Як на Сумщині раніше відзначали день перед Вознесінням
Сьогодні, на 39-й день після Великодня й напередодні Вознесіння, у деяких селах на Сумщині відзначали Вшестя.
У селі Уланове на Глухівщині виготовляли антропоморфну ляльку «Кукушку», якій формували обличчя і вбирали у традиційний одяг. Робили й «Кукуна́» – на березову гілку прив’язували стрічки або хустинки. Виготовленням атрибутів та проведенням обрядових дій займалися тільки дівчата. За словами мешканки села Бобильовки (етнічні росіяни), «Кукушку» й «Кукуна» несли селом, співаючи пісню:
Ой кукушка кума,
А иде ж ты була?
У садочку на пяньочку
Пряла пряжу на сарочку.
А сароки аснують,
А варобушки паткуть,
А белые либяди
Да пабелять на вади.
Виходили за село, на луг до струмка й там «кумилися» – відв’язували від «Кукуна» хусточки або стрічки (кожен свою) і обмінювалися ними. Вважалося, що дівчата, які обмінялися цими речами, «уже ж кумы на целое лето». Потім «Кукушку» розбирали, а сіно чи пеньку, з яких була зроблена основа ляльки, спалювали на вогнищі.
У селі Красний Яр на Глухівщині (етнічні росіяни) «Кукушку хрестили». Майстрували й наряджали ляльку «Кукушку», несли її вулицями й співали: «А кукушка кума, а иде ж ты була? У садочку на дубочку зернышко клюла». Ляльку приносили у лощину й «кустили» її – садовили на кущ, бралися за руки й співали цю саму пісню. Після цього дівчата-подружки кумилися, перегукуючись тричі:
– Кума-кума тут?
– Тут.
– Кума-кума тут?
– Тут.
– Кума-кума тут?
– Тут.
А далі знімали з голови хусточки і обмінювалися ними. Потім двчата йшли в село, де збиралися у одній хаті, куди зносили харчі, і там святкували.
За експедиційними записами від мешканок сіл Уланове, Бобильовка, Красний Яр на Глухівщині, Сумська область (експ. В.Гавриленко, О.Кобзистої 14.06.2018).
На фото: “Кукушка” з села Уланове. Фото В.Гавриленко
Відділ нематеріальної культурної спадщини Сумського центру культури