На Сумщині жінку з електронним записом до лікаря побили у “живій” черзі
Подія сталася в Білопіллі.
Із початком нової хвилі COVID-19, тобто з вересня, почала зростати не лише статистика щодо кількості хворих, а й черги під кабінетами лікарів. Сьогодні щоранку в Білопільському центрі первинної медичної допомоги збираються сотні пацієнтів. Одні – на прийом до свого сімейника, з приводу поганого самопочуття, інші – на вакцинацію, а хтось – аби отримати «ковід-сертифікат».
Години очікування в черзі часто призводять до напруження та непорозуміння, не лише через кількість пацієнтів, як таку, а й тому, що люди поділяються на два «табори»: тих, хто прийшов на прийом за попереднім електронним записом і тих, хто очікує огляду лікаря в порядку живої черги.
Іноді, судячи з коментарів у мережі Facebook, суперечки між пацієнтами первинки доходять до повного абсурду…
Чи є вихід із такої ситуації – запитали у головного лікаря Білопільського ЦПМД Костянтина Рожина.
– У нашому закладі щоденний прийом пацієнтів ведуть одинадцять лікарів, – розповідає головний лікар первинки. – Із початком нової хвилі захворюваності та вакцинації черги у первинці зросли в кілька разів. Якщо раніше протягом дня кожен лікар приймав у середньому 15-20 пацієнтів, то зараз їхня кількість сягнула до ста і більше за день на одного лікаря. Загалом лікарі первинки приймають 500-600 пацієнтів за день.
– Чи працює сьогодні система електронного запису? Та як залагодити непорозуміння між пацієнтами, які записалися до лікаря і тими, хто приходить у порядку живої черги?
– Ще у 2019 році ми впровадили електронний запис на прийом. До початку нової хвилі в цьому плані непорозумінь не виникало. Зараз ситуація змінилась. Проблема в тому, що електронний запис дозволяє приймати лише 24 пацієнти на день, більше система не пропускає. Розуміючи всю складність ситуації та збільшення потоку пацієнтів, крім електронного списку, наші лікарі, звісно, приймають і пацієнтів із живої черги.
Наприклад, станом на 8.36 ранку, 9 листопада, на прийом записано вже 133 пацієнти. Це не враховуючи, що будуть записуватися і надалі, і прийдуть ті, хто хоче потрапити до лікаря без запису.
На жаль, ті люди, які завчасно не записалися на прийом, іноді дуже агресивно налаштовані до тих, хто прийшов за записом. Практично щодня виникають скандали, сутички, через те, що «жива черга» не пропускає «записаних» пацієнтів до кабінету, аргументуючи це фразою «Ми тут стоїмо з восьмої ранку!».
Врегулювати ці непорозуміння ми не в змозі, тому на питання «чи працює сьогодні система електронного запису?» кожен має відповісти сам для себе і завчасно потурбуватися про попередній запис до лікаря.
У договорі з НСЗУ чітко прописано, що кожен пацієнт, який записався на прийом, повинен потрапити до лікаря у визначений час. Ми законослухняна організація, і повинні скрупульозно виконувати всі умови договору, в той же час ми не можемо обмежити в доступі до лікарів пацієнтів без запису, тому намагаємось залагоджувати такі ситуації індивідуально. На жаль, зробити це вдається не завжди.
Найбільші черги у первинці виникають у понеділок та п’ятницю вранці. Під кабінетами стоїть просто натовп людей! А вже після обіду, десь близько 13.30, черг фактично немає, лишаються тільки пацієнти на вакцинацію. Мені й досі незрозуміло, чому всім одразу необхідно прийти саме зранку, якщо можна зробити це після обіду, особливо тим, хто приходить отримувати свідоцтво про вакцинацію.
Звісно, в нас є технічна можливість повністю припинити електронний запис на прийом, але тоді почнеться повний хаос і непорозуміння.
Станом на 9 листопада електронний запис на вакцинацію в кожного лікаря первинки розписаний до 29 числа. Запис прийому пацієнтів, котрі звертаються з приводу хвороби, відкритий. Принаймні записатися можна якщо не на той самий день, то на наступний.
– Якщо виникають ситуації, коли до лікаря приходить пацієнт за записом і, наприклад, людина з температурою, яка не записалася, як бути в такому випадку? Адже очікувати в черзі в такому стані досить важко…
– Наші лікарі регулюють потік пацієнтів вручну. Звісно, враховуючи кількість людей на прийомі, зробити це дуже складно, але намагаємося розмежовувати цей процес і ставитися до кожного з розумінням.
– Ви говорите, якщо припинити електронний запис, то почнеться повний хаос. Чому? Чи не простіше стане всім пацієнтам приходити у порядку живої черги?
– Вручну відрегулювати потік пацієнтів, які приходять на вакцинацію, на прийом і за сертифікатом – нереально. Це по-перше. По-друге, частина вакцин, якими ми щеплюємо людей, розраховані на певну кількість людей: Пфайзер на 6 доз в одному флаконі, АстраЗенека – на 10, Модерна (коли була в наявності) – на 15 доз. Тож, за допомогою електронного запису ми регулюємо процес вакцинації. Крім того, така система запису є певною пам’яткою для повторної вакцинації пацієнта. Тобто, людина робить першу дозу щеплення, одразу йде до реєстратури і резервує собі місце для другого щеплення за допомогою електронного запису.
– Чи можна розподілити час для пацієнтів «за записом» і «живу чергу»? Наприклад, записаних приймати до обіду, не записаних – у другій половині дня. Якщо ні, то чому?
– У період сплеску захворюваності це неможливо. По-перше, все одно не всі пацієнти дотримуватимуться часового проміжку, коли їм потрібно прийти. По-друге, у нас фізично не вистачає медичних працівників… Крім того, у пацієнтів із підозрою на коронавірус (а таких чимало і не записаних завчасно на прийом), ПЛР-тести та інші аналізи потрібно брати зранку.
Якщо ж умовно перенести на другу половину дня вакцинацію, частина людей все одно прийде не у визначений час. Та й сам процес вакцинації складається з кількох етапів: треба заповнити інформаційну згоду, через електронну систему охорони здоров’я медики ідентифікують пацієнта, вносять його дані, робиться ін’єкція і потім дані про вакцинацію знову ж таки вносять в електронну базу даних.
Враховуючи те, що цей процес відбувається в усій країні, досить часто система просто «висне» і в результаті нам доводиться вносити дані про вакцинацію до десятої-одинадцятої години вечора, навіть удома. Тому, якщо перенести вакцинацію на другу половину дня, коли ж медикам відпочивати?
– Чимало людей скаржаться, що у первинці пацієнти на вакцинацію та з підозрою на ковід стоять у черзі поруч…
– Більш-менш ми намагаємося розмежувати потоки людей. Прийом хворих проводиться в одному крилі приміщення, вакцинація – в іншому. Ми розглядали варіант, щоб відокремити пацієнтів на здачу ПЛР-тестів через окремий вхід, але в такому випадку людям доведеться стояти в черзі на вулиці, а погода нині цьому аж ніяк не сприяє.
– Тобто, підсумовуючи вищесказане, виходу з ситуації з чергами немає?
– Зараз цю проблему не вирішити ніяк. Так чи інакше, непорозуміння в чергах закінчаться лише тоді, коли сплеск захворюваності піде на спад. За моїми особистими прогнозами, він почне поступово зменшуватися за два-три тижні. І сподіваюся, що у майбутньому ми досягнемо нормальних показників: 90 % пацієнтів за записом і 10 – жива черга. Це найбільш оптимальні цифри, за яких можна планомірно працювати.
Хочу окремо зупинитися на так званих «ковід-сертифікатах» (міжнарородних свідоцтвах про вакцинацію). Протягом дня ми видаємо їх близько 120-140. Це дуже напружена робота, що потребує певного часу. Для цього у первинці виділено два окремих медпрацівника, котрі займаються виключно видачею свідоцтв.
Аби розвантажити роботу медиків, прошу кожного, хто має таку можливість, потурбуватися про отримання сертифікату самостійно через портал чи додаток «Дія». На наших інтернет-ресурсах ми неодноразово розповідали, як це правильно зробити. Варто в цьому плані потурбуватися і про своїх стареньких родичів, котрі не користуються комп’ютером, або ж, у крайньому випадку, замовити свідоцтво про вакцинацію через розроблену форму на сайті Білопільської первинки.
Щодня через цю форму свідоцтво про вакцинацію замовляє близько 15-20 пацієнтів, завдяки яким автоматично зменшуються черги у нашому закладі.
Також вкотре хочу попросити не приходити всім одночасно, вранці. Лікарі первинки ведуть прийом пацієнтів протягом дня, тож аби не вистоювати в черзі по кілька годин, за можливості звертайтеся до лікарів у другій половині дня.
Зараз лікарі та медичні сестри первинки просто падають з ніг. Тому велике прохання до всіх пацієнтів – потурбуватися про попередній запис завчасно і ставитися з розумінням та повагою як до медичного персоналу, так і до записаних пацієнтів, котрі повинні потрапити на прийом до лікаря у чітко визначений час.
Будьте ввічливі та поважайте одне одного.