Сумчанин біля керма НАЗК: про перевірки декларацій, політичні фінанси та кадри (відео)
Десять днів тому, 15 січня, уряд призначив головою Національного агентства з питань запобігання корупції вихідця із Сум Олександра Новікова. Останній отримав цю посаду після перемоги на відкритому конкурсі за участі міжнародних експертів, який проводився минулоріч.
Півторагодинна співбесіда з Олександром Новіковим під час конкурсу відображає бачення роботи НАЗК новим очільником.
Про перехід у НАЗК: «Мені потрібна ця робота, щоб довести, що ефективні антикорупційні інституції в цій країні можуть діяти»
Олександр Новіков – екс-прокурор. До 2012 року працював в органах прокуратури Сумщини, а потім – у Генпрокуратурі.
– У мене немає проблем із кар’єрним просуванням в Офісі генерального прокурора зараз. Я успішно пройшов всі етапи внутрішньої атестації. Я навіть писав рапорт на керівну посаду в Генеральній прокуратурі. Але я розумію, що в рамках цієї інституції, можу бути більш ефективний. І звичайно не можна впровадити те, що я хочу, і те, чого вимагає закон, не маючи амбіцій.
Про гроші партій: «Займатися кожним випадком, який став публічно відомим»
– Усі знають корупційні схеми, людей, які їх вчиняють. Але нічого не відбувається. Те ж фінансування окремих партій, коли Денис Бігус знімає сюжет і показує конкретних людей, які на мільйони фінансували партію, але фактично, як ми розуміємо, не вносили ці суми. Я вважаю, що це задача (і законом це передбачено) НАЗК – займатися кожним випадком, який став публічно відомим. Провести перевірку, сформувати матеріали, направити до уповноважених органів розслідування. Є спеціальна стаття Кримінального кодексу, яка передбачає кримінальну відповідальність за порушення порядку фінансування політичних партій.
Математичні моделі аналізу великих даних відомі,вони реалізовані в хмарах гугла, майкрософта, амазона. І в принципі є українські розробки. Харківський інститут штучного інтелекту займається цим. Оскільки звіт політичної партії являє велику базу даних, то я вважаю, що його можна перевірити. І не просто я вважаю. Я консультувався із спеціалістами. Є програми, які банками використовуються для виявлення даних, які свідчать про недостовірні речі в цих звітах.
Про декларації посадовців: «НАЗК не має займатися комами і крапками»
– Я вважаю, що НАЗК не має займатися комами і крапками, сто і двомастами гривнями. Цим має займатися айтісистема. Я вважаю, що має бути логічна і арифметична перевірка декларацій, і в тому числі уточнення. Тобто, особа щось там задекларувала, десь не там кому поставила, наприклад, вказала мільйон, а насправді сто тисяч отримала. Це все система логічного арифметичного контролю має верифікувати і направити автоматично повідомлення: «У Вас є невідповідність. Дайте відповідь».
– Питання декларування – одне із стратегічних пріоритетів і функцій НАЗК. Здійснюється повна перевірка, знаходяться певні невідповідності у деклараціях. Який стандартний набір дій далі?
– Має повідомитися уповноважений орган у разі, якщо є склад кримінального правопорушення за наслідками повної перевірки. Або бути складений протокол про адмінправопорушення. Якщо немає складу ні кримінального, ні адміністративного провадження, повідомляється керівник того суб’єкта, щодо якого виявлено це порушення, для притягнення особи до дисциплінарної відповідальності. Якщо немає підстав для притягнення до дисциплінарної відповідальності, вноситься припис про усунення порушень при декларуванні.
Про попередження корупції: «Незручність перебування на державній службі, якщо ти хочеш мати якесь багате життя»
– Які довгострокові зміни Ви вбачаєте, які є абсолютно необхідними для ефективності системи попередження корупції?
– Наведу приклад. Раніше Кримінальний-процесуальний кодекс передбачав, коли надходить заява про злочин, прокурор або реєстрував провадження, або відмовляв у реєстрації. Одним із способів поведінки недоброчесних колег, який допомагав отримати винагороду, була незаконна відмова у порушенні кримінальної справи. Після нового кодексу був культурний шок у таких працівників. Дослівно це звучало так: «А що ж тепер ми будемо продавати, як немає постанови про відмову у порушенні кримінальної справи?!». Але як вірно зазначено у багатьох міжнародних рекомендаціях корупційний ризик і незаконне збагачення – це те, від чого ніколи, і навіть у Сінгапурі (має найнижчий рівень корумпованості – ред..) , не позбавишся на 100 відсотків. Тому, моє бачення – це саме незручність перебування на державній службі, якщо ти хочеш мати якесь багате життя. А ця незручність може бути забезпечена тільки повним декларуванням і максимальною перевіркою доброчесності життя державних службовців. Оце моє довгострокове бачення.
Про кадри: «Більшість персоналій в НАЗК – це фахові люди»
– Скільки людей треба замінити, на Вашу думку?
– Коли керівник, лідер організації, задає не той напрямок, як було у НАЗК після його створення, це може призвести до поганих наслідків. Я веду до того, що більшість персоналій в НАЗК – це фахові люди, які здатні виконувати функції, покладені на агентство. Просто треба сформувати вірний напрямок руху агентства, ключові посади заступників керівників змінити, можливо, керівників якихось департаментів. Це дозволить виконувати агентству належним чином свої функції.