозам. Наш пан капрал Андрій Бараненко – на своєму місці! До того ж фахівець із безпеки, окрім поліцейських навичок – коли потрібно вчасно вжити необхідних заходів – вміє спілкуватися з дітьми, розуміє їх психологію».
Територія школи – велика, огороджена не повністю, тому є прохідною. Без візитерів, які відвідують футбольне поле, полюбляють «відпочивати» на території чи вигулювати домашніх улюбленців, на жаль, не обходиться. Тож потрібно пильно слідкувати за порядком! Навіть, незважаючи на те, що заклад цілодобово знаходиться під відеоспостереженням. «Вже не раз траплялися випадки, коли я звертав увагу людей на їх некультурну поведінку на території навчального закладу», – розповідає офіцер служби освітньої безпеки Андрій Бараненко. – Доводиться навіть дорослим пояснювати, як вони мають себе поводити. Роботи достатньо – спілкуюсь і з дітьми, і з батьками. Оскільки проєкт новий – батькам цікаво, що входить в обов’язки шкільного офіцера безпеки».
На роботу Андрій приходить за пів години до уроків, перевіряє всі кнопки «тривожної сигналізації», оглядає кожен поверх будівлі та пришкільну територію на наявність підозрілих предметів. Такі вже траплялися – після нічної ворожої атаки шахедами, яка сталася 6 березня, на територію школи (де майстерні) долетів невеличкий уламок БпЛА. Його офіцер безпеки помітив під час ранкового обходу території. Це місце огородили та викликали наряд реагування.
Упродовж дня Андрій Бараненко відповідає за контрольно-пропускний режим – пильнує, аби до школи не потрапили сторонні. «Звертаю увагу на всіх, хто заходить. Якщо з’являється людина з підозрілими речами (наприклад, із великою спортивною сумкою), то всередину її ніхто не пропустить. Обов’язково – встановлюємо особу та мету візиту. У школі є команда реагування, зі мною завжди співпрацює черговий адміністратор, яка краще знає батьків, дітей та можливі контакти. Наразі в школі навчається 1145 учнів. Діти звикли, що батьки їх можуть очікувати в холі. Це правильно з точки зору безпекової ситуації».
Учні свого захисника знають – він не тільки їх зустрічає, та супроводжує в укриття, а й комунікує (ще з початку при знайомстві Андрій зазначив, що поліцейського не потрібно боятися, а навпаки – за потреби звертатися за порадою чи допомогою). На такого захисника, як зазначає адміністрація школи, можна повністю покластися!
За словами заступника начальника управління поліції охорони в Сумській області Андрія Чирви, наразі триває перший етап реалізації проєкту «Офіцери служби освітньої безпеки», учасниками якого стали 63 загальноосвітні заклади області. На другому етапі – з нового навчального року – планується, що їх буде 206. Зокрема, в Сумах до проєкту долучаться ще 5 шкіл. Стосовно фінансування другого етапу, поки що немає рішення, як це буде відбуватися: коштом державного чи місцевого бюджетів.
Читайте нас також у ТЕЛЕГРАМ
Читайте нас також в ІНСТАГРАМ