Як заробив на “Бентлі” екс-очільник Сумської митниці?
У листопаді минулого року на митниці створили новий структурний підрозділ – Чорноморський. Це об’єднана митниця Херсонської та Миколаївської областей. Обов’язки її керівника нині виконує Олександр Шуцький, який до цього очолював Сумську митницю.
За останні роки родина Олександра Шуцького володіла автопарком із BENTLEY CONTINENTAL вартістю близько 40 тисяч доларів, BMW X5 (20 тисяч доларів) , AUDI 8N TT (20 тисяч доларів), MERCEDES-BENZ GLE 320 (20 тисяч доларів), MERCEDES-BENZ GL 350 (40 тисяч доларів), MERCEDES-BENZ GL 550 (30 тисяч доларів), RANGE ROVER (35 тисяч доларів) та водний катер щонайменше за 20 тисяч доларів. Проте, відповідних доходів у родини журналісти не знайшли, розповідає Bihus.info.
«Вы думаете, мне не стыдно ездить на бентли?! Вы думаете, мне сейчас не стыдно владеть дорогим автомобилем?!», – говорив Олександр Шуцький у інтерв’ю, коли очолив Сумську митницю. Тоді він зазначав, що автівки придбав до того, як почав працювати на митниці: «Если мы говорим про госслужбу, то, прошу прощения, я не в 2016-ом году её приобрел. Из все транспортные средства, которые у меня находятся, BMW, Бентли, о которой все говорят, – все куплены не на госслужбе».
«І, здавалося б нічого дивного – пішла багата людина працювати на митницю із зарплатою в 12 тисяч. Але офіційно жодного бізнесу у Шуцького немає і не було, – зауважає журналістка Bihus.info Валерія Іванова – До роботи на митниці Щуцький також працював на держслужбі – начальником управління забезпечення ДСНС та у Мінекономрозвитку. А офіційно між ДСНС і митницею, а це 5 років, Олександр Шуцький не заробив нічого. І саме у цей час у нього з’явилася більшість вищеперерахованого майна».
Ось так він прокоментував це в інтерв’ю:
-А чим Ви займалися між ДСНС і митницею?
-Бізнесом.
-5 років?
-Так.
-Ви працювали на якийсь бізнес? Бо офіційно у Вас ніякого бізнесу немає.
-Ну, скажімо, так.
-А де саме?
-У холдингу.
-За ці 5 років, що Ви не працювали ні на ДСНС, ні на митниці Ви не заплатили жодної копійки податків. Тобто, Ви ухилялися від сплати податків? Правильно я розумію?
-Чому? Ні. Там же ж не вказано, що я десь працював.
-Але ж Ви тільки що сказали, що працювали у приватній фірмі.
-Консультував.
-І не платили податку?
–Не пам’ятаю, чесно. Як всі люди на той час якось виживали. У кожної людини, яка займається бізнесом, чи не займається, є якісь складнощі у житті, якось виживає.
Окрім консультувань холдингу, який Олександр Шуцький не називає, і який, судячи з усього, непогано за консультації платив, консультував він ще й двох приватних осіб, за що у 2015 році, судячи із декларації Шуцького, отримав по 140 тисяч гривень. Обидва пов’язані із корупційними схемами на митниці. Перший із них – радник Міністра внутрішніх справ Арсена Авакова Михайло Апостол. У 2018 році благодійні фонди Михайла Апостола отримали від митниці конфіскат – італійське взуття, брендовий одяг і сумки на півтора мільйони гривень. Отримали безоплатно. Так вирішила комісія при митниці, яка розпоряджається конфіскатом. Ці ж благодійні організації фігурують і в розслідуваннях СБУ. За даними слідства, вони завозили в Україну комерційні товари під виглядом гуманітарної допомоги.
Друга людина, від якої Олександр Шуцький отримав грошову транзакцію, – теперішній голова Вінницької ОДА Віталій Коваль, який на момент, коли Шуцький надавав йому свої консультації, був гендиректором приватної компанії «ІНВЕСТТРЕЙДСЕРВІС». Фірма займається продажом зерна, транспорту і техніки. Слідчі встановили, що компанія занижувала у митних деклараціях вартість продукції і так ухилялася від сплати податків.
На питання «Що радив митник директору компанії, яка за версією слідства занижувала вартість товарів на митниці та засновнику фонду, якому безоплатно віддають тонни контрабанди», Олександр Шуцький відповів наступне:
-Я бізнес консультував. Я вважаю, що достатньо успішно. А Михайла Апостола я уже, якщо чесно, і не пам’ятаю.
-А хоч приблизно, що Ви радили?
-Все по бізнесу. Своє бачення…
А ось так на своїй сторінці у Фейсбуці Олександр Щуцький прокоментував розслідування Bihus.info:
“Журналісти bihus.info попросили прокоментувати ситуацію з корупцією на митниці. Мені приховувати нічого, тому я завжди відкритий до спілкування з журналістами. Але дивують спроби пов’язати моє минуле і минуле моєї сім’ї з корупцією на митниці за всі роки і бажання приписати мені усі смертні гріхи, які тільки є або були там. Я щиро поважаю прагнення журналістів розслідувати реальну ситуацію в цій сфері, але, щоб припинити спекуляції на цю тему, пов’язані з моїм ім’ям, готовий публічно відповісти на всі питання.
Бізнес до роботи на митниці. Я прийшов на митну службу в кінці 2016 року. До цього часу займався бізнесом. У 2010 році через розбіжності з партнерами я вирішив вийти з бізнесу. Це було важке рішення, але я про нього не шкодую. Робота в бізнесі дозволила мені почувати себе фінансово незалежним, а одним з результатів стало придбання Bentley в 2008 році. Але, повторюся, купівля машини була зроблена ЗАДОВГО до роботи на митниці і навіть ДО мого виходу з бізнесу. Тому акцентувати на цьому увагу і говорити, що я “сколотив” на якихось там схемах на митниці розбагатів, в результаті чого “скупив собі автопарк елітних авто” – маніпуляція у чистому вигляді.
Після виходу з бізнесу кілька років я не працював, чого теж не приховую, хоч це останнє, про що публічно хотілося б говорити. Тому в декларації 2016 року, перед конкурсом на держслужбу, крім невеликих консультацій, декларувати не було чого. Але так як Bentley на той момент був серед мого майна, він був внесений до декларації, поряд з автомобілем дружини. Куплені вони були не в 2015 році, а задовго до цього. Але я вже стільки разів про це говорив, що не розумію, чому ця тема до сих пір викликає питання.
Робота помічником нардепа. Я дійсно консультував депутата сьомого скликання Михайла Апостола, дохід від яких вніс у декларацію за підсумком 2015 року. Але моє консультування Апостола жодним чином не могло бути пов’язано з роботою митниці від слова зовсім, так як я до того моменту не те, що не працював там, навіть подумати про це не міг. Так як Апостол був ще радником міністра МВС Арсена Авакова, за теорією змови я нібито консультував і його на цей предмет. Але ці вигадки не те, що коментувати, про них говорити навіть смішно. Ніякого зв’язку між Апостолом і митницею, і, тим більше, Аваковим і митницею – не було. У цій історії немає ні найменшого факту, крім перерахування прізвищ. У цьому ж зв’язку дивними є й спроби зв’язати мене і Віталія Коваля, якого я консультував в тому ж 2015 році. Не шукайте сенсацію там, де її немає. Ніяк інакше, крім, як втратою часу, це не закінчиться.
Автомобіль дружини. По-правді, я б не робив публічних заяв, якби це не почало стосуватися сім’ї. Моя дружина вже 17 років займається сімейним бізнесом з батьком і братом по виробництву блоків живлення. Їх обладнанням користуються безліч великих українських компаній. Я ніколи не мав відношення до цього бізнесу і до сих пір захоплююся дружиною, яка розібралася в тонкій інженерній роботі і стільки років успішно розвиває бізнес зі своїм батьком. Автомобіль вона придбала сама, завдяки своєму бізнесу і взявши на суму, якої не вистачало, кредит в банку. Цьому є всі докази, виписки і т.д., було б бажання перевірити. Тому подавати цю історію в прив’язці до мого імені – спроба поставити мене поруч з “шаблонними” корупціонерами.
Звичайно ж, це не всі, але одні з найчисельніших питань, якими мене атакують останнім часом. Але в світлі того, що відбувається дивує навіть не це, а те, чому не говорять про результати нашої роботи? Наприклад, про контрабанду чорногорського токсичного піску, поставки якого наша митниця зупинила? Європа бореться з брудом, а контрабандисти ввозять її сюди, перетворюючи Україну на звалище європейських відходів. Вартість операції, яку ми запобігли – близько 50 млн євро. Якби ми всі “по вуха в корупції”, про яку так багато зараз пишуть, зупиняли б ми такі великі поставки?
Або недавня ситуація з спільними діями Служби безпеки України та Чорноморської митниці щодо припинення вимагання з боку співробітника митниці. Чомусь деякі спробували подати це з прив’язкою до мене, мовляв, якщо на Чорноморській митниці, значить під моїм патронажем. Але нічого, що я на службі лише з листопада, а даний факт мав місце бути, щонайменше, рік? І, що виявити їх СБУ вдалося у співпраці з митницею, в тому числі, за мого сприяння?
Але це нікому не цікаво, адже для красивої картинки, звичайно, вигідніше проводити зовсім інші паралелі. Але давайте відштовхуватися від фактів і говорити про речі, яким є підтвердження, а не тільки здогадки і маніпуляція. Адже успішне проведення реформи митниці буде залежати і від того, наскільки ми готові не піддаватися на уявні сенсації і надавати підтримку державі в її імплементації”.
Журналісти bihus.info попросили прокоментувати ситуацію з корупцією на митниці. Мені приховувати нічого, тому я завжди…
Опубліковано Александром Щуцким Неділя, 16 лютого 2020 р.