На Сумщині відсутній контроль за політичною рекламою
На Сумщині ОПОРА констатує відсутність контролю за дотриманням рекламного законодавства у виборчій агітації в регіоні.
З початку виборчого процесу спостерігачі двічі звертались до Держпродпроспоживслужби зі зверненням про можливі порушення законодавства про рекламу в матеріалах передвиборчої агітації. У відповідях установа посилається на відсутність відповідних повноважень. ОПОРА наполягає на тому, що такі дії є порушенням прав споживачів у сфері реклами і публічно звертається до всіх установ та організацій, які можуть вплинути це питання, не допускати порушень законодавства про рекламу під час виборчого процесу.
Йдеться про використання державних символів у матеріалах передвиборчої агітації Юлії Тимошенко та Петра Порошенка. А саме про агітаційні білборди кандидатки на пост Президента України Юлії Тимошенко та поширення буклета, схожого на закордонний паспорт, за Петра Порошенка, які містили елементи Державного Герба України.
У лютому спостерігачі ОПОРИ двічі надсилали офіційні звернення керівництву Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області з проханням вирішити питання щодо припинення порушення прав споживачів у сфері реклами та прийняти рішення про зупинення розповсюдження подібної реклами на території міста Суми та Сумської області.
1 березня ОПОРА отримала листи від управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби у Сумській області про те, що питання розповсюдження інформації, про яку повідомляла ОПОРА, до компетенції Держпродспоживслужби не відноситься. Відомство посилається на ст. 1 Закону України «Про захист прав споживачів», у якому споживач-фізична особа, яка придбаває, замовляє, використовує або має намір придбати чи замовити продукцію для особистих потреб, безпосередньо не пов’язаних з підприємницькою діяльністю або виконанням обов’язків найманого працівника.
Представники центрального офісу Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту прав споживачів підтвердили повноваження даного органу щодо контролю дотримання законодавства про рекламу.
За словами громадської омбудсменки із захисту виборчих прав Громадянської мережі ОПОРА в Сумській області Валентини Волік, представники територіального підрозділу мали всі повноваження розглянути питання щодо даного правопорушення та притягнути до відповідальності винних за розміщення та розповсюдження політичної реклами із використанням державних символів. У Положенні про головне управління Держпродспоживслужби в Сумській області, яке затверджено наказом №564 від 17.07.2017 року зазначено права щодо складання адміністративних протоколів у разі порушення законодавства та прийняття рішень про накладання штрафів на винних осіб.
У законодавстві чіткого визначення щодо порушень політичної реклами немає, а ст. 1 Закону України «Про захист прав споживачів» визначено, що споживач – це фізична особа, яка придбаває, замовляє, використовує або має намір придбати чи замовити продукцію для особистих потреб, безпосередньо не пов’язаних з підприємницькою діяльністю або виконанням обов’язків найманого працівника. Тому представниками Держпродспоживслужби в Сумській області, законодавство про рекламу трактується як інформація, яка розповсюджується з метою формування або підтримки обізнаності споживачів реклами щодо суб’єктів господарювання або товарів, робіт чи послуг.
Виборча омбудсменка подала інформаційні запити щодо роз’яснення повноважень цього державного органу в сфері дотримання законодавства про рекламу.
За словами координаторки спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами в Сумській області Ірини Стегній, наразі незрозуміло, хто захищає державні символи від використання у рекламі в регіоні. «Ми наполягаємо на тому, що використання державних символів у політичній рекламі є порушенням закону про рекламу. І, враховуючи, що вибори є суспільно важливим процесом, усі контролюючі організації та установи повинні згуртуватися, аби унеможливити будь-які спроби порушень під час виборчого процесу. А тому публічно звертаємось до всіх установ та організацій, які можуть вплинути на вирішення цього питання і не допускати порушень законодавства про рекламу під час виборчого процесу»,– зазначає вона.