Вчора
Не доносять до баків: Охтирчани масово викидають сміття там, де їм заманетьсяФОТО
«Укрзалізниця» знову скасувала потяг «Київ-Шостка»?
“У місті немає хазяїна”: Сумчани скаржаться на слизькі тротуариВІДЕО
Сумський футболіст вирушив на збір “Динамо”
У Сумському районі хочуть відремонтувати школу за 46 мільйонів та надати їй новий статус
Сумські рибалки розказали, чи не бояться виходити на лід посеред водоймВІДЕО
Минулого року охтирчани отримали пільг та субсидій на 112 млн гривень
Губернатор Сумщини заробив за місяць більше 130 тисяч гривень зарплатні
Які послуги мають надавати в лікарнях Сумщини безкоштовно при травмах?
Шкільний скандал у Сумах: батьки другокласників заявляють, що над дітьми знущаютьсяВІДЕО
Як школи Сумщини переходять на здорове харчування
Сумщина наближається до “червоної” зони карантину
У Глухові похилилася електроопораФОТО
На Сумщині вакцинували більше 100 тисяч жителів, старших 60 років
Сумщина відвезла за кордон товарів на 938,9 млн гривень
Сумщина – серед областей із найменшою кількістю зареєстрованих підприємців
За добу до лікарень області госпіталізували 38 жителів із коронавірусом
На Сумщині продали більше 5 тисяч земельних ділянок
Серед усіх керівників обласних центрів мер Сум виконав найменше обіцянок
Голова Липоводолинської ОТГ про місцеву мафію: “Під цією сволотою буде земля горіти”
На Конотопщині лісівники підгодовують диких тварин
На Сумщині стартував перший тур додаткової вакцинації проти поліомієліту
Підрозділи поліції Сумщини поповнилися курсантами
Сумчани стали більше травмуватися
У Конотопі п’яний водій хотів відкупитися від поліції за 5 тисячВІДЕО
Охтирчанин отримав 3 місяці арешту за вкрадений «Кіндер-сюрприз»
Печи для пиццы – основные виды
У Ромнах рятувальники відновлюють дах психлікарні після буревіюФОТО
На Сумщині у білоруски вилучили заборонені пігулки
За 16 січня «АМК РЕМ-БУД» обробила протиожеледною сумішшю 252 км автошляхів

Кримчанин переїхав на Сумщину і відкрив авіамодельний гурток

Жителі села Перемога, що на Глухівщині, уже звикли до його появи в небі на саморобних літальних апаратах. Проте диваком цього чоловіка ніхто не вважає, адже люди знають – це професійний авіамоделіст та льотчик.

Безумовним авторитетом він є і для своїх вихованців, яким відкриває таємничу завісу в найромантичнішу для будь-якого хлопця мрію  – підкорити небо. Про те, як він опинився в наших краях, про заняття з дітьми та багато іншого говоримо з керівником авіамодельного гуртка МЦПО Глухівської міськради Юрієм ТОЛСТИМ.

– Юрію, Ви – кримчанин. Як так вийшло, що переїхали в наші краї – аж на північ Сумщини?

– Так. Родом я з Феодосії. Приїхав до Перемоги на Глухівщину після одруження. Це рідне село моєї дружини.

– А де навчалися літати?

– У Криму закінчував звичайну середню школу. Але не зовсім звичайну. Два її останні класи були за напрямом льотної підготовки. Є навчальні заклади з англійським чи математичним напрямком, а у нас була школа льотної підготовки. Серед інших у 10 та 11 класах у нас були такі дисципліни, як «літакокерування», «штурманська підготовка», «метеорологія». Якщо коротко – зі шкільної парти нас із однокласниками вчили керувати літаком.

– Тобто після школи Вам можна було вступити до профільного навчального закладу і продовжувати льотну справу?

Так. Але якось так вийшло, що освіту я отримав за фахом «електронщик». Проте справу для душі ніколи не полишав. Із 2003 року самостійно літаю на планері, літаку, дельтаплані, параплані.

Навчився літати на чеському навчально-тренувальному планері, який називається «Бланік Л-13». Це літак без двигуна. Він підіймається у небо за допомогою спеціальної лебідки, як повітряний змій, або за допомогою спеціального літака-буксира, а далі відчіплюється. Потім був чотирьохмісний літак «Вілга» –  буксировщик для планерів. Паралельно літав на параплані, дельтаплані. Освоїв мотодельтаплан.

Якийсь час працював техніком на навчальному аеродромі в Криму. Він називається «Центр планерного спорту «Коктебель». Далі переїхав до Києва, потім до села Перемога. Почав вести гурток авіамоделювання в Глухові. Поступово збирав усе необхідне, щоб продовжувати літати. І досить швидко знову піднявся в небо.

– Коли Ви прийшли в наш Центр позашкільної освіти. Якою була матеріальна база для початку функціонування гуртка?

– Її взагалі не було. Гурток на 99 відсотків утримував за власний кошт. Крім столів там нічого не було. Щоправда, директор закладу мені спочатку допоміг. За кошти центру збудували один планер, мені надали пульт. А потім купив власну апаратуру і почав збирати на гурток усе своє.

– Зараз Ви паралельно ведете заняття в Глухові та в Перемозі. Чому виникла така необхідність?

– У селі придбали те, що мало б бути в Глухові, але так і не з’явилося. Тут слід без перебільшення відзначити: все, що ми змогли у Перемозі, – завдяки нашому старості Олександру ПОЛЯТИКІНУ. Він знайшов спонсорів, вирішив усі питання з приміщенням для гуртка, завжди підтримує, цікавиться. Скажу так, аби не староста – нічого б не було!

– Спонсор? Цікаво, хто це?

– Він побажав не озвучувати своє ім’я. Людина не хоче піаритися на хорошій справі, а просто робить її від душі!

– Знаю, що деякі глухівчани тепер приїздять на гурток у Перемогу. Що ж там такого є?

– Усе, що має бути для якісної роботи гуртка. Апаратура управління моделями, акумулятори, квадрокоптери, комп’ютери зі спеціальними авіамодельними програмами-симуляторами. До комп’ютера підключається авіамодельний пульт і спеціальна програма-симулятор. Діти спочатку навчаються літати в цій програмі, а потім знайомляться з навчальною моделлю радіокерованого літака. Так вчитися просто і наочно.

– Які конкретно знання та вміння отримують ваші вихованці?

– Керувати безпілотником, будувати моделі, працювати з різними матеріалами – деревом, пінопластом, композитними матеріалами, склотканиною. Також вчаться працювати на комп’ютері в програмі креслення та 3Д-моделювання. Так можна збудувати будь-яку деталь, починаючи від болтика і закінчуючи складними механізмами. Я взагалі намагаюся вчити дітей креслити не на папері, а в програмі 3Д-моделювання. Папір відходить у минуле.

– Юрію, але ж Ви самі вчилися зовсім за іншими принципами. Технології безперервно йдуть вперед. Де підвищуєте кваліфікацію?

– Виключно самостійно та у колег. У наш час інтернету це елементарно.

– З якого віку можна записуватися до Вашого гуртка? Та чи багато охочих?

– З першого класу і до 18 років. Зараз у мене 4 групи. Охочих багато. Одні приходять, інші йдуть. Постійних не так багато, але хто в нашій команді довго – це справжні фанати.

– А чи мають Ваші вихованці якісь досягнення?

– Так. Наші діти неодноразові чемпіони області та України з авіамоделювання. Наприклад, Роман Бабко і Саша Масльонко – вони вибороли бронзу на чемпіонаті України серед школярів з повітряного бою. Один в якості пілота, інший – механіка. А ще Роман здобув ІІІ місце у класі експериментальних моделей.

– А вихованці гуртка можуть самостійно підійматися в небо?

– Ні. Таку відповідальність я на себе не беру. Діти не літають. Я з ними займаюсь авіамоделізмом. Покатати на параплані можу. На це маю всі офіційні дозволи.

– Що з літальних апаратів зараз є у Вашому власному авіапарку?

– Парамотор. Це такий собі ранець з двигуном, який одягається на спину, чіпляється крило типу парашуту. З ніг розбігаєшся і злітаєш. Все інше, що було, я продав, бо зараз будую новий двомісний апарат.

– Використовуєте свою техніку виключно для прогулянок?

– Так. Це наче повітряний мопед. Поганяти…

– А чи плануєте пропонувати охочим такі платні прогулянки? Краєвиди Глухівщини з висоти – неймовірні…

– Щодо краєвидів згоден. Але катати людей – ні, не хочу цим займатися.

– Скажіть, а чи багато на Сумщині таких спеціалістів, як Ви?

– Досить багато, вважаю. Але кожен займається своїм. Хтось – ракетами, хтось авіамоделізмом. Є кордові моделі, є вільнолітаючі, є радіокеровані. У мене, наприклад, радіокеровані авіамоделі.

– Ви вважаєте авіамоделювання перспективним напрямком?

– Це професія майбутнього! Безпілотники, безпілотна авіація наразі активно розвиваються – від спостережних авіапілотників і до безпілотників для обробки полів.

– Справді? Зараз це вже реально?

– Звісно. У мене є знайомий, який за допомогою безпілотника обробляє поля в Бахмачі Чернігівської області. Так от він на своєму досвіді переконався, що цей апарат є набагато ефективнішим, аніж літак, бо працює вночі. Наприклад, з 4 вечора і до 9 ранку, а мотодельтаплан чи літак не може так працювати, бо вночі нічого не бачить, а в день  піднімається вітер або якась термічна активність… А через те, що  крапля, яку він розбризкує, дуже дрібна, її може здути або випарується. Це малоефективно.

– Юрію, а що Вам особисто хотілось би для покращення роботи гуртка?

– Не тільки мені, а й усім вихованцям та їх батькам хочеться нормального фінансування. Зараз нам не виділяють майже нічого. Все з власної кишені та на ентузіазмі. Отримуєш мінімалку і її вкладаєш у гурток. Для дітей він безкоштовний. Але дуже хочеться, щоб на нас звернули увагу.

– А яка Ваша професійна мрія?

– У планах у мене – збудувати літак. Ну як у планах – уже в роботі. У Перемозі лежать крила на нього. Щось сам роблю, щось купую…

– Яку найбільшу відстань Ви подолали на своїх літальних апаратах?

– Якщо чесно, ніколи не рахував. Ну вже тут на мотопараплані літав з Перемоги до Кролевця…

– Ого! Люди, мабуть, дуже дивувалися Вашій появі в небі?

– Та ні. У нашому селі до мене вже всі звикли. А далі… Над лісом та полем навряд чи хто побачить. Зате я в небі бачу таку красу, що не розказати. Глухівщина, Сумщина –  дуже красивий край. Словами описати важко – треба тільки відірватися від землі й побачити на власні очі!

7 днів

Поділитися в соціальних мережах
Вчора
США і ЄС передумали відключати Росію від SWIFT, готують інші санкції – Handelsblatt
В Україні спростили процедуру вакцинації підлітків проти COVID-19
Лавров заявив, що плану “Б” замість мінських угод немає
Чиновник Держмитслужби збив на смерть 90-річну бабусю
Нинішня хвиля COVID-19 може стати останньою, яка потребує обмежень – голова Pfizer
Арешт або 1 мільярд: прокурори озвучили суду свої вимоги щодо Порошенка
Майже всі сайти, які постраждали від кібератаки, вже працюють – Держспецзв’язку
“Газпром” не забронював додаткові транзитні потужності через Україну і Польщу на лютий
Bellingcat оскаржує в російських судах її зарахування до “іноагентів”
Книги та кіно: українці вже витратили 1,5 мільярда з “єПідтримки”
У Львові прооперували чоловіка, який через зігнуті ноги ходив лише навприсядки
Знайшли убитим 11-річного хлопчика, який зник наприкінці серпня на Запоріжжі
Нафта зросла до трирічного максимуму: причини
Військовий облік жінок: Міноборони готує зміни і не планує штрафів цього року
СБУ відреагувала на заяву Лукашенка: фейк і частина інформаційної війни
Ілон Маск запропонував план, як врятувати людство від масового вимирання на Землі
Газпром намагається підвищити ціну на газ для Польщі “заднім числом”
Делегація Конгресу США прибула в Україну
Десять найзаможніших людей у світі за пандемію подвоїли свої статки
Порошенко приїхав до судуФОТО
В Африці вчені виявили найстарішу “соцмережу”, якій понад 50 тис. років
ДБР: Демчишин перебуває в міжнародному розшуку у справі про вугілля з ОРДЛО
Порошенко каже, що за ним стежать сотні людей за мільйони гривеньВІДЕО
Відтепер газети й журнали в Україні мають виходити державною мовою
Кібератака: У страховій кажуть, що наразі неможливо придбати Автоцивілку в електронному вигляді
Данія додатково виділить 22 мільйони євро на безпеку України
На Полтавщині палала АЗС: мікроавтобус врізався у цистерну з газом
В Україні – 5 тисяч випадків Covid за добу
Франція посилила обмеження для невакцинованих від коронавірусу
Петро Порошенко прилетів до Києва: уже виступає перед прихильниками