Відреставрована порцеляна ХІХ століття повернулася до художнього музею на Сумщині (фото)
Цими днями в експозицію Лебединського міського художнього музею імені Б. К. Руднєва повернулася відреставрована порцелянова фігура-флакон «Турок, що палить»/«Турок з кальяном» (середина ХІХ століття, розміром 12 х 9 х 7 см). Близько року над її реставрацією працювала реставратор Сумського обласного художнього музею імені Никанора Онацького Влада Ярмак.
Художник-реставратор Сумського обласного художнього музею імені Никанора Онацького Влада Ярмак разом із відреставрованою фігуркою «Турок, що палить»
Своєї реставрації «Турок, що палить» чекав більше ста років. Порцелянова фігура-флакон належить до числа перших експонатів художнього музею, які потрапили в музей із розграбованих поміщицьких маєтків. Ймовірно, у той період фігура у вигляді турку сильно постраждала: була розбита на два основних фрагменти (голова та тулуб з постаментом), отримала відколи та локальні втрати фрагментів.
Кропіткий процес реставрації тривав, майже рік, і став своєрідним подарунком до 102-ї річниці заснування Лебединського художнього музею (20 листопада). Під час реставрації було проведено склеювання фрагментів, маскування швів та відколів, також відновлені зубці пробки та відлив кальяну. Здійснено тонування акриловими фарбами та нанесено шар захисного лаку.
У ході відновлюваних робіт також зібрано інформацію про саму фігуру «Турок, що палить». Встановлений ймовірний автор – Жакоб Петі (Пті) Jacob Petit (1796-1868) – французький художник, засновник порцелянової мануфактури в Фонтенбло (Франція).
Порцелянові вироби Жакоба Петі виділяються своїм неповторним стилем, багатою та яскравою колірною палітрою. Мануфактура випускала вази, статуетки, флакони для парфумів та камінні годинники. Усім предметам притаманні химерність, помпезність і відчуття неповторного шарму старовини!
«Турок, що палить»/«Турок з кальяном» – саме із числа таких предметів. Тим більш, мануфактура Петі випускала кілька варіацій флаконів у формі турка, що палить. Саме ці вироби і були взяті за основу під час відновлення втрачених фрагментів (кальян, зубці пробки).
Проіснувала мануфактура до 1866 року. Слід відзначити, що в 1830-1850-х мануфактура Петі була однією з найвідоміших у Франції, через що, її статуетки та вироби часто копіювалися та імітувалися. Також в цей час було розпродано величезну кількість заготовок «Blancs» для декоративних цілей та торгівлі, як у Франції, так і за кордон. Ймовірно, це дещо ускладнить процес атрибуції.
Тобто, фігура-флакон «Турок, що палить»/«Турок з кальяном» отримала не лише «нове життя», а й надію на проведення наукової атрибуції.
Після року відсутності, «Турок, що палить» знову зайняв своє місце в постійній експозиції Лебединського міського художнього музею імені Б.К.Руднєва (зала №2). В художньому музеї щиро дякують колегам в Сумському обласному художньому музеї імені Никанора Онацького за добру волю та реставрацію фігури. Особливі слова подяки директору музею Надії Юрченко та художнику-реставратору Владі Ярмак.
Слід відзначити, що в рамках співпраці між художніми музеями, в 2021 році на базі Сумського обласного художнього музею імені Никанора Онацького буде проведено реставрацію ще одного предмету із лебединської колекції, а саме: порцелянової статуетки Жозефіни Діндо «Посудниця», 1928. Статуетка вже доправлена в реставраційну майстерню.