Мешканці Сумщини все частіше ведуть свої соцмережі українською мовою
Повномасштабна російська агресія проти України, розпочата 24 лютого 2022 року, вплинула практично на всі аспекти світобачення українців. Ключовою інтенцією більшості громадян України стало прагнення розірвати будь-які зв’язки з країною-терористкою та позбутися будь-якої залежності від неї. Деколонізація та дерусифікація культурного простору та простору пам’яті стали складовими цього процесу.
За останні три роки соцмережі в Україні пройшли шлях від майже суцільного зросійщення до переважної ролі української мови.
Три року тому, за результатами дослідження, понад 80% соцмереж українцями велось російською мовою.
Друге дослідження, проведене в червні 2022 року, на четвертому місяці повномасштабної війни, показало, що ситуація помітним чином змінилася, й українська мова відвоювала свої позиції в Instagram, Twitter та Facebook. Проте YouTube залишався русифікованим.
Аналіз, проведений за тією само методикою в жовтні 2023 року, дає можливість зробити такі висновки:
1. Українська мова відтепер помітно домінує майже в усіх найпопулярніших соціальних мережах в Україні. Якщо взяти до уваги заборонені в Україні російські соціальні мережі, а також тимчасово окуповані території (зокрема й ті, що окуповані з 2014 року), то позиції російської мови досі лишаються досить міцними — нею пишеться кожен другий допис.
Утім, окремішній погляд на кожну платформу, а також регіональний розріз засвідчує радикальні зміни на користь української мови.
2. Західні соціальні мережі Facebook, Twitter (Х) та Instagram підтвердили тенденцію на посилення ролі української мови в їхньому українському сегменті. Так, в українському сегменті Instagram державною мовою тепер пишеться понад 90% дописів; Facebook та Twitter (X) за цим показником сягнули 75–80%. Торік частка української мови в цих соціальних мережах становила 65–70%, а три роки тому — в жовтні 2020 року — коливалася в межах 15–25%.
Таким чином, користувачі українського сегмента трьох названих соціальних мереж уже протягом півтора року перебувають у здебільшого україномовному середовищі, що створює сприятливі умови для переходу на українську мову тих, хто ще надає перевагу російській. Вочевидь, тенденція на збільшення частки української мови продовжиться, хоч, можливо, скромнішими темпами.
3. Ключовою новиною є те, що радикальний прогрес продемонстрував за останній рік YouTube. Дослідження, зроблене в червні 2022 року, не виявило змін у цій соціальній мережі порівняно з довоєнним періодом. Проте майже півтора року по тому можна констатувати, що українська мова відчутно посилила свої позиції в українському сегменті, відірвавшись від ганебних 5% матеріалів і сягнувши майже половини (45%).
Удвічі зросла частка української мови й у ТіkTok: якщо раніше співвідношення було 1 до 2 на користь російської мови, то тепер 2 до 1 на користь державної в українському сегменті цієї мережі.
4. Водночас українізація прогнозовано не торкнулася заборонених в Україні російських соціальних мереж – «ВКонтакте» й «Одноклассников». Як ми й зазначали в попередніх дослідженнях, жодних передумов і підстав для посилення на цих майданчиках української мови немає й навряд чи коли-небудь будуть.
5. Важливі тенденції демонструє й регіональний розріз. Якщо західний макрорегіон продемонстрував радикальне збільшення частки української мови вже в перші місяці після повномасштабного вторгнення (й станом на червень 2022 року частка дописів у соцмережах української мовою там перевищила 85%), то за останній рік ситуація практично не змінилася: питома вага дописів російською мовою й надалі коливається в межах 10–15%.
Таким чином, загальне посилення присутності української мови за останній рік забезпечене центральним, південним і східним макрорегіонами, які поволі нарощують позиції державної мови. Майже в усіх областях зафіксоване збільшення питомої ваги української мови в соцмережах на 10–15%. Так, дуже істотний прогрес показала Сумщина (+16%). Варто відзначити українізацію Київської області: з майже 84% дописів українською мовою вона випередила Закарпатську область і за мовною поведінкою користувачів є близькою до Західного макрорегіону (Київ при цьому відстає й лише підступає до 2/3 дописів українською мовою). Дуже важливо, що вперше українська мова має сильніші позиції в Харківській, Дніпропетровській і Миколаївській областях.
Для порівняння — так виглядало вживання мов в українському сегменті соцмереж у регіональному вимірі в червні 2022 року.
Читайте нас також у ТЕЛЕГРАМ
Читайте нас також в ІНСТАГРАМ