В обленерго розповіли, як вплине на послугу зміна постачальника електроенергії
“Зміна постачальника електричної енергії, тобто перехід від ПАТ “Сумиобленерго” до ТОВ “ЕНЕРА СУМИ”, буде здійснюватись максимально комфортно для споживачів і не вплине на надійність електропостачання” – запевняє Ірина Лошак, директор ТОВ “ЕНЕРА СУМИ”.
– Ірино Вікторівно, на Сумщині в цьому році з’явилося підприємство – ТОВ “ЕНЕРА СУМИ”. Чим займатиметься компанія?
– Ця компанія-постачальник буде безпосередньо співпрацювати зі споживачами: укладати договори, постачати електричну енергію та контролювати розрахунки за неї, і найголовніше – якісно обслуговувати споживачів електричної енергії.
14 червня 2018 року відповідно до постанови № 429 Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг, ТОВ “ЕНЕРА СУМИ” отримала ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання електроенергії споживачу. ТОВ “ЕНЕРА СУМИ” на сьогодні є членом Оптового ринку електричної енергії України. Це обов’язкова умова для енергетичних компаній. Зараз йде активна підготовка до старту роботи підприємства.
– Подібні створюються по всій Україні?
– Так. Поясню детальніше.
Сьогодні практично основний постачальник у регіоні – це ПАТ “Сумиобленерго” і, в більшості випадків, споживач може отримувати електроенергію виключно від цього підприємства. В новій моделі ринку електричної енергії споживачі самі можуть обирати, в кого купувати електроенергію.
Відповідно до вимог Закону України “Про ринок електричної енергії”, підписаного Президентом у червні 2017 року, енергопостачальні компанії розділяються за видами діяльності, тобто – генерацією, розподілом і постачанням. Та всі вказані види господарської діяльності не може здійснювати одне підприємство.
Тож створюються компанії в кожному регіоні України, які постачатимуть електроенергію споживачам. На Сумщині – це товариство з обмеженою відповідальністю “ЕНЕРА СУМИ”, що виконуватиме функції постачальника електричної енергії за вільними цінами та постачальника універсальної послуги. Постачальника “останньої надії” призначить Кабінет Міністрів України відповідною постановою.
– Що це за послуги?
– Універсальна послуга – це постачання електричної енергії побутовим та малим непобутовим споживачам, що гарантує їхні права бути забезпеченими електричною енергією визначеної якості на умовах, визначених відповідно до Закону, на всій території України. Очікуються зміни до Закону, якими передбачено надання універсальної послуги також і споживачам бюджетної сфери.
– Які це побутові та малі не побутові споживачі?
– Наведу визначення із Закону:
Малий непобутовий споживач – суб’єкт малого підприємництва, електроустановки якого приєднані до системи розподілу електричної енергії номінальною напругою не більше 1кВ, який купує електричну енергію для власного споживання. У змінах до Закону запропоноване наступне визначення малого непобутового споживача – це споживач, який купує електричну енергію для власного споживання, що не є побутовим споживачем, та електроустановки якого приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 50 кВт.
Побутовий споживач – фізична особа, яка використовує електричну енергію для забезпечення власних побутових потреб, що не включають професійну та/або господарську діяльність, на підставі відповідного договору з учасником ринку, у тому числі за договором постачання електричної енергії споживачу.
– Хто формуватиме тарифи для нових постачальників?
– Тарифи на послуги постачальників універсальних послуг встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг відповідно до затвердженої нею методики.
– Які функції залишаться за ПАТ “Сумиобленерго”?
– ПАТ “Сумиобленерго” виконуватиме функції розподілу електричної енергії. Також забезпечуватиме послуги комерційного обліку електричної енергії, експлуатацію електричних мереж, передачу електричної енергії до кінцевого споживача та приєднання нових споживачів.
– Коли споживачам електроенергії треба укладати договори з ТОВ “ЕНЕРА СУМИ”?
– Наголошу, що постачання електричної енергії здійснюється лише за умови укладеного договору про постачання електричної енергії споживачу. На виконання Закону орієнтовний період укладення договорів – кінець 2018 року. У випадку змін до Закону – це січень 2019.
– Споживачам треба звертатися самим чи представники ТОВ “ЕНЕРА СУМИ” прийдуть до нас?
– Ближче до кінця 2018 року споживачі отримають разом із рахунком за спожиту електричну енергію типову заяву-приєднання до умов договору про постачання електричної енергії постачальником ТОВ “ЕНЕРА СУМИ” у двох екземплярах. Підписавши цю заяву чи сплативши рахунок за спожиту електричну енергію, споживач автоматично стане клієнтом ТОВ “ЕНЕРА СУМИ”. Звертаю увагу, що разом із заявою-приєднанням на вимогу Правил роздрібного ринку електричної енергії споживачам буде надано рахунок з рекомендованим платежем.
Договір і заява-приєднання є публічними. Вони розміщені в додатках до нових законодавчих актів і є на сайті ТОВ “ЕНЕРА СУМИ” www.sm.enera.ua.
– Тобто, це відбудеться автоматично й люди не відчують незручностей?
– Так, адже відповідно до Закону України “Про ринок електричної енергії”, передача постачальнику універсальних послуг, тобто товариству “ЕНЕРА СУМИ”, персональних даних побутових та малих непобутових споживачів не потребує отримання згоди та повідомлення таких споживачів. В документі прописано, що це здійснюється в загальносуспільних інтересах з метою безперебійного забезпечення електричною енергією споживачів на основі діючих договорів про користування електричною енергією та договорів про постачання електричної енергії.
Достатньо підписати заяву-приєднання або сплатити рахунок і від споживача не потрібно жодних додаткових відомостей. Зміна постачальника електричної енергії, тобто перехід від ПАТ “Сумиобленерго” до ТОВ “ЕНЕРА СУМИ”, буде здійснюватись максимально комфортно для споживачів і не вплине на надійність електропостачання.
Підкреслю, що договори, які діють зараз, залишаться чинними в частині регулювання відносин щодо заборгованості/переплати з відповідними правами та обов’язками, пов’язаними з цим. Те саме стосується нарахування пені, неустойки, обмеження та припинення постачання електричної енергії тощо.
– Як бути юридичним особам, бюджетним організаціям і іншим підприємствам?
– Якщо раніше діяли окремі правила про користування електричною енергією для юридичних та побутових споживачів, то на сьогодні це єдині Правила роздрібного ринку електричної енергії. Відповідно, однаковий підхід буде застосовуватись до всіх споживачів. І як було сказано вище, при затвердженні змін до Закону, бюджетним організаціям постачання електричної енергії здійснюватиметься постачальником універсальної послуги, а отже буде спрощений перехід для споживачів бюджетної сфери.
Якщо ж споживач потрапляє під визначення “непобутовий споживач”, то у строк відповідно до Закону йому необхідно укласти з електропостачальником договір про постачання електричної енергії споживачу.
– Якщо споживач не укладе договір із постачальником?
– Тоді електроенергією його забезпечуватиме постачальник “останньої надії”. Але не довше 90-та днів. Тарифи цього постачальника формуються Національною комісією, що здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг.
Особливості постачання електричної енергії постачальником “останньої надії”, його права та обов’язки прописані в Правилах роздрібного ринку електричної енергії.
– Новий Закон “Про ринок електроенергії” передбачає, що розподіл, передача та продаж електричної енергії споживачам відбуватимуться на основі договорів. Треба буде укласти три окремі договори з кожною компанією?
– Відповідно до Правил роздрібного ринку електричної енергії, постачання електричної енергії споживачу здійснюватиметься за умови, якщо споживач буде стороною діючих договорів:
1. Про надання послуг з розподілу (передачі) електроенергії – це договір з обленерго.
2. Про постачання електроенергії споживачу або про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг – з “ЕНЕРА СУМИ”, або про постачання електричної енергії постачальником “останньої надії”.
– Реформа вимагає створення центрів обслуговування клієнтів. На якому етапі цей процес у Сумській області? Вони будуть у кожному районі?
– Для максимальної зручності споживачів, Центри обслуговування клієнтів створюються в кожному районі Сумської області. У ЦОКах будуть обслуговуватись наші клієнти – споживачі електричної енергії. Тому ми активно працюємо над облаштуванням комфорту в них.
– Які послуги люди отримуватимуть у ЦОКах?
Це буде єдине вікно, де споживач може отримати розширену інформацію про:
– укладення та переукладення договорів про постачання електричної енергії, у тому числі з бюджетними установами;
– про проведені нарахування;
– отримувати рахунки згідно з Правилами роздрібного ринку електричної енергії;
– укладення договорів на реструктуризацію;
– надання консультацій споживачам із питань електропостачання;
– інформування про діючі комерційні пропозиції до договорів, тарифи та багато іншого.
– Коли люди отримають рахунки вже від ТОВ “ЕНЕРА СУМИ”, їм треба буде змінювати реквізити для оплати самостійно?
– Споживачам ні про що турбуватися не треба. Нові реквізити рахунку зі спеціальним режимом використання ТОВ “ЕНЕРА СУМИ” в уповноваженому банку будуть вказані в одержаних рахунках за електроенергію. Людям просто треба буде сплатити за спожиту електроенергії, відповідно до рахунку.
Усі пункти приймання платежів будуть повідомлені заздалегідь про зміну банківського рахунку зі спеціальним режимом ТОВ “ЕНЕРА СУМИ” і споживачі не відчують незручностей.
– Способи для оплати залишаться такі ж? Нагадайте, які існують зараз?
– На сьогодні є безліч способів оплати рахунків за електроенергію. Вони всі будуть актуальними й далі. Сплатити за спожиту електроенергію можна, обравши зручний для себе спосіб:
1. Через Інтернет-мережу:
– Мій рахунок
– через Приват-банк.
– через систему прийому платежів EasyPay.
– через систему інтернет-розрахунків Portmone.com.
– через розділ “Мобільні гроші” на сайті ПрАТ “Київстар”.
2. Через платіжні термінали ПАТ “Ощадбанк”, ПАТ КБ “Приватбанк”.
3. У банківських відділеннях і відділеннях зв’язку “Укрпошти”.
Залишаться й усі зручності, якими користуються клієнти ПАТ “Сумиобленерго” – це кол-центр, онлайн-кабінет “Мій рахунок”, центри обслуговування клієнтів (зараз це сервісні центри). Фахівці ПАТ “Сумиобленерго” та ТОВ “ЕНЕРА СУМИ” роблять все для того, щоб споживачі не відчули складнощів під час реформування ринку електроенергії і щоб їм було комфортно отримувати послуги як постачання, так і розподілу.