На Сумщині зупинено тендер на ремонт доріг
Адмінколегія АМКУ задовольнила скаргу ТОВ «Полтавабудцентр» щодо дискримінаційних вимог Сумської служби автодоріг (САД) на тендері щодо поточного середнього ремонту дороги державного значення Р-65 Контрольно-пропускний пункт «Миколаївка»-Семенівка-Новгород-Сіверський-Глухів-Контрольно-пропускний пункт «Катеринівка» (окремими ділянками) очікуваною вартістю 126,47 млн грн. Про це повідомив 27 квітня сайт «Наші гроші».
Замовник зажадав, аби учасники тендеру в складі тендерної пропозиції на підтвердження досвіду подали «позитивні відгуки від замовника послуг (балансоутримувача об’єкту будівництва або ремонту за аналогічним договором».
«Полтавабудцентр» має досвід виконання необхідних замовнику робіт, але лише в якості субпідрядника. Тобто вона мала аналогічний договір з генпідрядником робіт, який не є балансоутримвачем дороги. Всі дороги знаходяться на балансі державних та комунальних установ, які проводять тендери на визначення генпідрядників ремонту. Відтак фірма з субпідрядним досвідом апріорі не може взяти участь в торгах Сумської САД.
Також замовник встановив вимогу, що він може сам отримувати від будь-яких попередніх замовників учасника щодо «недобросовісного виконання договірних обов’язків». І у випадку отримання такої інформації Сумська САД наділила себе правом вважати досвід виконання робіт учасником аналогічного договору таким, що не відповідає критерію «Наявність документально підтвердженого досвіду».
Скаржник заявив, що таке положення тендерної документації дає замовнику можливість на свій розсуд відхилити «небажаного» учасника або протиправно залишити «бажаного», оскільки замовник може послатись як на вигідний йому відзив, так і приховати невигідний.
«Вірогідно, що будь-яке велике підприємство з багатим досвідом виконання робіт має у своїй історії, коли внаслідок тих чи інших обставин яке-небудь з договірних зобов’язань не було виконано ним повністю та у встановлений строк. І чим більше досвіду (виконаних договорів) має підприємство, тим більша така вірогідність», – вказує «Полтавабудцентр».
Тож, АМКУ зобов’язав внести відповідні зміни в тендерну документацію.
Нещодавно прем’єр-міністр Володимир Гройсман заявив про намір запровадити «чорні списки» для «Укравтодору». Їх можуть ввести законопроектом, який підготувало Держагентсво автодоріг. Ініціатива передбачає, що «Укравтодор» сам вестиме реєстр компаній, які виконували роботи неналежної якості, або не мають відповідного досвіду виконання ремонтно-будівельних робіт.
Ця ініціатива викликала критику з боку організації «Transparency International Україна» через «значний ризик швидкого розподілу контрактів на 300 мільярдів між своїми фірмами».
«Наші гроші» нагадують, що у 2017 році «Укравтодор» впровадив вимогу щодо допуску до тендерів лише тих компаній, що мають досвід ремонту доріг в Україні та Євросоюзі. Це не дозволило отримати підряди досвідченим білоруським ремонтникам, які подавали заявки, але були відхилені. Лист зрештою був відкликаний, але окрім цього Служби автодоріг вимагали подання учасниками форм Кб-2в і Кб-3 до аналогічного договору, не передбачених білоруським законодавством. Після кількох спроб білоруські фірми більше не подають заявки на тендери «Укравтодору».