На Сумщині скасували два дорожніх тендери
У Служби автомобільних доріг Сумської області відпала потреба ремонтувати дві дороги державного значення після того, як у тендерних аукціонах переміг консорціум «Мікстрансбуд» з цінами нижче від очікуваних на 19%, пишуть Наші гроші.
10 квітня укравтодорівці зі скандалом скасували тендери на поточний середній ремонт двох автомобільних доріг Р-45 Суми -Краснопілля Богодухів та Р-60 Кролевець-Пирятин загальною вартістю 501,99 млн гривень. Відміна тендерів відбулась саме під час прес-конференції голови Укравтодору Олександра Кубракова, на якій він хизувався тендерами по Сумській області як прикладом великої економії. Це один з найпоказовіших прикладів, що Укравтодор заради учасників дорожнього картелю готовий на все, і от чому.
Минулої осені Служба автомобільних доріг Сумської області оголосила дев’ять тендерів на ремонти доріг в області на загальну суму 2,95 млрд гривень. За підряди прийшли змагатись як зазвичай, лідери дорожнього картелю – «Автомагістраль-Південь», «Онур», «Ростдорстрой», «Техно-буд-центр», і інші фірми, які не входять до кола улюбленців Укравтодору – «Роад констракшн», Консорціум «Мікстрансубд» та інші.
В результаті, новачок «Мікстрансубуд» виграв одразу у п’яти торгах, запропонувавши ціну до 20% дешевше за лідера картелю, на загальну суму 1,13 млрд гривень. Для Укравтодору це стало справжнім прецедентом, адже фірми, які входять у топ-підрядники по ремонту доріг, зазвичай імітують конкуренцію, майже не знижуючи вартість на аукціонах, і в результаті розігрують між собою мільярди бюджетни гривень. З початку 2020 року лідери картелю вже встигли розіграти десяток величезних підрядів, бо обласні служби автодоріг вписували тендерну заточку щодо досвіду учасників, не допускаючи до торгів інші компанії. Але тут на торги прийшло новостворене юридичне об’єднання підприємств – консорціум «Мікстрансбуд». І через справжню конкуренцію держава змогла зекономити понад 200 мільйонів гривень.
Цей прецедент наочно показав декілька простих речей. По-перше, ремонт доріг коштує щонайменше на 20% дешевше. По-друге, як тільки приходить позасистемна фірма, аукціон стає змаганням, а не імітацією, тож фірми картелю вже не отримують перемоги. Просто уявіть скільки бюджетних грошей щомісяця втрачає держава, і скільки отримує замовник за таке «кохання» до певних підрядників.
Аби перемогти консорціуму «Мікстрансбуд» довелось пройти всі круги автодорівського пекла. «Мікстрансбуд» прорвався, хоча Служба автодоріг не допускала його до участі у тендерах на найбільші підряди. А в тих випадках, коли замовник був вимушений допустити консорціум до торгів – скарги в АМКУ на його допуск подала компанія «Автомагістраль-Південь», лідер картелю фаворитів «Укравтодору» і монополіст на тендерах по ремонту доріг Сумщини в останні роки. Претензія «Автомагітсралі-Південь» полягала у тому, що консорціум підтвердив наявність більшого досвіду ремонту доріг, ніж того вимагав замовник -за три роки, а не за два. В АМКУ відміли ці претензії.
В результаті Укравтодор вирішив розіграти запасний сценарій. Два тендери на півмільярда (Р-60, Р-45), де переміг «Мікстрансбуд», просто скасували «у зв’язку з відсутністю подальшої потреби в закупівлі послуг». На цих двох торгах економія держави склала б 111 мільйонів гривень.
Найбільш абсурдне у цій історії те, що 10 квітня – в день відміни вказаних торгів – очільник Укравтодору Олександр Кубраков на прес-конференції як приклад конкуренції наводив саме ці тендери Сумського автодору та хизувався великим падінням ціни саме на цих торгах.
Отже у сухомузалишку маємо:
– лідери дорожнього картелю не змогли викинути конкурента через Антимонопольний комітет;
– Служба автодоріг у Сумській області намагалась, але не змогла відхилити у всіх торгах консорціум;
– в результаті «Мікстрансбуд» запропонував найдешевшу пропозицію і виграв, чим зекономив державі понад 240 мільйонів гривень на п’яти торгах;
– але Укравтодор просто скасував тендери «за відсутності подальшої потреби у цій закупівлі».