На Сумщині зафіксували порушення при визначенні місць для розміщення агітації
Спостерігачі ОПОРИ зафіксували випадки можливого порушення законодавства при визначенні місць для розміщення передвиборної агітації та їх облаштуванні. Вибіркова перевірка спостерігачами ОПОРИ локацій, де має міститися передбачена законом реклама кандидатів, підтвердила неналежний стан дошок та стендів у щонайменше 3-х районних центрах і в Сумах.
У січні ОПОРА звернулась до міських рад, які є центрами районів області, із запитом, у якому просила вказати визначені органами місцевого самоврядування місця для розміщення передвиборчої агітації. З 17 міських рад, до яких були направлені запити, від 4-х відповіді до цього часу не надійшли.
Найбільше фактів ймовірних порушень виборчого законодавства стосуються заборони розміщення агітаційних матеріалів та політичної реклами на будинках і в приміщеннях органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій державної та комунальної форми власності”(п.21 ст. 64 Закону України “Про вибори Президента України”).
10 із 10 місць, призначених для розміщення передвиборчої агітації на території Буринської міської ради, є адміністративними будівлями. Так зазначено у розпорядженні міського голови від 28.12.2018 року. Зокрема, місцями розміщення агітації вказуються адмінбудівлі Буринської місьради, Успенського, Олександрівського, Жуківського, Червонослобідського. Воскресенського, Вознесенського, Степанівського та Суховерхівського старостинського округів.
У переліку місць, відведених для розміщення матеріалів передвиборної агітації в Охтирці, вказані ЗОШ № 3, 9, 6 та 11, Центральна районна лікарня, міський центр первинної медико-санітарної допомоги, дитяча художня школа ім. Т.Г. Шевченка, районний будинок культури, управління соціального захисту населення та управління капітального будівництва та ЖКГ Охтирської міськради, міський центр соціальної реабілітації дітей-інвалідів та міський центр соціального обслуговування населення.
Посадовці Лебединської міської ради у відповідь на запит Опори зазначили, що станом на 01.01.2019 року у виконавчому комітеті відсутній документ, який би визначав місця для розміщення обладнання місць.
Фактичними адресами місць для розміщення плакатів, стендів, листівок та інших друкованих матеріалів на території Лебединської міської ради вказані, серед інших, міський центр культури та дозвілля , а також управління праці та соціального захисту населення. Ще 2 локації, де місцева влада дозволяє розміщувати агітацію, – приміщення клубів. Втім, відомості про власників приміщення, чи перебувають вони у комунальній власності, наразі відсутні.
На Краснопільщині, згідно з рішенням виконавчого комітету, визначені 20 місць для розміщення агітації кандидатів на пост Президента України, серед яких вказані приміщення професійно-технічного училища, палацу культури, клубу, райавтодору. У селищі Михайлівське місцем для розміщення агітації вказане приміщення філії Краснопільської ЗОШ., а в с. Осоївка – приміщення НВК. Приміщення школи у Самотоївці та Угроїдах, НВК у с. Чернеччина, приміщення лікувального закладу у Краснопіллі теж зазначені у переліку як місця для розміщення відповідної інформації.
До списку місць під агітацію на Ямпільщині включені дошки двох місцевих шкіл, залізничного вокзалу та сільського клубу.
2-5 лютого спостерігачі ОПОРИ вибірково оглянули місця в Сумах, Глухові, Шостці, Конотопі Ромнах, де, згідно з законодавством, мають розміщуватись агітаційні матеріали. За висновками ОПОРИ більшість з оглянутих стендів та дошок знаходяться у неналежному стані: зношеність самих конструкцій, відсутність відповідних написів, які ідентифікують це місце як локацію саме для матеріалів агітаційної тематики, засилля комерційної реклами. У деяких місцях, визначених розпорядчими документами, відповідних стендів та дошок спостерігачам ОПОРИ знайти не вдалось.
За 15-ма з 45 адрес, передбачених розпорядженням міського голови під агітацію у Сумах, які оглянули спостерігачі, дошки переважно збереглись, однак усі вони зайняті приватною та комерційною рекламою, не ідентифікуються як місця для розміщення передвиборної агітації, а за деякими адресами (наприклад, пл. Покровська, 8) відповідного стенда або дошки знайти не вдалось.
За словами начальниці управління та експлуатації департаменту інфраструктури Сумської міської ради Тетяни Власенко, нині підприємства по обслуговуванню житлового фонду проводять роботи над приведенням місць для розміщення агітації у належний стан. “У тих місцях, де дошки відсутні, будуть виготовлені нові. Решта – пофарбовані, матимуть відповідний напис. Крім того, будуть введені корективи кількості місць для агітації. В тих місцях, де розміщувались дошки під час попередніх виборів, але при інспектуванні встановлено недоцільність такого розміщення, з переліку будуть прибрані. З 45 місць планують залишити 38”, – зазначила посадовець.
Головна проблема, з якою стикається місто під час цієї роботи, це небажання мешканців об’єднань співвласників багатоквартирних будинків або у тих, хто вже визначився з управителем, фінансувати ці роботи самостійно. Наразі цей діалог триває.
“Факти, пов’язані з порушенням термінів облаштування місць та можливих порушень з визначення цих локацій під агітацію є, за нашими спостереженнями, масовим явище в регіоні загалом. Тому ми, підготували звернення до керівництва згаданих міських рад негайно переглянути місця для розміщення агітаційних матеріалів та якнайшвидше облаштувати їх відповідно до чинного законодавства. Хоча загалом цей інструмент є застарілим залишком радянськості, адже нині існує чимало нових ефективних способів донесення інформації. Однак наразі це норма закону і має виконуватись”, – зазначила координаторка громадянської мережі ОПОРА Ірина Стегній.
Як зазначив радник з юридичних питань Павло Романюк, окрім зазначених порушень, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, зокрема Ямпільська, Великописарівська селищні ради, помилково вважають правомірним відведення місць для розміщення агітаційних матеріалів відповідно до їх рішень за попередні вибори. Звертаю увагу, що Закон не передбачає можливості зазначеним органам керуватися своїми рішеннями, що стосуються інших типів виборів, та визначає чіткі строки для визначення та обладнання місць для розміщення агітаційних матеріалів на виборах Президента України. Невиконання або неналежне виконання зазначеної вимоги може бути підставою для звернення до суду, зокрема й для відновлення (забезпечення реалізації) пасивного виборчого права – права на проведення передвиборчої агітації суб’єктами виборчого процесу.