Микола Березін проаналізував, чому бюджет області недоотримує надходження
Депутат Сумської обласної ради від партії “Відродження”, голова постійної депутатської комісії Сумської обласної ради з питань бюджету Микола Березін переконаний, що демократія – це не хаос, а перш за все колосальна відповідальність органів влади за прийняті рішення, за розвиток регіону. А вирішувати проблеми необхідно виключно у межах вимог Конституції.
На засіданні комісії, на якому обговорювали питання щодо визначення резервів отримання додаткових доходних джерел до місцевих бюджетів області, Микола Березін зауважив, що кожного року в ІV кварталі до обласної ради звертаються керівники районів, міст, ОТГ з одним питанням – обмеженість коштів на виплату заробітної плати працівникам бюджетної сфери. І, як правило, це працівники закладів охорони здоров’я.
“Так, наприклад, в ІV кварталі 2018 року ми з обласного бюджету направили в окремі райони 28 млн.гривень. В цьому році вже деякі райони почали просити кошти уже в першому півріччі. Наша постійна комісія вже декілька раз розглянула питання бюджетів. Я особисто на сесії обласної ради в ІV кварталі 2018 року озвучив депутатський запит, де вказав на головні причини такого стану області, що перш за все є незнання або ігнорування керівниками виконавчої влади та місцевого самоврядування Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», Про державне прогнозування та розроблення галузевих програм, Бюджетного та Земельного кодексів України. Як результат, ми приймаємо програми без вивчення проблем в області, містах, районах, без конкретних завдань, термінів виконання, відповідальних та їх виконання. Підсумки роботи за місяць, квартали по головним показникам не підводяться в розрізі районів, міст, ОТГ.
Як результат, такий стан породжує безвідповідальність влади перед людьми. В запиті і в неодноразових рішеннях постійної комісії з питань бюджету… саме на ці факти зверталась увага. Але у відповіді облдержадміністрації на рішення комісії, і на мій депутатський запит на семи аркушах доказували, що в нас усе добре. І до речі, цю відповідь готували працівники, які ніякого відношення ні до проблем області, ні до проблем людей не мають.
Щодо виконання обласного бюджету резерви в нас є. Це перш за все – земля, ліси, які використовуються, як показує аналіз, не ефективно. На даний момент відсутня повна інформація – скільки і яких земель знаходиться в оренді, який відсоток орендної плати, які розрахункові кошти отримував би район, місто, ОТГ і які фактично отримує. Наша постійна комісія вже вивчала ці питання. Всі пам’ятають Буринський, Охтирський райони. Було проведено безліч нарад, але результат залишається незадовільним. Виконавчі органи особливо на місцях не контролюють використання земель. Ми плануємо знову приступити до вивчення цього питання в найближчий час.
В області постійно зростає недоїмка до сплати до місцевих бюджетів області (в 2018 році – 300 млн, а вже в 2019 – 360 млн.), зростає заборгованість по заробітній платі. Ми зовсім не вникаємо в борги, які мають переробні підприємства перед нашими сільськогосподарськими підприємствами.
Велика кількість структур, які працюють в області, але зареєстровані за її межами, не контролюються ні по спеціальним показникам, в т.ч по сплаті бо бюджету області. Так, наприклад, супермаркети АТБ, ЕКО не сплачують за землю, акцизний збір, за майно. Та і ПДФО теж можна сплачувати по різному. Можна з мінімальної заробітної плати, або ж платити людям до 8-10 % за земельні паї, а в бюджет з 3 %, бо так вказано в договорах оренди.
По області за земельні паї до 40 % оплати – натуроплата. Як вона проведена до бюджету по бухгалтерії і чи сплачено з неї до бюджету області ПДФО – теж питання?
І такі приклади можна приводити неодноразово. Але висновок один: цим місцеві органи влади на місцях повинні займатись в першу чергу, шукати резерви на місцях, а не в обласному бюджеті.
До речі, наш обласний бюджет наповнюється з районів, міст, ОТГ, і якщо за сім місяців з 54 суб’єктів лише 12 виконало план з ПДФО (а це 75 – 80 % всіх бюджетів), то й обласний бюджет виконаний лише на 95 %.
Запропонував рекомендувати головам обласної ради та облдержадміністрації заслухати керівників районів, які не виконують планових показників надходження платежів до місцевих бюджетів на сесії обласної ради та колегії облдержадміністрації.