На Сумщині оператора ринку оштрафували на 40 тисяч
З 20 вересня 2019 року система безпечності харчової продукції НАССР має бути впроваджена на усіх українських підприємствах, в тому числі і малих потужностях, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та обігу харчових продуктів.
Багато операторів ринку сподіваються, що придбавши «пакет документів про впровадження НАССР», вони зможуть працювати без проблем і надалі. Таких «підприємців» чекає розчарування, оскільки система має ефективно працювати на кожному етапі виробництва та обігу харчових продуктів.
Головним управлінням Держпродспоживслужби в Сумській області здійснюється системний контроль за впровадженням операторами ринку системи НАССР і її належним функціонуванням та вживаються заходи реагування до порушників.
Так, зокрема, державними інспекторами Головного управління проведено аудит постійно діючих процедур, заснованих на принципах НАССР одного з підприємств, що провадить свою господарську діяльність у м. Охтирка Сумської області. В ході проведення аудиту було виявлено, що система НАССР впроваджена на потужності, функціонує з порушенням вимог наказу Мінагрополітики №590 від 01.10.2012 (далі – Наказ №590). За результатами заходу контролю був складений акт та виданий припис оператору ринку щодо приведення системи НАССР у відповідність до діючого законодавства.
Однак за результатами перевірки стану виконання припису було виявлено, що припис оператором ринку виконаний не в повному обсязі, зокрема були виявлені наступні невідповідності:
- схема організації потоків руху неперероблених, частково перероблених та перероблених харчових продуктів, предметів та матеріалів, що контактують з харчовими продуктами, в тому числі пакувальних матеріалів, персоналу, відвідувачів не відповідає дійсності (Підпункт 2.5.2 пункту 2.5 розділу II наказу № 590);
- не визначено належним чином ризики, які можуть виникнути під час використання води, не розроблено і не впроваджено достатні контрольні заходи для уникнення забруднення від використання води (Підпункт 2.8.3 пункту 2.8 розділу II наказу № 590);
- частоту проведення застосовуваного оператором ринку виду прибирання, миття чи дезінфекції визначено, але оцінка ризику не охоплює всі види прибирання. Під час заходу контролю було виявлено, що в кімнаті зберігання сипучих продуктів бруд від мильного розчину, розсипана гречка, рис, валяються залишки целофанових пакетів, пакети-вкладки, пластикові цінникотримачі. Під піддонами на яких зберігаються цукор-пісок та рис підлога липка зі значним нашаруванням бруду, залишками гречки, рису, гороху, макаронів та личинками комах (Підпункт 2.9.4 пункту 2.9 розділу ІІ наказу № 590);
- процедура перевірки миття та дезінфекції не є ефективною, виявлено бруд, пил між кахелем та на підлозі у приміщенні для зберігання круп (Підпункт 2.9.5 пункту 2.9 розділу II наказу № 590);
- процедури застосування, чистки і прання спецодягу та взуття не розроблено на підставі оцінки ризику та не впроваджено (Підпункт 2.10.3 пункту 2.10 розділу II наказу № 590).
- не всі види шкідників, характерні для даного оператора ринку визначено. Не ведеться результативна боротьба із шкідниками. В коридорі на стінах наявна значна кількість мух, комарів, дрозофіл, молі трьох видів та інших комах. Сприяє їх появі відсутність захисної сітки на вентиляційному отворі, щілини між дверима в торговий зал (Підпункт 2.12.1 пункту 2.12 розділу II наказу № 590; пункт 4 частини першої статті 49 ЗУ № 771/97-ВР);
- повний опис усіх харчових продуктів не надано (Пункт 3.9 розділу ІІІ наказу № 590);
- блок-схеми технологічного процесу щодо кожного харчового продукту, не охоплюють усі етапи його виробництва та обігу та не повністю відповідають дійсним технологічним процесам. В блок-схемі зазначено процеси приймання, зберігання, додаткова (передпродажна) підготовка продукції (розтарювання, нарізання, фасування) та реалізація. При цьому етап маркування, зберігання після підготовки та/або зберігання чи пропонування до реалізації не зазначені (Пункти 3.16, 3.19 розділу ІІІ наказу № 590);
- ідентифікацію та аналіз небезпечних факторів щодо кожного харчового продукту на кожному етапі технологічного процесу його виробництва та/або обігу, не проведено повністю;
- процедури валідації та верифікації (перевірки), які дозволяють встановити, чи система НАССР працює правильно і ефективно, не впроваджено (Пункт 3.25 розділу ІІІ наказу № 590; пункт 6 частини третьої статті 21 ЗУ № 771/97-ВР).
За фактом неусунення раніше виявлених порушень згідно виданого припису, був складений протокол та застосовані штрафні санкції до оператора ринку в розмірі 40 тис. грн.
Однак, оператор ринку з виявленими порушеннями не погодився та оскаржив постанову про застосування штрафних санкцій до суду.
В ході розгляду Головним управлінням було доведено законність та обґрунтованість проведених заходів державного нагляду та застосованих штрафних санкцій. У зв’язку з чим, рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва дії та рішення Головного управління були визнані законними, а в задоволенні позовних вимог оператора ринку було відмовлено повністю.