Глухів’яни: Оцінка роботи мера Терещенка – скоріше політичне шоу, ніж соціологічне дослідження
Останній рік-півтора соціологічні опитування у Глухові стали, можна сказати, звичним явищем. Ось і нині, під річницю обрання мером Мішеля Терещенка, у місті розгорнули цілу соціологічну кампанію з помітними елементами шоу – на предмет оцінки результатів діяльності нового, чинного очільника.
Опитувачі – головним чином симпатичні молоденькі дівчатка – буквально вчеплялися у перехожих, прохаючи зафіксувати свою «думку з приводу» на спеціальних аркушах з табличками. Ініціатор опитування – ActivGroupe, яка оголосила онлайн-проект “Рік роботи мера твого міста”. На сайті http://otsinymera.info, де публікуються поточні результати опитування, можна дізнатися, що підштовхнуло організаторів до такого рішучого (і, напевне, недешевого) кроку:
Рік тому українці обрали мерів своїх міст. Запитайте себе:
Чи виконав мер вашого міста передвиборчі обіцянки?
Чи вирішив він ті проблеми, які більше всього хвилюють вас та ваших близьких?
Чи отримали ви те, на що сподівалися рік тому, коли обирали міського голову?
Чи можете ви поставити оцінку роботі мера?
Оцініть роботу мера свого міста!
І далі: «Перше місто, яке будуть оцінювати українці, – Глухів. Районний центр Сумської області, який рік тому очолив француз з українським корінням Мішель Терещенко. У своїй передвиборчій програмі Мішель Терещенко обіцяв знизити тарифи на воду, які у Глухові в рази вищі за столичні, створити 4 тисячі робочих місць, привести у місто інвестиції, побороти корупцію і зробити місто потужним туристичним центом. Через рік після виборів ми запитуємо у мешканців Глухова: як працює ваш мер?».
Перше, що привертає тут увагу – яскраве, барвисте оформлення – і сайту, і листівок із закликами взяти участь в опитування. Таке розмаїття доречне для гучної рекламної кампанії, але явно не соціологічних замірів. Цікава сама по собі онлайн-форма. Соціологія – наука доволі серйозна, і, як і будь-яка інша, не терпить зайвої метушні. Оприлюднення висновків до закінчення підрахунку – прийом, притаманний скоріше політичному шоу, ніж серйозному соціологічному дослідженню. Певні сумніви щодо відповідності опитування «канонам жанру», неупередженості та об’єктивності навіює формулювання деяких питань. Скажіть, будь ласка, як можна питати глухівчан, що вони думають про «відкриття шкіл, дитячих садочків та закладів культури», якщо:
а) дітей у Глухові аж ніяк не більшає, і деякі школи мають серйозні проблеми з набором на навчання у 1, 10, 11 класи;
б) Мішель Терещенко під час виборчої кампанії ніяких таких обіцянок не давав;
в) побудувати школу або садочок за рік – чиста нісенітниця.
А який стосунок глухівський мер має, скажімо, до визначення вартості комунальних тарифів? Те, що можна зробити в цій царині, міська влада зробила, знизивши, наприклад, розцінки на воду. В усьому іншому – питання до уряду і НКРЄ.
Як можна через рік робити якісь висновки щодо перетворення міста на туристичний центр? Чи можна зважитися на таке, перебуваючи у здоровому глузді?.. На таку думку наштовхує, зокрема, ознайомлення з онлайн-результатами опитування, де негативна оцінка діяльності чинного мера по всіх питаннях зашкалює за 90%. За такої ситуації, як свідчить будь-яка неупереджена соціологія, Глухів уже давно має не те що здригатися – корчитися від багатотисячних страйків і масових заворушень. Хтось їх спостерігає?..
Може комусь хочеться збурити ситуацію у місті… ну може і не збурити, а щоб просто була картинка масового невдоволення міським головою. До такого міркування наштовхують, між іншим, чисельні повідомлення, що молоді «соціологи» на глухівських вулицях часто «малюють» не ті оцінки, які їм диктують респонденти, а всуціль «одинички» і «двієчки». На підтвердження наводимо ось цей дуже красномовний пост із соціальних мереж:
“Сегодня, в Глухове, оценивали работу мэра. В принципе за такое время, что-то сделать особенное не реально. Да и мне одинаково кто. Пока не верю никому. Да и от этого опроса ничего не зависит. Удивляет другое. Понавезли детворы. Подбегают. Задают вопросы. Просят оценить. Им говоришь – я думаю пять, четыре. Они кивают и ставят 1 или 2. А почему? – Да Вы неуверенно отвечали. Они там психологи – профи? Что можно подумать ? Или ребят смолоду приучают продаваться? Это вопрос. Не вывод. Может ошибаюсь. Если в такие годы они это делают за деньги – то в этой стране ничего не изменилось и вряд ли изменится”.
Дещо сумбурно, фрагментарно, але, згодьтесь, відверто і логічно. По ходу складається враження, що замовники т. зв. опитування (більшість глухівчан прекрасно розуміють, про кого йдеться) не винесли ніяких уроків ні з подій 2004-5 рр., ні Євромайдану, ні війни на Сході, ні, нарешті, нищівної поразки колишніх керманичів Глухова річної давнини. Вони все ще вважають себе вершителями доль, а нас – більшість звичайних глухівчан – тримають, вибачте на слові, за лохів, не усвідомлюючи, що самі перетворюються на посміховисько.
Уривок відео, як проводилося соцопитування, можна переглянути тут.
Андрій КОВАЛЕНКО, kourier.in.ua