“Простір Покордоння”: У Могриці на Сумщині завершується ленд-арт симпозіум
Ленд-арт симпозіум “простір Покордоння” збирає у Могриці митців з 1997 року. У 2021 році 80 учасників приїхали з Київщини, Львівщини, Харківщини та з Вінницької області. Є й один учасник зі Сполучених Штатів. Щороку для симпозіуму обирають тему. У 2021 вона звучить так – “Бездоганний матеріал”.
“Художник-лендартист у будь-якому випадку працює з матеріалами, що оточують його: вода, вітер, крейда, земля, глина, каміння. У самій назві присутня якась тактильність, вона оціночна, ти відчуваєш, що тобі задається планка, що цей матеріал має бути бездоганний. Мистецтво ленд-арту – це мистецтво, що створюється з природних матеріалів, в яких художник вибудовує відносини з навколишнім середовищем”, – говорить модератор ленд-арт симпозіуму Єгор Анцигін.
Маргарита Журунова – художниця з Вінниці. Над арт-об’єктом працює спільно з колегою Богданом Локатирем зі Львова. До Могриці приїжджають щорічно з 2016-го.
“Оскільки ідеальний матеріал Могриці – це крейда, а ідеальна форма – це куля, ми вирішили зробити ідеальний об’єкт. Ще будемо зараз експериментувати з цією формою, з кар’єром”, – говорить Маргарита Журунова.
Вінницький митець Олександр Никитюк працює над “Ефімерністю”.
“Це буде авторський римейк, бо подібну роботу я робив на кордоні з Польщею. І тут ми знаходимось на кордоні з Росією. Цей проєкт я роблю не тільки для Могриці, а і для литовського онлайн-бієнале “Земля доторканна”. Синій колір – це небо, і синій колір цього трикутника, все це разом буде перегукуватися і розповідати про священність цієї землі”, – каже учасник симпозіуму Олександр Нинитюк.
Ще один часник симпозіуму Юрій Єфінов каже, що тут вони працюють не лише з натуральним матеріалом, але й з відео та звуком.
“Я записував звуки довкілля у Могриці, але це були не бджоли, не комахи – це були люди, митці, що працювали тут на Могриці. Ідея була в тому, що довкілля – це ми і є”, – каже митець.
Крім створення арт-обєктів, цьогорічний симпозіум має й освітню складову. Для митців організовують лекції. Борис Філоненко, наприклад, розповідав про роботу мистецтвознавців і комунікацію між критиками та художниками.
“Є такий художник – Роберт Смітсон, що вважається засновником і винахідником ленд-арту, з його ім’ям пов’язані найвпізнаваніші роботи ленд-арту. З іншого боку, він працював в 70-ті роки, пройшло півстоліття, і молоді художники критично ставляться до того, щоб постійно відсилаються до його персони. У якості провокаційного жесту я вирішив поділитися своїми враженнями від практики цього художника, чому я вважаю, що Р. Смітсон є досі цікавим”, – розповідає лектор та мистецтвознавець Борис Філоненко.
Завтра, 6 липня, щорічний ленд-арт симпозіум завершиться і відбудеться відкрита презентація його результатів. А в серпні організують звітну експозицію.