Сумчани частіше їздитимуть у маршрутках, мов оселедці в банках
Напередодні проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах громадська експертна комісія (ГЕК) з питань транспорту стисло нагадує мешканцям, які зміни чекають на них.
«Представники ГЕК з транспорту й активісти неодноразово зверталися до виконкому з пропозиціями, що дозволили б, якщо не поліпшити, то хоча б ще більше не погіршувати стан транспортних перевезень у місті. ГЕК з питань транспорту на громадських засадах виконала великий обсяг роботи з підготовки проектів змін до умов конкурсу та договору. Але всі наші напрацювання виявилися цілковито непотрібними», – розповідає голова громадської експертної комісії з питань транспорту Володимир Ведмедєв.
Однією з найголовніших втрат громади є те, що у новому договорі не передбачаються жодні штрафні санкції до перевізників у разі невиконання ними умов договору. У чинних реаліях лише застосування штрафів в адекватному розмірі змусить перевізників, наприклад, їздити у вечірній час за певними маршрутами.
Чи побачать сумчани новий транспорт, чи продовжуватимуть їздити на тому, де на ходу відкручуються колеса, нині залежить винятково від доброї волі перевізників, бо вимоги мати лише новий транспорт або його оновлювати, умови транспортного конкурсу не містять. Виконкомом була відкинута й альтернативна пропозиція активістів щодо щорічної заміни рухомого складу всього лише на 10 %.
Загальна ж кількість рухомого складу скорочується до 313 одиниць. Це означає, що містянам, які й зараз часто-густо їздять, наче оселедці в банці, доведеться ще більше ущільнитися.
Крім того, скорочена й пасажиромісткість самих автобусів, бо теперішні умови конкурсу не містять вимоги наявності на маршрутах автобусів понад 40 місць, хоча б в обсязі не менше ніж 25% від загального рухомого складу маршруту, як це пропонувала експертна комісія. А отже, після проведення конкурсу, перевізники матимуть повне право прибирати менш вигідні їм дизельні автобуси, замінюючи їх «Рутами» місткістю від 23 пасажирів.
Відкинута пропозиція ГЕК і щодо подовження роботи транспортних засобів до опівночі, замість пропонованої в умовах десятої години вечора.
Містяни будуть позбавлені й доступу до даних відео-контролю, який здійснюватиметься винятково за бажанням перевізника. Об’єднавши напрямок GPS/GPRS- контролю із системою відеоспостереження можна було не лише відслідковувати рух транспортних засобів онлайн, а й отримувати дані реального пасажиропотоку, тим самим, не дозволяючи перевізникам маніпулювати цифрами під час розрахунку ціни проїзду.
Не враховані в договорі й потреби людей з обмеженими фізичними можливостями. Для їхньго перевезення пропонується на кожному маршруті застосовувати один автобус, що має відповідний сертифікат. Але далеко не всіма машинами з таким сертифікатом насправді можуть скористатися візочники: не дозволяє висота розташування майданчику та кут нахилу відкидного пандусу. У договір достатньо було додати вимогу низького рівня підлоги для таких автобусів, щоб вирішити це питання.
Зрештою, після проведення транспортного конкурсу, на сумчан чекає неминуче підвищення ціни проїзду в маршрутках. Зараз перевізники знаходяться на тимчасових договорах, а після укладення постійних договорів ніщо не заважатиме їм подавати нові розрахунки ціни, де буде визначений пасажиропотік, до контролю підрахунків якого громада знову не матиме стосунку.
«Оскільки, потураючи перевізникам, влада не врахувала інтереси мешканців Сум, активісти та представники експертної комісії були змушені звернутися до суду з проханням скасувати рішення про проведення конкурсу на перевезення», – підсумовує заступник голови ГЕК з питань транспорту Дмитро Шестерньов.